۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۷۵۹۵۱۲
قالیباف:

دوره آزمون و خطا در اقتصاد کشور باید تمام شود + فیلم

دوره آزمون و خطا در اقتصاد کشور باید تمام شود + فیلم
نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری برنامه میزگرد اقتصادی تصریح کرد: با این وضعیت اقتصاد دیگر زمان آزمون خطا در اقتصاد کشور وجود ندارد و اینکه نمی توان جایگاه مدیریت کشور را به کسی داد که نمی تواند به خوبی اداره کند؛ زیرا اکنون نیازمند یک مدیریت قوی هستیم.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، برنامه «میزگرد اقتصادی» انتخابات ریاست جمهوری با حضور محمدباقر قالیباف نامزد انتخابات و دو نفر از همراهانش آقایان امیر سیاح و مجید شاکری  و نیز با حضور 3 نفر از کارشناسان یحیی آل اسحاق، وزیر اسبق بازرگانی، داود دانش جعفری وزیر سابق امور اقتصاد و دارایی حجت‌الاسلام محمدحسین حسین‌زاده بحرینی نماینده دوره نهم و دهم و یازدهم مجلس به صورت زنده از شبکه 2 سیما پخش شد.

قالیباف در این میزگرد اظهار داشت: انقلاب اسلامی افتخارات بزرگی هم آفریده است. بدون شک ما در زمینه‌های دفاعی، در حوزه علم و دانش و تحقیق در حوزه مسائل گفتمانی، فرهنگی، قدرت نرم و در حوزه مردم سالاری دینی اینکه مردم ما برای خود تعیین تکلیف می‌کنند رسیده ایم و پیشرفت داشته ایم.

وی افزود:ولی هرگز نباید از چالش‌های خودمان هم فاصله بگیریم. مخصوصاً در این دهه اخیر که رشد اقتاصدی کشور کمتر از 1 درصد بوده است این در حالی است که رشد نقدینگی 26 برابر شده  است. خروجی این صحبت ها یعنی چی؟ یعنی این که امروز همه خانواده‌های ایرانی حس می‌کنند که دخل و خرجشان با هم نمی‌خواند. حتی به ویژه  آن دسته از خانوارهایی که درآمد ثابت دارند مانند: کارگران، کارمندان و بازنشستگان صندوق کشوری، لشکری و تامین اجتماعی که این‌ موارد مشکلات جدی کشور است.

تعداد بازدید : 2

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اکنون خانواده ها برای اینکه زندگیشان بگذرد مجبور هستند سلامت، معیشت، آموزش و اوقات فراغت را از دست بدهند.

قالیباف تصریح کرد: در پارس جنوبی ما با افت فشاری مواجه هستیم و طبق پیش بینی ها در سال 1420 تقریباً می‌توانیم بگوییم در پارس جنوبی ما دیگر دسترسی کامل و استخراجی که امروز  انجام می دهیم نداریم و برای اینکه بتوانیم گاز مورد نیاز را وارد کنیم که برای آن باید 31 میلیارد دلار پرداخت کنیم. تاکید می کنم با این وضعیت دیگر زمان آزمون خطا در اقتصاد کشور وجود ندارد و اینکه نمی توان جایگاه مدیریت کشور را به کسی داد که نمی تواند به خوبی اداره کند؛ زیرا اکنون نیازمند یک مدیریت قوی هستیم.

وی با بیان اینکه مهار تورم و رشد اقتصادی رسیدن به نقطه مطلوب کشور است، تصریح کرد: مدیریت کشور را نمی‌شود در سطح عالی اجرایی به کسی داد که نتواند این را مدیریت کند. و مدیریت قوی اساس کار است.

وی افزود: نباید یک رئیس دولت بیاید که بخواهند ایده‌های خودش را تمرین کند. رئیس دولت باید تجربیات و کارنامه لازم را داشته باشد. باید اقتدار لازم و برای اجماع‌سازی و تصمیم‌گیری در شرایط سخت را داشته باشد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: اجرای قوی مهمترین نکته‌ای است که باید عملیاتی شود. در زیرساخت‌ها، پیشرفت‌ها، تولید چه اتفاقاتی می‌افتد و آثارش در سفره مردم است.

