۰۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۷
کد خبر: ۷۵۸۰۶۵
در گفت‌وگو با رسا مطرح شد؛

تمجید علما از تواضع، ولایتمداری و مردم داری شهید آیت الله رئیسی

تمجید علما از تواضع، ولایتمداری و مردم داری شهید آیت الله رئیسی
علمای حاضر در مراسم بزرگداشت آیت الله رئیسی در حرم حضرت معصومه در گفت‌وگو با خبرنگار رسا ولایتمداری، مردم داری و تواضع شهید رئیسی را ستودند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، مراسم بزرگداشت 8 شهید خدمت از سوی رهبر معظم انقلاب در شبستان امام خمینی حرم حضرت معصومه در شامگاه چهارشنبه برگزار شد.

طی این مراسم علما، شخصیت های حوزوی و طلاب و مردم قم حضور داشتند و در سوگ آیت الله رئیسی و یاران شهیدش نشسته و یاد آن ها را گرامی داشتند.

تعداد بازدید : 10

خبرنگار رسا در حاشیه این مراسم با برخی از بزرگان و حاضران گفت‌وگو داشته که در ادامه تقدیم شما مخاطبان می شود.

آیت الله محمدی عراقی: رئیسی وقت خود را برای پاسخگویی به طعنه ها هدر نمی داد

تمجید علما از تواضع، ولایتمداری و مردمداری آیت الله رئیسی

آیت الله محمود محمدی عراقی رئیس دفتر رهبر انقلاب در قم آیت الله رئیسی را مردمی و خالص توصیف کرد و بیان داشت: در فرمایشات رهبری در خصوص آیت الله رئیسی 14 ویژگی را مشاهده و آن ها را یادداشت کردم؛ اولین و دومین تعبیر ارائه شده از سوی آیت الله خامنه ای «عالم مجاهد» است و در ادامه نیز آن شهید را به «رئیس جمهور مردمی، با کفایت و پرتلاش» تعبیر کردند.

وی در ادامه شمارش تعابیر رهبر معظم انقلاب از شهید رئیسی به عشق به اهل بیت و خادمی امام رضا اشاره کرد و ادامه داد: آیت الله رئیسی انسان بزرگ و فداکاری بود که بی وقفه برای خدمت به مردم و کشور تلاش کرد؛ آن شهید علاوه بر خستگی ناپذیری و صمیمیت، در برابر ناسپاسی ها بردباری و شکیبایی داشت و اگر طعنه یا سخن ناروایی به او می گفتند وقت خود را صرف پاسخگویی نمی کرد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه آیت الله رئیسی یک خدمتگزار تراز اسلام و اهل بیت بود، بیان داشت: امیدوارم راه این شهید ادامه داشته باشد و مسؤولین ما زندگی این شهدا را الگوی خود قرار دهند. مردم ما در بدرقه شهید رئیسی در قم، تهران تبریز و مشهد کار بزرگی کردند و حق این مردم به این است که سیاستمداران تراز داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه ریاست جمهوری به عنوان شخص دوم کشور تصریح کرد: همه مسؤولین به رئیس جمهور نگاه می کنند و منش او را در پیش می گیرند؛ نگاه مردم به قوه مجریه است و سیاستمدار و رأس این قوه بسیار اهمیت دارد. وقتی رئیس جمهور می گوید که نوکر مردم است، او را می سنجند که چقدر راست می گوید. صدق و صفا ویژگی بارز رئیسی بود.

آیت الله محمدی عراقی در ادامه با بیان اینکه صداقت مسؤولین برای مردم مهم است، تصریح کرد: شاید مسؤولی در موقعیتی نتواند همه مشکلات مردم را حل کند اما وقتی مردم صداقت را ببینند درک می کنند. امیدوار هستیم در آینده بیشتر شاهد چنین رؤسای جمهوری مانند رئیسی و رجایی باشیم.

وی در پاسخ به چگونگی تربیت افرادی مانند آیت الله رئیسی در حوزه علمیه، بیان داشت: حوزه های علمیه برای تربیت افراد، لازم است راهبردها و رهنمودهای امام و رهبری را بیش از دیگران مورد اهتمام قرار دهند اما در ابتدا باید از خود شروع کنند. امیرمؤمنان فرموده اند: «مُعَلِّمُ نَفْسِهِ وَ مُؤَدِّبُهَا، أَحَقُّ بِالْإِجْلَالِ مِنْ مُعَلِّمِ النَّاسِ وَ مُؤَدِّبِهِمْ‏». امام خمینی و اساتید بزرگ ما همیشه از خود شروع می کردند و قبل از بیان یک مطلب به آن عمل کرده بودند.

