۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۷۵۹۱۰۵
مدیر حوزه علمیه خواهران اصفهان تشریح کرد؛

فعالیت ها و اقدامات حوزه علمیه خواهران استان اصفهان

فعالیت ها و اقدامات حوزه علمیه خواهران استان اصفهان
اصفهان- حجت‌الاسلام عبداللهی نژاد با اشاره به سطح ممتاز علمی و پژوهشی حوزه علمیه خواهران استان اصفهان، به تشریح فعالیت ها و اقدامات حوزه علمیه خواهران اصفهان پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت‌السلام احمد عبداللهی نژاد، مدیر حوزه‌ علمیه خواهران استان اصفهان، ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه در ارائه گزارش فعالیت‌های مدیریت حوزه علمیه خواهران استان در یکسال گذشته، با بیان اینکه حوزه علمیه خواهران در بین حوزه های علمیه کل کشور به لحاظ کمی و کیفی حوزه تیپ یک حساب می‌شود، گفت: حوزه علمیه خوهران استان اصفهان ۴۸ مدرسه هست که مجموعاً ۵۷ واحد علمی تربیتی در سطوح مختلف یک و دو و سه و چهار تشکیل می دهد.

وی در خصوص معرفی سطوح مختلف حوزه‌های علمیه خوهران، افزود: معادل سطح یک، کاردانی است که در موارد استثنائی اعطا می شود و سطح دو کارشناسی،سطح سه کارشناسی ارشد و سطح چهار دکتری می‌باشد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان، ادامه داد: در حوزه علمیه اصفهان ۴۳ واحد تربیتی سطح دو، ۱۲ واحد سطح سه و دو واحد در سطح ۴، وجود دارد و تنها مجموعه علمی هست که امکان اینکه از خواهران دبیرستان یعنی دوره متوسطه اول با مقطع سیکل در این واحدهای آموزشی حضور پیدا کنند و اولین مدرک دریافتی ایشان پس از طی هفت‌سال مدرک کارشناسی و پس از آن می‌توانند در دوره کارشناسی ارشد در حوزه و یا دانشگاه شرکت کنند و از تمام ظرفیت ها و امکانات مدرک کارشناسی استفاده کنند.

وی با اشاره به ورودی متقاضیان به حوزه علمیه در سال گذشته، تصریح کرد: در سال گذشته تعداد طلاب ورودی ۷۳۵ نفر در سه مقطع سطح دو و سه و چهار بوده و در حال حاضر مشغول به تحصیل هستند.

حجت‌الاسلام عبداللهی نژاد به تعداد فارغ التحصیلان سطوح مختلف حوزه در سال گذشته اشاره کرد و گفت: تعداد دانش‌آموختگان در سطح یک و دو ۲۳۱ نفر و ۳۸۳ در سطح سه و چهار بوده‌اند.

وی در خصوص جذب اساتید حوزه علمیه در سطوح مختلف، خاطرنشان کرد: تعداد ۱۶ استاد در سطح دو، چهار استاد در سطح سه و یک نفر در سطح چهار در سال گذشته جذب حوزه‌های علمیه شدند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان ادامه داد: در سطح دو تعداد ۳۰۹ داوطلب تدریس داشتیم که ۲۰۹ حائز شرایط بودند و در آزمون نهایی شرکت کردند و نتیجه آن پس از مصاحبه اعلام خواهد می‌شود. 

وی با اشاره به رشته‌های آزمون جذب اساتید حوزه علمیه تصریح کرد: ادبیات عرب، تاریخ تحلیلی انقلاب و نظام سیاسی، تاریخ اسلام، تفسیر، علوم قرآن، اصول، فقه، حدیث شناسی، احکام، نحو، ترجمه، عربی معاصر، علوم بلاغی، فلسفه، کلام، منطق، روش تحقیق، مباحث تربیتی خانواده و زن در اسلام رشته‌های آزمون جذب اساتید در حوزه‌های علمیه خواهران بوده است.

حجت‌الاسلام عبداللهی نژاد به دوره‌های متمرکز برگزار شده در طول یکسال گذشته در حوزه‌های علمیه اشاره کرد و افزود: در کنار دوره‌های تشکیل شده در هر مدرسه، دوره‌های متمرکز تخصصی مربی فرق و ادیان با ۴۰ نفر شرکت کننده که در حال حاضر به مبانی فرق و ادیان آگاه هستند و در حوزه و خادج از حوزه می توانند در حیطه آموزش خدمت رسانی کنند.

