انتخابات از منظر امامین انقلاب مظهر مردم سالاری دینی است
اشاره: امامین انقلاب معتقدند مردمسالاری دینی بر اساس اصول و مبانی اسلامی و شریعتی است که از تعالیم دینی منشأ گرفته و در نظام اسلامی امامان و رهبران دینی مسئولیت پیگیری اجرای اصولدینی و رعایت حقوق الهی را بر عهده دارند، مردم نیز باید از طریق شوراها و انتخابات مردمی در تصمیمگیریهای مهم شرکت کنند؛ ولی در مقابل نظریه، دموکراسی غربی بر اساس اصول لائیک و تفکرات انسانی بنا شده و مردمسالاری در این سیستم بر اساس انتخابات و رأیگیری انجام میشود، قدرت و مسئولیت تصمیمگیری در اختیار مردم است و دین و مذهب بهعنوان جزء اصلی تصمیمگیریها موردتوجه قرار نمیگیرد؛ تفاوت اصلی مردمسالاری دینی با دموکراسی غربی در اساس و منشأ اصول و ارزشهایی است که بر آنها تأکید شده و مردمسالاری دینی، اصول و ارزشهای دینی و شریعتی را محور تصمیمگیریها قرار داده در حالیه در دموکراسی غربی، اصول لائیک و انسانی بر اساس اصول دموکراتیک بهعنوان مبنای تصمیمگیریها موردتوجه قرار گرفته شده است.
ازاینرو خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، در راستای تبیین توأمان بودن جمهوریت و اسلامیت در نظریه سیاسی امام خمینی رضوانالله تعالی علیه و رهبر معظم انقلاب با حجتالاسلام اسدالله فتحی نیا استاد حوزه و دانشگاه و امامجمعه گتوند خوزستان گفتوگویی انجام داده است که در ادامه خواهد آمد:
رسا - مردم چه جایگاهی در اندیشه امامین انقلاب دارند؟
مدل حکومتها، مدلهای مختلفی است، نظام مقدس جمهوری بر مبنای مدل مردمسالاری دینی پایهریزی شده و در مقابل این نوع نگاه، حکومتهای استبدادی و دیکتاتوری یا حکومتهای دموکراتیک بر مبنای دموکراسی قرار دارد و مدل مردمسالاری دینی در واقع آن نقدهای جدی که به هر دو نوع مدل حکومت و حکومتداری وارد است را برطرف میکند و یک الگوی بسیار درست اسلامی ارائه میکند.
مردم نقش اساسی در نگاه مردمسالاری دینی در جامعه و حاکمیت ایفا میکنند؛ یعنی مردم یک نقش محوری دارند و نقش شعاری ندارند؛ یعنی همه امورات ذیل نگاه الهی و توحیدی ولی با خواست، انتخاب، حضور و مشارکت مردم رقم میخورد.
رسا ـ در اندیشه رهبر معظم انقلاب مظهر مردمیبودن انقلاب چیست و مردمیبودن انقلاب اسلامی چه تأثیری در اقتدار سیاسی کشور دارد؟
مظهر مردمسالاری و مردمیبودن نظام جمهوری اسلامی، انتخابات است، عرصه انتخابات یکی از مظاهر واقعی حضور و مشارکت مردم برای نشاندادن این است که این نظام چقدر به مردم اهمیت میدهد، و لذا انتخابات یک روز بسیار مهمی برای نظام مردمسالار ایران به شمار می رود و ازاینجهت مقام معظم رهبری روز انتخابات را در واقع مظهر مردم سالاری دینی معرفی میکنند.
حضور مردم و مشارکت مردم باعث اقتدار نظام است
حضور مردم و مشارکت مردم باعث اقتدار نظام میشود، زیرا یکی از ارکان اساسی اقتدار کشور پشتیبانی، همراهی و حضور مردم در کنار حاکمیت، حکومت و نظام است؛ یعنی هر چه مردم حاضرتر باشند و بیشتر مشارکت و پشتیبانی کنند در دنیای امروز معنا دارد و یعنی مردم پشت آن نظام، سیاستها، برنامهها و خواستههایی که نظام دارد هستند و لذا دنیا با نظام تعامل بهتر و دیگری میکند.