آیت الله محمدی عراقی در پایان خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش، دانشگاه و حوزه های علمیه وقتی اسلامی می شوند که پیش از دعوت اشخاص به تربیت خود بپردازند؛ معلمان باید با عمل خود دیگران را دعوت کنند و دعوت زبانی اگر بدون عمل باشد اثری ندارد. ویژگی مردان خدا این است که اول خود را ساختند و آن ها می توانند جامعه را بسازند.

آیت الله رجبی: مبانی اعتقادی رئیسی مستحکم بود

تمجید علما از تواضع، ولایتمداری و مردمداری آیت الله رئیسی

آیت الله رجبی رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در پاسخ به سؤال خبرنگار رسا در خصوص چگونگی تربیت امثال شهید آیت الله رئیسی در حوزه علمیه بیان داشت: مهم ترین عامل موفقیت مرحوم شهید رئیسی مبانی اعتقادی مستحکم او و همچنین تربیت اخلاقی او بود. شهید رئیسی اخلاص و صفای باطن داشت و پست و مقام ها را سمت نمی دانست بلکه آن را مسؤولیت می دانست.

وی ادامه داد: او بر اساس احساس وظیفه عمل می کرد و پرکار، خستگی ناپذیر و صادق بود؛ کفر به طاغوت و ایمان به خدا از مبانی اعتقادی است که سبب می شود آیت الله رئیسی انسان استکبار ستیز بوده و به جبهه مقاومت کمک کند؛ اگر روح توحید در طلاب تقویت شده و نسبت به تهذیب و اخلاق که مورد تأکید همه علما است، اهتمام صورت گیرد چنین نیروهایی تربیت خواهند شد.

آیت الله کعبی: طعنه ها و مداحی ها در رئیسی اثر نداشت

تمجید علما از تواضع، ولایتمداری و مردمداری آیت الله رئیسی

آیت الله کعبی مهم ترین شاخصه رئیسی را مدیریت جهادی و خستگی ناپذیری ارزیابی کرد و بیان داشت: آیت الله رئیسی همیشه حاضر در میدان و دغدغه مند بود و تا آخر پرچم دار گفتمان انقلاب و گفتمان ولایت ماند. طعنه ها و حتی مداحی ها در آن اثر نداشت و راه بزرگان شهیدی چون حاج قاسم را امتداد بخشید و محبوب قلوب ملت، مقاومت اسلامی و دوستداران انقلاب در سرتاسر جهان شد. برکات این شهید در انتخابات آینده با جبهه انقلاب تبلور و عینیت خواهد یافت.

آیت الله فقیهی: شهید آیت الله رئیسی برای دشمنانش هم دعا می کرد

تمجید علما از تواضع، ولایتمداری و مردمداری آیت الله رئیسی

آیت الله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: شخصیت بزرگوار آیت الله رئیسی از جهات مختلفی حاصل تربیت در مکتب امام بود. توجه امام خمینی به مستضعفین مشخص است و این رئیس جمهور عزیز نیز همت زیادی مبذول داشت؛ شهید رئیسی مظلوم بود و در مدت ریاست جمهوری در مقابل دشمنان داخلی و خارجی سکوت می کرد. در ارتباط مختصری که داشتم می دیدم برای دشمنانش نیز دعا می کرد.

وی ادامه داد: آیت الله رئیسی پیرو ولایت بود و سعی داشت فرمایشات رهبر معظم انقلاب را نقطه به نقطه اجرا کند. او با قلب و جانش فرامین رهبری را اطاعت کرد. برای ما مشکل است که رئیس جمهوری مانند ایشان پیدا کنیم.

آیت الله رمضانی: خستگی ناپذیری و صداقت رئیسی الگوی مسؤولان ما باشد

تمجید علما از تواضع، ولایتمداری و مردمداری آیت الله رئیسی

آیت الله رضا رمضانی گیلانی رئیس مجمع جهانی اهل بیت مهم ترین شاخصه شهید آیت الله رئیسی را صداقت دانست و افزود: نگاه امروز سیاستمداران دنیا نگاهی ماکیاولیستی بوده و از هر ابزاری برای تثبیت قدرت و جایگاه خود استفاده می کنند از این رو یک سیاستمدار دینی باید صداقت خود را نشان دهد.

