۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۷۵۹۱۲۷
آیت‌الله میرباقری:

آیت الله رئیسی در مواجهه با نظم جهانی رویکرد مقاومت و انقلابی را در پیش می‌گرفت

آیت الله رئیسی در مواجهه با نظم جهانی رویکرد مقاومت و انقلابی را در پیش می‌گرفت
نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: آیت‌الله رئیسی در عرصه داخلی نه تکیه به حزب داشت و نه متکی به هیجانات هوشی بود، بلکه سیاستِ رایج و روانی بود که مردم در نسبت با آن احساس آرامش می‌کردند.
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، همایش گام دوم، دولت مردم و شهید جمهور به همت مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، تشکل فراگیر گروه‌های تبلیغی کشور و مؤسسه روایت سیره شهدا در روز شنبه 19 تیرماه با حضور آیت‌الله سیدمحمد مهدی میرباقری، عضو مجلس خبرگان رهبری و سیداحمد عبودتیان، دستیار مردمی‌سازی رئیس دولت سیزدهم در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد.
 
در این نشست، آیت‌الله میرباقری با اشاره به نقش دوگانه‌های معارض در عرصه حکمرانی بیان کرد: ما در جامعه خودمان بین دوگانه‌هایی نظیر غرب‌گرایی و خوش‌بینی نسبت به نظم جهانی غربی با استقلال و استقامت نسبت به آن قرار داریم. به تعبیر دیگر در کشور ما از یکسو جریانی وجود دارد که به دنبال هماهنگی با نظم جهانی و پیوستن به آن است و از سوی دیگر جریانی وجود دارد که به دنبال استقامت و مواجهه هوشمندانه با نظم جهانی است. بر این اساس، مسأله ما ارتباط داشتن یا نداشتن با غرب و نظم جهانی نیست، بلکه نحوه حضور در آن مسأله است که حضرت امام از آن با عنوان دوگانه اسلام ناب و اسلام آمریکایی یاد کردند.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری، گفت: براساس این دوگانه‌ای که عنوان شد، ما در برنامه‌ریزی ملی خودمان در عرصه حکمرانی باید نحوه تعامل خود را در نسبت با نظم جهانی تعیین کنیم، در این میان برخی ایده‌شان آن است که غرب را تفکیک کرده و در عین تفکیک آن را بپذیرند، اما رویکرد دوم که امثال شهید مطهری آن را بیان فرمودند این است که ما با غرب باید مواجه بشویم، اما نظیر یک موجود هوشمند و زنده و من از این مطلب با عنوان استحاله تمدن غرب در فضای خودمان یاد می‌کنم.
 
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم با توصیف نقش دولت شهید رئیسی در مواجهه با جهان، بیان کرد: دولت آیت‌الله رئیسی دولت اسوه‌ای بود که در نسبت با نظم جهانی رویکرد هوشمندِ مقاومت و انقلابی را پی می‌گرفت. ایشان معتقد به رؤیای ظهور بودند و به ظرفیت آرمان‌های تاریخی دست‌یافتنی ما توجه داشتند و سعی می‌کردند تا ملت را در این راستا به حرکت در آورند. ایشان در کنار این مهم، توجه به واقعیت موجود داشتند و سعی می‌کردند براساس حکمت و تدبیر از درون واقعیت موجود به سمت آرمان‌های تاریخی انقلاب ما گذار را رقم بزنند.وی با طرح ضرورت بازخوانی سیاست‌ورزی شهید رئیسی بیان کرد: این سیاست‌ورزی براساس حکمت ناشی از اخلاص بود که تبدیل به تدبیری همراه با اخلاق شده بود. سیاست‌ورزی آیت‌الله رئیسی در عرصه داخلی نه تکیه به حزب داشت و نه متکی به هیجانات هوشی بود، بلکه سیاستِ رایج و روانی بود که مردم در نسبت با آن احساس آرامش روانی می‌کردند. انسان در آیت‌الله رئیسی شرح صدر و گشودگی می‌دید که موجب به فعلیت رسیدن استعدادهایی در عرصه حکمرانی می‌شد و جوانان و ظرفیت‌های مختلفی را در این راستا به عرصه عمومی می‌کشاند. لذا بنده معتقدم که آیت‌الله رئیسی در تعاملات سیاست خارجی به نظم جهانی موجود و تحولات آن توجه داشتند و سعی کردند تا کشور به صورت هوشمندانه در این نظم حاضر بشود و در عرصه سیاست‌ داخلی نیز به دنبال تغییر ریل در سازوکار مدیریت کلان و عرصه اقتصادی بودند.
 
در ادامه این نشست، سید احمد عبودتیان با ذکر معنای حادثه شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان ایشان بیان داشت: باید خداوند را شاکر بود که به علت برکت و عظمت حادثه شهادت آیت‌الله رئیسی موجب شد مسئولین اجرایی نظام بار دیگر متصف به عنوان شهید شده و رابطه قلبی و عملی مردم ایران با خادمان خود آشکار شود. این حادثه اثبات مظلومیت و حقانیت شهید آیت‌الله رئیسی عزیز بود و موجب شد به برکت ایشان سایر بزرگان شهید این حادثه نیز اوج بگیرند.
 
