۱۵ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۰
کد خبر: ۷۶۱۱۴۶
سندی از اولین انتخابات ریاست جمهوری

مجاهدین خلق خواستار رعایت اخلاق انتخاباتی شدند+ سند

مجاهدین خلق خواستار رعایت اخلاق انتخاباتی شدند+ سند
یک روز پیش از کناره‌گیری مسعود رجوی از اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری، شب‌نامه‌ای در بخشی از شهرها پخش شد که نشان می‌داد مجاهدین خلق، بر لزوم رعایت اخلاق تأکید کرده و به هتاکی نامزدهای رقیب به مسعود رجوی و عدم رعایت اخلاقیات اعتراض داشته‌اند.

نخستین انتخابات ریاست جمهوری در ایران، یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ۵ بهمن ۱۳۵۸ برگزار گردید و فعالیت‌های انتخاباتی از نیمه‌ی دی ماه آغاز شد. در این انتخابات، طیف‌های گوناگونی شرکت کرده بودند و مسعود رجوی به عنوان نامزد «مجاهدین خلق ایران» نام‌نویسی کرده بود.

در مصاحبه‌ی مطبوعاتی کادر رهبری سازمان مجاهدین در ۱۵ دی ماه، مسعود رجوی گفت: «ما با حفظ نقطه نظرهای آرمانی و سیاسی خود در کادر قانون اساسی مصوب اعلام آمادگی کرده‌ایم.» (اطلاعات، ۱۶ دی ۱۳۵۸) وی سپس سرتیتر برنامه‌های انتخاباتی‌اش را در ۱۲ ماده عنوان کرد و به تشریح آن‌ها پرداخت و گفت: «... تا آن‌جا که من می‌دانم این اولین‌بار در تاریخ معاصر است که یک سازمان انقلابی که در دوران دیکتاتوری به مبارزه‌ی مسلحانه‌ی شهری اشتغال داشته، در شرایطی نظیر حالا خودش را کاندیدای ریاست جمهوری می‌کند، پس مسئله فراتر از داخل کشور ابعاد بین‌المللی هم دارد. آیا جز این است که انقلاب را باید انقلابیون اداره کنند؟» (همان)

اولین میتینگ انتخاباتی مجاهدین خلق روز پنج‌شنبه ۲۰ دی ۵۸ در دانشگاه تهران در میان هواداران سازمان برگزار شد. در ابتدای این گردهمایی موسی خیابانی طی سخنانی گفت: «ما بر حسب مسئولیت‌ها و وظایفمان وارد این صحنه شده‌ایم و نه از روی جاه‌طلبی. اگر اهل جاه‌طلبی بودیم درها به روی ما بسته نبود. ما همیشه رنج‌ها را تحمل می‌کنیم». (اطلاعات، ۲۲ دی ۱۳۵۸)

روز شنبه ۲۹ دی ماه، عده‌ای از نزدیکان امام خمینی، درباره‌ی نامزدهایی که به قانون اساسی رأی نداده‌اند کسب تکلیف کردند. امام در پاسخ نوشتند: «بسم الله الرحمن الرحیم. کسانی که به قانون اساسی جمهوری اسلامی رأی مثبت نداده‌اند، صلاحیت ندارند رئیس‌جمهور ایران شوند». (استفتا درباره‌ی صلاحیت مخالفین با قانون اساسی برای ریاست جمهوری)

پس از این پیام، مسعود رجوی از نامزدی ریاست جمهوری کناره‌گیری کرد و طی پیامی خطاب به مردم ایران نوشت: «اکنون بیش از هر چیز به سرنوشت انقلابی می‌اندیشیم که یکی از بزرگ‌ترین مسئولیت‌های خطیر و تاریخی خود را بر دوش من و سایر خواهران و برادرانم گذاشته ‌است.»

مجاهدین خلق خواستار رعایت اخلاق انتخاباتی شدند+ سند

با این وجود، یک روز پیش از کناره‌گیری، شب‌نامه‌ای در بخشی از شهرها پخش شد که نشان می‌داد مجاهدین خلق، بر لزوم رعایت اخلاق تأکید کرده و به هتاکی نامزدهای رقیب به مسعود رجوی و عدم رعایت اخلاقیات اعتراض داشته‌اند. در این نامه که در آرشیو «مرکز اسناد انقلاب اسلامی» خطاب به آیت‌الله موسوی خوئینی، رئیس کمیسیون نظارت بر تبلیغات ریاست جمهوری، نوشته شده، چنین آمده است:

 

بسم الله الرحمن الرحيم

جناب آقای موسوی خوئینی، ریاست محترم کمیسیون نظارت بر تبلیغات ریاست جمهوری

محترما به رغم رهنمودهای صریح امام خمینی بر رعایت اخلاق اسلامی در امر انتخابات و همچنین نفی هرگونه هتاکی به کاندیداها، در قطعنامه‌ی راهپیمایی سالروز وفات پیامبر (صلى الله عليه و آله) و امام حسن مجتبی (عليه السلام) کاندیداتوری سازمان ما تلویحاً به «توطئه‌ای پلید» تعبیر شد و در رادیو و تلویزیون نیز منعکس گردید. با توجه به مسئولیت شخص شما در امر تبلیغات، بی‌طرفی و رعایت ضوابط اسلامی ایجاب می‌کند که از شما تقاضا کنیم:

۱- مقرر نمائید متن حاضر در اخبار رادیو ـ تلویزیون قرائت گردد؛

۲- در مورد توطئه‌ی انتسابی تلویحی به سازمان مجاهدین خلق ایران تحقیقات مقتضی صورت گیرد؛

۳- نسبت به این اتهام ناجوانمردانه از همین طریق نیز اعلام جرم نموده و پیگیری آن را توسط شخص جنابعالی خواستاریم، بویژه که کاندیداتوری نامزد انتخاباتی برادر مجاهد مسعود رجوی پس از تمامی پرس‌وجوها و تحقیقات و مشورت‌های لازم از عالی‌ترین مسئولین مملکتی صورت گرفته و حتی در همین رابطه دو بار مسئولان سازمان ما به قم نیز مسافرت کرده‌اند، که شرح مفصل آن عنداللزوم از طریق وسائل ارتباط جمعی به اطلاع عموم خواهد رسید.

همچنین سازمان مجاهدین خلق ایران بار دیگر همچنان‌که در جوابیه‌ی کاندیدای ما مندرج در روزنامه‌ی مورخ ۲۶ دی ماه «جمهوری اسلامی» تصریح شده است، تکرار می‌کند که اگر مقامات مسئول کاندیدایی نامزد انتخاباتی ما را اکنون بر خلاف قوانین مصوب تلقی می‌کنند، به مجرد اعلام رسمی این مطلب انصراف خود را اعلام خواهیم نمود.

با تشکر مجاهدین خلق ایران ۲۸ دی ۵۸

ارسال نظرات