تبعیت از پیامبر و اهل بیت زندگی انسان را پاک میکند
وی ادامه داد: خداوند در قرآن کریم از ائمه معصومین(ع) به عنوان الگوی حسنه و اسوه نیکو یاد میکند زیرا آنان به منزله معلمانیاند که با اذن و فرمان خداوند مردم را راهنمایی و به هر کار پر خیر و منفعتی دعوت مینمایند.
استاد اخلاق حوزه با بیان اینکه انسان پیرو هر سرمشق و الگویی که باشد در روز قیامت با او محشور و همنشین خواهد شد، افزود: پروردگار عالم در قرآن کریم نقل میکند؛ «يَوْمَ نَدْعُوا كُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ فَمَنْ أُوتِيَ كِتابَهُ بِيَمينِهِ فَأُولئِكَ يَقْرَؤُنَ كِتابَهُمْ وَ لا يُظْلَمُونَ فَتِيلاً»، (روزى كه هر گروهى را به توسط امامشان مى خوانيم كسانى كه نامه عملشان به دست راستشان داده شود آن را با شادى و سرور مى خوانند و به قدر رشته شكاف هسته خرمايى به آنان ستم نمى شود).
وی در ادامه مطرح کرد: شیعه و سنی روایت کردند؛ پیامبر(ص) غلامی به نام ثعبان داشت که این غلام علاقه زیادی به وجود پیامبر(ص) پیدا کرده بود، روزی ایشان ثعبان را در حال ناراحتی دیدند و از وی جویای احوالاتش شدند، ثعبان گفت؛ من امیدوارم به واسطه شما و رحمت پروردگارم بهشتی شوم اما بهشت ۸ درب دارد و قطعا پیامبری چون شما در بالاترین آن و من جایگاهی معمولی خواهم داشت و چیزی که من را آزار میدهد این است که شما را دیگر نتوانم ببینم و اگر که جهنم در انتظار من باشد وا مصیبتا؛ جبرائیل در آن لحظه آیه ۶۹ سوره نساء را بر پیامبر نازل کرد، وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِینَ وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفِیقاً، «و هر کس که از خدا و پیامبر اطاعت کند، پس آنان (در قیامت) با کسانى همدم خواهند بود که خداوند بر آنان نعمت داده است، مانند پیامبران، صدیقان، شهیدان و صالحان، و اینان چه همدمهاى خوبى هستند»، که آن غلام بعد از شنیدن کلام خداوند و دیدار پیامبر در بهشت، خوشحال شد.
حجتالاسلام والمسلمین انصاریان اظهار کرد: انسان باید همواره بر اعمال خود نظارهگر باشد و در خلوت خود تفکر کند که آیا عملکرد وی در دنیا او را جهنمی میکند یا به سوی بهشت هدایت خواهد کرد.
وی در پایان به توضیح و تفسیر روایت امامجواد(ع)؛ تَوسَّدِ الصَّبرَ ، اعتَنِقِ الفَقرَ، ارفُضِ الشَّهَواتِ، خالِفِ الهَوى پرداخت و معنای ارفُضِ الشَّهَواتِ و خالِفِ الهَوى را بی میلی نسبت به معبودی جز خداوند و تبعیت نکردن از خواستههای نامشروع و حرام، توصیف کرد که راه رسیدن انسان به سعادت اخروی و بهشت را تضمین میکند.