وی با تبیین شرایطی که دولت سیزدهم در آن تشکیل شد، گفت: شرایطی که این دولت درون آن قرار داشت، دوره‌ای بود که به شهادت آمارهای رسمی، کشور در یک دهه رکود و واپس‌گرایی قرار داشت. در حوزه سیاست خارجی در وضع انفعال و دریوزگی قرار داشتیم. در حوزه صنایع هستی، فضایی و علمی دچار توقف جدی بودیم. رشد اقتصادی ما نزدیک ده سال در طی قبل زیر یک درصد قرار داشت. فضای کشور به لحاظ بهداشت جسمی و روحی و روانی به علت کرونا نابسامان بود. سرمایه اجتماعی دولت تقریبا به کمترین میزان خودش رسیده بود. البته از سوی دیگر با رشد جریانات خودجوش انقلابی مواجه بودیم که از دولت وقت ناامید شده و به صورت آتش‌ به اختیار در همه حوزه‌ها وارد شدند و رهبر معظم انقلاب نیز بیانیه گام دوم را صادر فرمودند. در چنین شرایطی است که یک دولت انقلابی روی کار می‌آید که عمر آن هم کمتر از سه سال طول کشید. نزدیک 9 ماه از این کمتر از سه عمر دولت مصروف ماجراهای جریان زن، زندگی و آزادی شد که بسیاری از انرژی‌های دولت را هدر داد اما ریل‌گذاری اساسی در راستای به میدان آوردن مردم در عرصه حکمرانی توسط این دولت به انجام رسید.
 
دستیار رئیس‌جمهور دولت سیزدهم در امر مردمی‌سازی بیان کرد: اساسا خودِ شخصیت شهید رئیسی وقتی که مسئولیت آستان قدس را عهده‌دار شدند اولین سرپُل جریانات انقلابی با حاکمیت بودند. حضور آقای رئیسی در آستان قدس نقطه تقاطع ایشان با جریان‌های مردمی بود که امتداد این امر در دولت ایشان خودش را نشان داد و ایشان تا جایی که توانست سعی کرد جریانات جوان انقلابی را با رویکرد گام دوم در فضای عمومی کشور تقویت کند.وی گفت: منشأ باور شهید رئیسی به مردم ناشی از باور او به خداوند بود و همانطور که خداوند را قبول داشت، انسان‌ها را هم خلیفه خدا می‌دانست. او در میدان، کار مردم را اولی بر هر کار دیگری می‌دید و بر این باور بود که در جایی که میدانِ مردم است وظیفه دولت، نقش ستادی، سیاست‌گذاری، پشتیبانی و نظارت است.
 
عبودتیان با بیان این نکته که نصب‌العین شهید رئیسی رأی مردم بود، گفت: مسأله اصلی آیت‌الله رئیسی باور به مردم بود که براساس آن سعی کرد در حوزه‌های تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری، اجرا و نظارت بحث زیرساخت‌های مشارکت مردم را فراهم نماید و خود ایشان نیز شخص اولی بود که عامل به این مسأله شد و هم‌زمان با ایجاد این زیرساخت‌ها، مسئولین مختلف را هم همراه ایده مردم‌باوری و مردم‌داری در عرصه حکمرانی می‌کرد.
 
وی با اشاره به آخرین سفر مردمی رئیس‌جمهور شهید، گفت: ما با حضرت آیت‌الله رئیسی در سفر آخر ایشان به خُرماکلا به مازندران رفتیم و در این سفر، فعالان حوزه اقتصاد مردمی را در منطقه گردهم آوردیم و حدود 8 نفر در خدمت آیت‌الله رئیسی سخنرانی کردند. با وجود باران و هوای شرجی منطقه، ایشان نکات تمامی 8 نفر را شنید و مطالب‌شان را یادداشت کرد و شب، بعد از این دیدار به مدیران دولت اتفاقات و نکاتی که فعالان مردمی حوزه اقتصاد در منطقه خرما کلا بیان کرده بودند را بازگو می‌کرد تا مترقی بودن فکر مردم را نشان بدهد.
 
عبودتیان ضمن اشاره به شخصیت ایمانی شهید رئیسی در کُنش سیاسی بیان کرد: آیت‌الله رئیسی * کلنگ‌زدن پروژه‌های جدید و نیمه‌تمام گذاشتن آن را نداشت، بلکه به دنبال اتمام پروژه‌ها و مسائل نیمه‌تمامی بود که زندگی مردم را دچار اختلال اساسی کرده بود، احیاء کارخانه قند یاسوج، شرکت هپکو، شرکت هفت تپه، شرکت نساجی مازندران و... نمونه‌هایی از این روحیه و مدل اقدام کشور است.دستیار رئیس‌جمهور دولت سیزدهم در امر مردمی‌سازی، گفت: رئیسی عزیز چیزی را که به آن اطمینان و یقین نداشت به هیچ عنوان در رسانه بیان نمی‌کرد، هرچند که می‌خواست مغایر با اصول رسانه در دنیای جدید باشد. قول‌ها و وعده‌های شفاهی آیت‌الله رئیسی به مردم برای ایشان تبدیل به مصوبه می‌شد، نه اینکه شبیه رسم رایج سیاست‌مداران ایجاد تهییج و سخنرانی عادی و وعده‌های بیهوده بدهند.
ارسال نظرات