مشارکت، اقتدار را افزایش میدهد؛ اما اگر خدای نکرده حضور کمرنگتر شود، این مفهوم را به دشمنان و کشورهای متخاصم و کسانی که عزت و سربلندی مردم ایران را نمیخواهند منتقل میکند که این مردم پشتوانه سیاستهای نظام جمهوری اسلامی نیستند و لذا ممکن است در برنامهریزیها برای فشار آوردن به مردم یک قدم جلوتر بیایند، اگر مردم در هر عرصهای هرچه بیشتر حضور داشته باشند به دنیا و کشورهای دشمن ما مخابره میکنند که این پشتوانه مردمی برای نظام وجود دارد و تا مردم هستند جمهوری اسلامی قوی است.
رسا ـ چرا از منظر رهبر معظم انقلاب رای صرفاً حق شخص نیت بلکه حق الناس است؟ این حق الناس بودن رای به چه معناست؟
از فرمایشات مقام معظم رهبری فهمیده میشود که رای مسئله شخصی نیست و حق الناس است، به خاطر اینکه بناست سرنوشت یک جامعه رقم بخورد؛ یعنی رای ما موثر در سرنوشت تک تک افراد جامعه است؛ یعنی نه تنها وقتی که رای میدهیم سرنوشت خودمان را رقم میزنیم؛ بلکه سرنوشت دیگران در جامعه و آحاد مردمی که در کنار ما هستند را رقم میزنیم؛ اما اگر رای ندهیم باز هم سرنوشت کشور را رقم زدیم به نحوی که کشور را تضعیف کردیم.
انتخابات حق الناس و سرنوشت ساز است
باید این نگاه را ترویج کنیم حقی که ما داریم، حقی اجتماعی و متعلق به همه افراد است و فردی نیست، اگر شخصی برای مسائل فردی و انفرادی خود تصمیم بگیرد به حق الناس و سرنوشت دیگران ارتباطی پیدا نمیکند و اگر حق استیفا نشود حق الناس از بین نمیرود، اما وقتی یک جامعه سرنوشتش به سرنوشت تک تک آرای مردم ارتباط پیدا کند یعنی این رایها جنبه عمومی و اجتماعی پیدا کرده و لذا باید از حقمان استفاده کنیم، چون رای ما در سرنوشت جامعه موثر است و اگر رای ندهیم تاثیر منفی در سرنوشت کشورمان گذاشتهایم و حق الناس نیز گردن انسان را خواهد گرفت.
رسا ـ مردم سالاری دینی از منظر امامین انقلاب چه تفاوت ماهوی با دموکراسی غربی دارد؟
مدل دموکراسی غربی که وجود دارد؛ یعنی مردم برای مردم تصمیم میگیرند اما وقتی در دموکراسی غربی دقت میشود، مردم بر همه مردم حکومت نمیکند و فقط نظام الیگارشی و یک افراد خاص و درصد محدودی برای مردم تصمیم میگیرند و نخبگان مالی، ثروتمندان، قدرتمندان و سیاسیون حکومت میکنند؛ لذا دموکراسی ایرادهای ماهیتی دارد و اختلاف ماهوی با نظام مردم سالاری دینی دارد.
مردم در سرنوشت خود تاثیرگذارند
ما قائلیم در دنیا یک نفر میتواند حاکم باشد و از یک نفر باید اطاعت کرد و فرمان او را اجرا کرد و آن فرد خداوند تبارک و تعالی است، اگر مردم بناست که در سرنوشت خود تاثیرگذار باشند باید ذیل مسئله توحید در این چهارچوب دینی قرار گیرند و در سرنوشت خود تاثیرگذار باشند، نه اینکه هیچ حد و مرزی را قائل نباشند.
منظور دموکراسی از حکومت مردم بر مردم، جداسازی حکومت از مردم است و در مردم سالاری دینی ولایت از طرف خداوند تبارک و تعالی به وسیله نبی مکرم اسلام و بعد اهل بیت علیهم السلام را تعریف می کند و مردم ذیل نظام ولایت فقیه در سرنوشت خود دخالت میکنند، مردم سالاری تحت لوای دین است ولی دموکراسی غربی برای دین جایگاهی ندارد.