وی ادامه داد: دوره‌های طراحی سوال برای ۱۲۰ شرکت‌کننده، دشمن شناسی برای ۶۰ نفر از مبلغین، دوره مهارت های بیان تفسیر که در دو دوره عمومی و تخصصی تشکیل شده و ۴۴ نفر از اساتید و مبلغین در آن شرکت کرده‌اند، تربیت مدرس نهج البلاغه با تعداد ۱۲۰ شرکت‌کننده، برگزاری نشست‌های فرهنگی بلاغ مبین، دوره طرح ملی بینات مخصوص کادر و طلاب با ۱۶۰ نفر شرکت‌کننده، نشست تبلیغ موثر با تعداد۱۶۰ نفر شرکت‌کننده، نشست تخصصی مبلغان با موضوع آسیب‌شناسی تبلیغ ۸۰ نفر، ثبت‌نام ۸۰۰ نفر ثبت‌نام در جلسات پس از راه‌اندازی جامعه مبلغات حوزه علمیه اصفهان، ۷۰۰ نفر ثبت نام اولیه  تشکیل تخصصی تبلیغ با همکاری دفتر تبلیغات تشکیل شده است. 

حجت‌الاسلام عبداللهی نژاد با اشاره به امضای تفاهم نامه بسته شده میان حوزه علمیه خواهران با نشر هاجر در مورد خدمات مرتبط با چاپ کتاب هایی با تألیف طلاب و رونمایی از چهار أثر، اظهار کرد: فعالیت های پژوهشی انجام شده در یکسال گذشته اعم از کارگاه آموزش نگارش و چاپ مقالات علمی پژوهشی،کاربست هوش مصنوعی در پژوهش، قواعد و روش‌های قانون داوری برای اساتید داور، آشنایی با فرآیند نشریات، کارکرد پژوهش در تدوین موفق و تربیت تدوینگر متون درسی بوده است.

وی به توضیح زمینه‌های مسائل عمرانی و مالی در یکسال اخیر حوزه‌های علمیه خواهران استان پرداخت و گفت: پیشرفت پرژوه‌ ۲۰ درصدی مهدکودک و پیش‌دبستانی مدرسه کوثر تیران به ۱۰۰ درصد و بهره‌برداری و افتتاح این پروژه، پیشرفت پروژه ساختمانی فاطمه الزهراء زرین‌شهر با ۹۷ درصد، که از جهت سرعت و کیفیت به عنوان پروژه برتر شناخته شد و....  از جمله پروژ‌ه‌های عمرانی حوزه علمیه خواهران بوده است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان با اشاره به تفاوت فعالیت و تشکیلات اداری حوزه‌های خواهران و برادران، تصریح کرد: حوزه علمیه خواهران که زیرمجموعه شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه خواهران  هست، یک مرکز مدیریت حوزه علمیه در هر استان دارد که تحت نظر شورا فعالیت می‌کنند ولی در حوزه علمیه برادران شورای عالی حوزه‌ها و زیرمجموعه آن در هر استان یک مرکز مدیریت فعالیت می‌کنند.

حجت‌الاسلام عبداللهی نژاد در خصوص گرایش‌های متعدد حوزه‌های علمیه خواهران، عنوان کرد: حوزه‌های علمیه خواهران گرایش‌های متعدد و فراوانی علمی تربیتی دارد که یکی از نکات برجسته آن است و تقریبا در همه شهرستان‌ها مدارس علمی تربیتی داریم و در برخی از شهرستان‌ها مانند خمینی‌شهر شش مدرسه و در سایر شهرستان‌ها غیر از سمیرم مدارس علمیه فعال هستند و خواهران می‌توانند در نزدیک‌ترین مدرسه مشغول تحصیل شوند .

وی به فعالیت‌های دیگر طلاب در مدارس اشاره کرد و بیان کرد: فعالیت خواهران علاوه بر فعالیت تبلیغی، علمی و عضویت در هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز علمی، تدریس در حوزه و... عضویت در فعایت های تبلیغی از جمله طرح امین، جذب در آموزش و پرورش می شوند به عنوان معلم دوره ابتدایی یا تخصصی، امکان جذب در دستگاه های قضایی به عنوان دادیار و یا سمت‌های دیگر قابل ورود خواهران، امکاناتی است که از برکات انقلاب فراهم شده گرچه حوزه علمیه خواهران از پیش از انقلاب فعالیت داشته است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان اظهار کرد: چشم‌انداز حوزه علمیه خواهران این است که مرجعیت علمی بانوان در خدمت حوزه علمیه خواهران قرار بگیرد و هر کنشی که در حوزه بانوان قرار است اتفاق بیفتد حوزه علمیه نقش موثر در آن داشته باشد که حوزه‌های علمیه خواهران باید خود را به آن جایگاه برسانند تا جامعه از ایشان تمکین کند.

وی در پایان به جایگاه حوزه علمیه خواهران در دیدگاه و منظر دولت‌مردان اشاره و تصریح کرد: این جایگاه آنجور که باید در دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی در نظر گرفته نشده و در جایی که باید نقش تأثیرگذار داشته باشند به فراموشی سپرده شده‌اند./1304/

مریم فلاحتی
ارسال نظرات