۲۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۷۶۱۷۵۷

ایران اسلامی در عاشورای حسینی غرق در عزا و ماتم شد

ایران اسلامی در عاشورای حسینی غرق در عزا و ماتم شد
شهرهای مختلف ایران اسلامی همزمان با عاشورای حسینی غرق در ماتم و اندوه شد و عزاداران امام حسین(ع) به سینه زنی و سوگواری پرداختند.

به گزارش خبرنگاران خبرگزاری رسا از سراسر کشور، ایران اسلامی در دهمین روز از ماه محرم الحرام، غرق در ماتم و عزا شد و مردم ولایتمدار و عاشق اهل بیت(ع) در عاشورای حسینی بر سر و سینه زدند.

بر اساس این گزارش، همزمان با عاشورای حسینی، اماکن متبرکه، مساجد، تکایا و هیات های عزاداری در روز عاشورای حسینی شاهد حضور خیل انبوه مردم سیاه پوش سراسر کشور بود که در مصیبت جانگداز سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) و یاران با وفای ایشان به سوگواری و عزاداری پرداختند.

امروز از جای جای میهن اسلامی صدای یا حسین به گوش می رسید و هر کس به گونه ای عشق و ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان نشان می داد و در سوگ این مصیبت جانکاه به عزاداری و سوگواری پرداختند.

ایران اسلامی در عاشورای حسینی غرق در عزا و ماتم شد

امروز در عاشورای حسینی ایران اسلامی حال و هوایی دیگر داشت، اماکن متبرکه، مساجد، حسینیه ها، تکایا و خیابان های شهر همه مملو از عاشقانی بود که در مصیبت امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان سیاه پوش شده بودند.

مردم ولایتمدار و عاشق امام حسین(ع) ایران اسلامی، امروز کار و کاسبی خود را تعطیل کرده بودند و با حضور در دستجات و هیئات عزاداری، در سوگ عاشورای حسینی اشک ماتم ریختند و به سر و سینه زدند.

مردم عزادار ایران به محض شنیدن صدای اذان ظهر، مراسم عزاداری خود را متوقف کرده و به یاد نماز ظهر عاشورای سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع)، نماز ظهر را در اول وقت اقامه کردند.

ایران اسلامی در عاشورای حسینی غرق در عزا و ماتم شد

در شهر مقدس قم خیابان‌های منتهی به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) مملو از انبوه جمعیت عزادار بود که با دلی سوخته و چشمانی اشکبار، نغمه‌های غم و اندوه سر داده و در سوگ شهادت مظلومانه سرور آزادگان جهان، به سوگواری و عزاداری پرداختند.

حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س)، قلب تپنده عزاداری در این روز بود و خیل عظیمی از زائران و مجاوران با حضور در حرم، به سوگ و ماتم شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایشان نشستند. 

چهره‌های غم‌زده و اشک‌آلوده عزاداران، حکایت از عمق اندوه و ارادت مردم به خاندان رسالت دارد. کودکان و پیران، زن و مرد، همگی در غم شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش شریک هستند.

در یکی از صحنه‌های به یاد ماندنی این روز، دسته عزاداری از کودکان خردسال، با لباس‌های مشکی و پرچم‌های سبز و کبود، در حالی که اشک از چشمانشان جاری است، در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) به عزاداری پرداختند.

 ایران اسلامی در عاشورای حسینی غرق در عزا و ماتم شد

همچنین آیین عزاداری زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی مشهد مقدس در قالب هیات های مذهبی در خیابانهای منتهی به حرم رضوی برگزار و در ادامه نماز ظهر عاشورا توسط سوگواران اقامه شد.

پنج هزار هیات مذهبی در خراسان رضوی فعالیت دارند که از این تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ هیات در مشهد است. علاوه بر آن شورای هیات‌های مذهبی بانوان استان نیز با هزار و ۱۰۰ هیات فعال است.

آیت الله علم الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی نیز امروز در مراسم عزاداری صبح عاشورا که در میان خیل عزاداران اهل‌بیت در حرم مطهر رضوی برگزار شد با بیان اینکه روز عاشورا روز «اشک» است، گفت: اشکی که از چشم ما جاری می‌شود بر دو قسم اشک سرد و اشک گرم است.

آیت الله علم الهدی افزود: اشک گرم هنگام مصیبت، رنج و غم و یا یادآوری آن مصیبت از چشم جاری می‌شود، اشک گرم از سوز دل برآمده و چشم را می‌سوزاند.

وی با اشاره به این‌که اشک بر مصائب سیدالشهدا (ع) اشک گرم است، ابراز کرد: امروز که بر مصائب ابی‌عبدالله گریه می‌کنید، احساس می‌کنید چشمتان گرم شده و این اشک از سوز جان است.

ارسال نظرات