قالیباف ادامه داد: بخشی از اصلاحات ما ریشه در مسائل داخلی و برخی در حوزه مسائل خارجی است. حتما بخشی از آن را دشمنان را طراحی کردند که فشار اقتصادی و تحریم است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه بی‌تدبری و ناکارآمدی اول از همه ریشه اصلی فساد و حیف کردن سرمایه ماست، تاکید کرد: برای رسیدن به نقطه مطلوب دو کار باید انجام دهیم مهار تورم و دوم رشد اقتصادی است.

وی با بیان اینکه، جهش اقتصادی در مجلس انقلابی در حد توان انجام شد، گفت: برای یک جهش اقتصادی از جهت قانون دائمی در مجلس یازدهم و مجلس انقلابی همه اصلاحات در حد توان انجام شد.

قالیباف ادامه داد: امروز مشکلی در قوانین و اصلاح قوانین نداریم و برنامه هفتم آماده شده است. ما شش برنامه داشتیم که زیر 30 درصد اجرا شده است.

وی بیان داشت: قانون اگر دقیق نوشته شود و اگر اجرای ما امروز برای سرمایه‌گذاری به اندازه صادرات نفت و گاز که بیش از آن داریم در داخل از بین می‌رود و این سرمایه را از دست می‌دهیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: همین مقاومت‌های سختی که در دستگاه‌ها هستند باید شکسته و تحقق پیدا کند و گرنه ریال را به ارز و طلا می‌کنند و در صندوق‌های بانکی حبس می‌کنند.

قالیباف تصریح کرد: ما نمی‌توانیم ریسک، آزمون و خطا کنیم و چنین فرصتی را نداریم. امیدوارم به بنده اعتماد شود و معتقدم این تحول را ایجاد می‌کنم.

وی با بیان اینکه در قرارگاه سازندگی مهمترین پروژه‌ها را مدیریت و دنبال کردیم، گفت: یک مدیر قوی و آگاه و مسلط بر امورات این کارها را انجام می‌دهد. ضمانت عملکرد بنده است در گذشته من در هر بخشی بعد از دوران دفاع مقدس در قرارگاه سازندگی مهمترین پروژه‌ها را مدیریت و دنبال کردیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: تحول عظیم در هوا و فضا در علم، بخش عملیاتی و مهندسی ساختمان آن را می‌بینید.

قالیباف افزود: در پلیس سهم ما از بودجه دولت 3.2 درصد در بودجه عمومی بوده است زمانی که خداحافظی کردم 2 دهم درصد کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: من حرفی  می‌زنم که اقدام کردم ضمانت عملکرد گذشته بنده است. در شهرداری امروز شما نگاه کنید میزان بودجه عمومی در زیرساختها و توسعه و در هزینه جاری است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: در 20 سال قبل در نیروی پلیس همین سکوها و پلتفورم‌ها شکل گرفت 110 یک تلفن نیست یک سیستم است. من همیشه می‌گویم هوشمند‌سازی، شفاف سازی و مردمی سازی سه قوه هستند قوه چهارم دیوان سالاری است.

قالیباف با بیان اینکه بی‌عرضگی دولت را نباید از جیب مردم برداریم، گفت: وقتی که ما به جایی که مردم را در اقتصاد مداخله بدهیم مداخله در زندگی و اقتصاد مردم انجام می‌دهیم.

وی افزود: سهم دولت در ایرانخودرو 7 درصد و  در سایپا 17 درصد است، ولی برای همه هیئت مدیره تصمیم می‌گیرد و مدیرعامل می‌گذارد و قیمت خودروها را دستوری می‌کند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: خودرویی می‌دهد در تراز کشورهای همسایه بین 3 تا 4 برابر در قیمت گران‌تر است و در تعداد و تیراژ هم کمتر است.

