۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۷۵۸۸۷۲
بررسی ۴۰ شاخصه حکمرانی اخلاقی در مکتب رئیسی؛

چه کسی را به جای رئیسی انتخاب کنیم؟

چه کسی را به جای رئیسی انتخاب کنیم؟
استاد حوزه علمیه از سیدشهیدان خدمت به عنوان یک کارگزار پرکار یاد کرد و گفت: توصیه رهبر انقلاب به مردم این است که کسانی را انتخاب کنند که با پرکاری و تلاش‌های خستگی‌ناپذیر بتوانند مشکلات کشور را حل کنند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدباقر ولدان در گفت‌وگویی از مکتب شهید رئیسی با ۴۰ شاخصه به عنوان ویژگی‌های یک حکمران اخلاقی یاد کرد گفت: شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی یک کارگزار پرکار بود. اسلام، دینِ تلاش و مجاهدت است، حرکتِ به سوی هدف نیازمند برنامه‌ریزی و پرکاری است. چرا که در منظومه بینشی قرآن، سبقت و سرعت همراه با طراحی درستِ مسیر، مد نظر است.

وی افزود: از سوی دیگر کم‌کاران و گوشه‌نشینان مذمت شده‌اند و پرکاران، بافضیلت برشمرده شده‌اند. در مدیریت جهادی رسول رحمت (ص) لحظه‌ای وقفه مشاهده نمی‌شود، به طوری که خدای حکیم به او فرمود «فَلَعَلَّکَ باخِعٌ نَفْسَک‏؛ ای رسول گرامی! تو چنان در اندیشه و تلاش برای هدایت مردمی که نزدیک است از غم آنکه مردم ایمان نمی آورند، خود را هلاک کنی.» این بیان حاکی از پرکاری رسول خداست؛ اگر چه خداوند نیز او را دستور به پرکاری می‌دهد، به طوری توقع دارد که هر گاه از کاری فارغ شد به کار دیگری روی آورد «فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَب‏».

نویسنده کتاب نظریه حکومت تربیت محور اضافه کرد: از این رو رهبر معظم انقلاب حل مشکلات کشور را در سایه مدیریت پرکار و قدرتمند و خستگی ناپذیر می‌دانند و مردم را در انتخاب‌ها تشویق به برگزیدن شخصی با این ویژگی‌ها می‌کنند. لذا شخصیتی همچون شهید مظلوم دکتر بهشتی را مصداقِ کارگزارِ پرکار معرفی می کنند.

این استاد حوزه ادامه داد: ایشان دولت شهید رئیسی را از دولت های پرکار معرفی کرده و در پیام تسلیت خود به مناسبت شهادتش نوشتند «رئیسی عزیز، خستگی نمی شناخت... برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت. از این رو آزردگی هایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمی شد.»

حل مشکلات کشور در سایه تفکر و تدبر

ولدان یکی دیگر از شاخصه های رئیسی را سیاستمدار فکور برشمرد و گفت: شهید آیت الله رئیسی یک سیاستمدار فکور بود و شاهد بر این مطلب، عبور ایشان از بسیاری از مشکلات جاری کشور و حل بسیاری از معضلات و مسائل پیچیده کنونی بود و این دستاورد بزرگ، فقط در سایه فکر عمیق و زیاد ممکن بود. در آیات متعددی از قرآن تکیه بر عقل و تدبر و تفکر و مانند آن شده و حتی بر اساس آیه دهم سوره مُلک، دوزخیان دلیل جهنمی بودن خود را در استفاده نکردن از عقل دانسته اند.

وی افزود: خداوند، هیچ پیامبری را مبعوث نکرد، مگر با این هدف که خِرَدورزی و تفکر را در میان مردم کامل کند و گنجینه‌های تفکر و تعقل را در میان انسان ها برانگیزد. زیرا به برکت همین تفکر است که انسان می تواند سخن پیامبر را درک کند و از سختی ها مسیر نورانی پیامبران هراس نداشته باشد و برای حل مشکلات خود تلاش کند.

چه کسی را به جای رئیسی انتخاب کنیم؟

این کارشناس مذهبی ادامه داد: در بعثت پیامبر(ص) نیز در درجه اول، مسأله عقل و دانایی مطرح است و در قرآن و روایات پیامبر(ص) بر عقل و تدبر و تفکر تأکید شده است. جریان بعثت در مقابل جریان جاهلیت قرار دارد که جاهلیت فقط به معنای نداشتن علم نیست؛ بلکه به معنای عدم بکارگیری عقل است؛ عقلی که توسط پیامبران هدایت یافته است.

وی افزود: در این راستا در انقلاب اسلامی تحول اصلی، تحول در دانایی و شناخت دانسته شده و اساس تحول، در فکر کردن معرفی شده و ادامه تحول در فرد و اجتماع نیز منوط به اندیشه و تفکر دانسته شده و بر این اساس معنای تحول، حرکت نوبه نوی محتوایی است.

وی خاطرنشان کرد: در حقیقت صفات اصلی یک انسان تربیت‌شده، آگاهی، فکر، اراده و روشن‌بینی است. در این راستا مربیان باید به طور صحیح متربیان را به سوی تعقل و تفکر هدایت کنند تا بدینوسیله با کار فکری عمیق، تقلید کورکورانه‌ از مبادی فکری غربی را ریشه‌کن کنند و بر این اساس شهید رئیسی به عنوان شاگرد این مکتب، الگوی بارز یک انسان انقلابی فکور بود.

ارسال نظرات