۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۵
کد خبر: ۷۵۹۳۴۰
آِت الله اعرافی:

دستگاه قضا باید سالم و عادل باشد

دستگاه قضا باید سالم و عادل باشد
مدیر حوزه های علمیه بر ضرورت توجه به بُعد فرهنگی، اخلاقی، سلامت و عدالت در دستگاه قضا تأکید کرد و گفت: دستگاه قضا باید سالم و عادل باشد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیرحوزه های علمیه کشور در دیدار رئیس کل دادگستری استان قم ضمن تبریک هفته قوه قضائیه و گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی و شهدای خدمت اظهار کرد: بنده پیشاپیش هفته قوه قضائیه را گرامی می دارم و از همه دست اندرکاران این قوه در سطح ملی و بویژه در سطح استان قم تقدیر و تشکر می نمایم و یاد و خاطره شهدای قوه به ویژه شهیدان بهشتی و قدوسی را بزرگ می داریم.

امام جمعه قم افزود: به عنوان یک شهروند و به عنوان حوزه از تلاش های جنابعالی و دستگاه قضا و دادگستری استان کمال تشکر را دارم. دوره حضور شما در این جایگاه، دوره موفقیت آمیزی بود و گزارشی که ارائه گردید، امید را مضاعف کرد، شکرالله مساعیکم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: سه چهار نکته را گزارش دادید در ذهن بنده هم بود و بحمدلله قدم‌های خوبی برداشته شده که به طور ویژه تشکر کرده ونکاتی یادآوری می کنم.

آیت الله اعرافی ادامه داد: یکی از مسائل مهم بحث «علمی و کارشناسی» دستگاه قضا است، شما به شخصه یک فرد آشنا و دارای جنبه‌های فقهی و حقوقی هستید، لذا باید ترغیب و تشویق کرد که سطح علمی، فقهی، حقوقی و دانشی دستگاه قضا به ویژه قضات محترم روز به روز ارتقا پیدا کند، اقداماتی که صورت گرفته خوب است و می بایست استمرار پیدا کند، مخصوصا در قم در بُعد فقهی، انتظار می رود که آرای قضایی آن از نظر فقهی هیچ اشکالی نداشته باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: نکته دیگری از امور مهم در دستگاه قضا است، توجه به بُعد فرهنگی، اخلاقی، سلامت و عدالت در دستگاه قضاست، چرا که دستگاه قضا باید سالم و عادل باشد، هم افراد باید عادل باشند و هم دستگاه قضا باید سالم و عادل باشد.

مدیر حوزه های علمیه، بحث معیشت خانواده بزرگ دستگاه قضا را موضوع دیگر سخنان خود قرار داد و افزود: تدابیری که برای معیشت کارکنان به ویژه قضات صورت گرفته ارزشمند است و باید استمرار یابد.

آیت الله اعرافی بیان کرد: پایش میزان رضایت جامعه از دستگاه قضا با روش هایی که خودتان بهتر می دانید و با حفظ تمام حساسیت های موجود، بسیار پرفایده و اثربخش است. اینکه فرد درستکاری خود را در معرض ارزیابی قرار دهد و از طریق افکارسنجی، نظرسنجی، نظرخواهی مجموعه خود را پایش کند، می تواند اثار و برکات ارزشمندی را برجای گذارد.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به برخی پیچیدگی ها مسائل قانونی و حقوقی تصریح کرد: موضوع رسانه و اقناع و توجیه مردم و آحاد جامعه کار بسیار ارزشمندی است، با آگاهی بخشی و روشنگری می توان از وقوع بسیاری از جرم ها جلوگیری و پیشگیری کرد. اینکه مردم را با یک پیام تبلیغاتی، با یک فیلم کوتاه با قوانین آشنا کنید بسیاری از مشکلات آینده را برطرف خواهید کرد.

مدیرحوزه های علمیه کشور با اشاره به شبکه تبلیغی حوزه های علمیه در قم و سایر استان ها و شهرستان های کشور تأکید کرد: بحمدلله یک ظرفیت تبلیغی عظیم از طلاب و روحانیون در سراسر کشور وجود دارند که با برنامه ریزی می توانند در روشنگری و آگاهی به آحاد جامعه کمک دستگاه قضا باشند.

آیت الله اعرافی در پایان گفت: اینکه بر اجرای حدود واحکام الهی استوار هستید کار بسیار ارزشمندی است و جای تشکر دارد.

در اجرای حدود واحکام الهی قاطع هستیم

در ابتدای این دیدار، حجت‌الاسلام علی مظفری، رئیس کل دادگستری استان قم گزارشی از فعالیت های دادگستری استان ارائه کرد و افزود: در استان قم به صورت شاخص نسبت به استان های دیگر، یکی از کارها، پافشاری به اجرای حدود و احکام اسلامی بوده است در سال گذشته ما دو قطع ید داشته ایم که در کل کشور سه چهار سال بود اجرا نشده بود، ولی ما اولویت فعالیت هایمان را اجرای احکام الهی می دانیم و بازتاب آن را همیشه مثبت دیده ایم.

وی افزود: در بحث جرم سرقت که یکی از دغدغه های استان قم است در سال ۱۴۰۲ با کاهش ۳۵ درصدی مواجه بوده ایم، مدت هاست که برای پرونده های جرایم خاص مانند؛ تجاوز به عنف، قتل عمد، سرقت، نزاع های دسته جمعی و یا اقدامات ارفاغی که در قانون داریم مانند عفو، مرخصی تشویقی، پابند الکترونیکی(برای کسانیکه آزاد بودن آنان برای جامعه ضرر ندارد) و امثالهم را به خوبی دنبال کرده و اجرا نموده ایم.

رئیس کل دادگستری استان قم ادامه داد: طرح جدیدی را در حال پیگیری هستیم برای افراد شرور و سابقه دار که در صورت انجام مقدمات و نهایی شدن، آن را پیاده سازی کنیم.

حجت الاسلام مظفری به طرح ها و برنامه های تحولی، توانمندسازی زندانیان، کمک به خودسازی و کارآفرینی زندانیان اشاره کرد و گفت: با رایزنی ها و اقدامات صورت گرفته اقدام به راه اندازی خط تولید و مونتاژ برخی از محصولات کرده ایم که نیروی این کارگاه تولیدی زندانیان می باشند که همانند دیگر نیروها کار می کنند و حقوق دریافت می کنند، البته با اجازه قانون این دستمزد به صورت کامل در اختیار زندانی قرار نمی گیرد، برخی برای هزینه خانواده ایشان و برخی برای پرداخت دیون زندانی هزینه می شود.

وی به راه اندازی کمیته صلح و سازش در دادگستری قم اشاره کرد و افزود: همان طور که در اجرای حدود الهی تردیدی نداریم، از سوی دیگر برای افرادی که به منظور یک بزه که فرد کمترین نقش را داشته یا اقدام عمدی صورت نداده است با بررسی توسط کارشناسان، تلاش می کنیم با حمایت هایی که وجود دارد، فرد را به کانون خانواده اش برگردانیم و البته این مهم شرایط و ضوابط خاص خود را دارد.

 

محمدحسین چاوشی

ارسال نظرات