قالیباف تاکید کرد: در مصرف سوخت نیسان آبی تحویل می‌دهد با صدی 12 بعد اینجا حرف می‌زنیم ما باید بنزین را به قیمت فوب خلیج‌فارس بدهیم. ماشین‌های منطقه که سوار می‌شوند صدی 4 مصرف می‌کنند شما صدی 9 مصرف می‌کنید. بی‌عرضگی دولت را نباید از جیب مردم برداریم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی درباره استقلا بانک مرکزی گفت: به سمت استقلال بانک مرکزی می‌رویم که در قانون جدید این استقلال را داده است؛ اقتدار  بدان معنا که دخالت دولت در امورات بانک مرکزی حداقلی شده است.

قالیباف درباره تسهیلات تکلیفی گفت: گاهی دولت به خاطر تامین هزینه هایش تکلیف مالایطاق به بانک مرکزی و بانک‌های عامل می‌کند؛ لذا حتما این کار را نکرده و به سمت مولدسازی می‌رویم و جلوی اتلاف انرژی ها را می‌گیریم که باعث تامین درآمدهای بزرگ می‌شود.

وی درباره موضوع دستمزد گفت: اکنون نیروهای قرادادی، ساعتی و پیمانی داریم که با حقوق کمتر و بدون امنیت شغلی داریم که انکار آن ها شهروند درجه یک هستند و انگیزه ندارند؛ این را حل می‌کنیم.

قالیباف ادامه داد: طبق برنامه هفتم، به جای خرید خدمت، خرید خدمات کرده که به معنای کوچک کردن دولت است؛ بر همین اساس، برنامه هفتم هر گونه تولید خدمت در شرکت های دولتی ممنوع شده که نتیجه آن چابک شدن دولت است.

وی با بیان اینکه تصدی‌گری را از دولت جدا کرده و به مردم می‌دهیم، گفت: نقش دولت تولی‌گری و سیاستگذاری و تنظیم‌گری است که این‌ها را به سرعت واگذار کرده و هزینه‌ها را کاهش می‌دهیم.

قالیباف تاکید کرد: اگر بنا بر سپر حمایتی باشد به انتهای زنجیره است؛ باید به تولید کمک و به مالیات بخش تولید توجه و ابتدای زنجیره را توجه کنیم.

وی درباره مسکن گفت: طبق قانون، کار دولت در تصدی‌گری در بخش مسکن ممنوع است؛ مگر دولت ساختمان ساز است؟ دولت زمین دارد که طبق طرح آمایش می تواند 330 هکتار دهد که آن هم با در نظر گرفتن اولویت‌ها باید اجرایی شود.

قالیباف با بیان این‌که «دولت خانه ساز نیست»، درباره برنامه‌اش برای استفاده از سرمایه‌گذاران خارجی گفت: ما به امنیت سرمایه اعتقاد داریم؛ از ایرانیان خارج از کشور دعوت کرده و با استفاده از ارتباطات سیاسی همچون بریکس و شانگهای، در سال اول دولت شاهد گشایش‌هایی خواهیم بود.

وی ادامه داد: اولین کارمان این است که اطمینان به مردم داده شود تا در کشور سرمایه‌گذاری کنند؛ کار ما این شده که بنگاه‌های بزرگ مثل هفت تپه را یکی می‌فروشد و دیگری پس می‌دهد بعد بخش خصوصی می‌گوید برای چه در این عرصه وارد شود؛ این وضعیت را اصلاح می‌کنم.

قالیباف درباره سیاست های دستمزد گفت: باید به گونه ای عمل شود که آن ها قدرت خرید داشته باشند؛ مثلا حداقل حقوق باید به اندازه تورم افزایش پیدا کند.

وی گفت: امسال حداقل حقوق حدود 12 میلیون تومان است؛ براساس تورم، مابه تفاوت به قشر پایین اضافه می‌کنیم و بقیه را به صورت پلکانی پیش می‌بریم.

قالیباف در پاسخ به سوالی درباره بهبود وضعیت بازار بورس گفت: هدف اصلی‌ام در حل چالش‌های اقتصادی این است که اقتصاد را پیش‌بینی‌پذیر کنم. قبل از سال 99، دولت مردم را به بورس دعوت کرد و بعد نتیجه اش این وضعیت شده است.

وی بورس را بهترین مکان برای نظام تامین مالی کشور دانست و افزود: وقتی دولت مداخله در بورس نکرده و قیمت‌گذاری را دستوری نکند، وضعیت بورس بهتر می‌شود. 

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: بدون  بازار ثانویه نمی‌توان بازار اولیه را رونق داد که باید به این سمت برویم.

وی افزود: وقتی بانک مرکزی تصمیم می‌گیرد که سپرده‌های دراز مدت 30 درصد تعیین کرده و بعد تا 40 درصد می‌رسد، آیا مردم باید در بورسی که منفی 4 است، حضور پیدا کنند؟ طبیعتا مردم به جای بورس به سمت سپرده بانکی می‌رود؛ در واقع دولت بورس را منهدم می‌کند.

قالیباف با بیان این‌که باید اصلاحات ساختاری در نهاد بورس داشت، گفت: باید از تصمیمات خلق الساعه پرهیز کرد؛ مهمترین جا برای رشد اقتصادی و بهره وری بورس است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره رویکردش برای حضور در اقتصاد جهانی و حل اختلافات داخلی در این مسیر گفت: پیشرفت الزاماتی دارد؛ مثلاQ یکی از مشکلات به دلیل تحریم، سوییفت است.

وی ادامه داد: می‌توان روابط مالی دو جانبه با کشورهای بزرگ دنیا داشت و به جای دلار و یورو با ارزهای خودشان عملیات اقتصادی کنیم که از این ظرفیت ها استفاده نمی‌کنیم؛ این فرصت در شانگ‌های و بریکس وجود دارد.

قالیباف بیان داشت: در تحریم، نفت می‌فروشیم و پول می‌گیریم و بعد تبدیل ارز می‌شود در نتیجه 30 درصد در جابجایی پول‌ها حیف می‌شود؛ ما خودتحریمی به دلیل بی تدبیری و بی عرضگی و ناآگاهی درست کردیم.

وی افزود: باید سیستم نهادی مثل سلامت و آموزش و پروش و دفاعی را اصلاح کرد؛ خصوصی سازی در آموزش و پرورش ضرورت ندارد اما می توان به سمت مردمی سازی رفت.

تعداد بازدید : 0

قالیباف درباره نرخ ارز گفت: باید بتوان ارز را پیش بینی پذیر کرد؛ نمی توان نسبت به نرخ آزاد ارز بی تفاوت بود لذا دولت دخالت را به گونه ای در عرضه و تقاضا انجام دهد که خالص آن در پایان سال صفر شود همچنین سیاست ها به گونه ای نباشد که جذابیت واردات بیشتر از صادرات باشد.

وی در پاسخ به این سوال که سیاست شما ارز تک نرخی و یا چند نرخی است؟ گفت: اقتصاد ما، «یا این» «یا اون» نیست. حرف پوپولیستی هم نیست و صحبت هایم دقیق و قابل انجام است و دقیق و فنی توضیح می دهم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد:ما نرخ ارز نیمایی داریم؛ این نرخ را به گونه ای پیش برده که در کانالی باشد که نرخ ماهیانه آن قابل پیش بینی باشد مثلا بین 1.5 و 1.7 بوده که بتواند رشد ملایم داشته باشد از طرف دیگر با دخالت در بازار آزاد، آن را کنترل کرد.

وی گفت: درباره ارز ترجیجی هم یک مرتبه تصمیم گرفته شد که نرخ آن 28500 تومان شد؛ یادتان است که رفتار یک شبه باعث چه اتفاقاتی شد؟ همین را درباره ارز 4200 تومان هم دیدیدم؛ باید با پیش بینی پذیری کار را پیش برد.

 قالیباف درباره وضعیت نیروهای شرکتی گفت: اشتباه بزرگ اینجا بود که نیروی دستگاه دولتی را به شرکت‌های بزرگ ارجاع داده و دولت حقوق را به شرکت خدماتی داد که آن شرکت هم با خویشاوندان افراد تشکیل شد. نتیجه آن شد که نیروهای شرکتی تبدیل به شهروند درجه دو شده‌اند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تشریح چگونگی رفع این مشکل در زمان شهرداری تهران و نیروی انتظامی گفت: حتما وضعیت نیروهای شرکتی را حل می کنم تا عدالت اجتماعی در اینجا برقرار شود.

ارسال نظرات