وی ادامه داد: آیت الله رئیسی کاملا صادقانه با مردم برخورد کرد و صداقت، برایش مهم بود که در اثر عمل صادقانه، خدمت گزاری او بروز کرد؛ در پیام حضرت آیت الله خامنه ای تعبیر لطیف «خستگی ناپذیری» برجسته بود و این ویژگی باید برای همه مسؤولین ما الگو باشد. کارگزاران ما باید صداقت و خستگی ناپذیری رئیسی را سرلوحه کار خود قرار دهند و نهضت جهادی خدمت به مردم را رقم بزنند.

آیت الله طبسی: مهم ترین ویژگی شهید رئیسی تواضع او بود

تمجید علما از تواضع، ولایتمداری و مردمداری آیت الله رئیسی

آیت الله نجم الدین طبسی اظهار داشت: تواضع آیت الله رئیسی را از نزدیک دیدم و این مهم ترین ویژگی او است؛ می توان گفت که مردمی بودن، متعهد و ولایت مدار بودن از ویژگی های رئیس جمهور شهید است؛ رئیسی به طور حقیقی تابع ولایت بود و دغدغه خدمت به مردم را داشت.

وی در خصوص تربیت چنین افرادی در حوزه علمیه تصریح کرد: آیت الله رئیسی فرزند و افتخار حوزه بوده است و افتخار همیشگی حوزه در این بوده که وظیفه خود را ادا کند.

حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی اردهالی: شکوه تشییع مردمی، نتیجه مردم داری آیت‌الله رئیسی بود

تمجید علما از تواضع، ولایتمداری و مردمداری آیت الله رئیسی

حجت الاسلام والمسلمین مهدی سلیمانی اردهالی رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین با تسلیت به امام زمان و حضرت آیت الله خامنه ای گفت: مهمترین شاخصه و ویژگی آیت الله رئیسی اخلاص و دلدادگی نسبت به خاندان عصمت و طهارت بود. او همان گونه که خود را نوکر امام رضا می دانست، نوکری مردم را داشت.

وی ادامه داد: مردمی بودن شهید رئیسی تواضع و منش شهید رجایی را به ما یادآوری کرد. رئیسی محبت به مردم را به ظهور رساند و مردم نیز این محبت را متقابلا اظهار کردند. درود به شرافت مردم شهر مقدس قم، تهران، تبریز و مشهد که سیل آسا آمدند و همه این شکوه مردمی حاصل مردمی بودن آیت الله رئیسی بود.

این استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: لازم است مکتب آیت الله رئیسی را سردست بگیریم زیرا او مکتب شهید سلیمانی را به خوبی پیش گرفت و مکتب دکتر بهشتی را زنده و احیا کرد. آیت الله رئیسی آنچه که فراموش شده بود را احیا کرد و همه این ها ترجمان منش اهل بیت است.

امیرآبادی: فرق می کند چه کسی رئیس جمهور باشد

تمجید علما از تواضع، ولایتمداری و مردمداری آیت الله رئیسی

امیرآبادی فراهانی نماینده اخلاص را مهم ترین ویژگی آیت الله رئیسی دانست و افزود: آن مرد بزرگ همه کارها را برای خدا انجام می داد؛ در آخرین جلسه هیأت دولت که حضور داشت ایشان را دیدم و مسؤولیتی را به من پیشنهاد داد که در پاسخ گفتم اجازه دهید برای انتخابات سال آینده بمانم و از شما دفاع کنم که به من جواب داد: «خدا بزرگ است چه کسی می داند که تا فردا زنده هستیم یا نه! برو به خدا خدمت کن».

وی ادامه داد: من سیاستمدار هستم و دأب سیاستمداران را می دانم که اگر هر کس دیگری بود به من می گفت برای انتخابات یک سال آینده باید کار کنیم اما آیت الله رئیسی نگاه دیگری داشت. داغ رئیسی ما را آتش زد. او نماد مردم داری و کار برای خدا بود. در سفر اخیر به قم مشاهده شد که به درخواست یک دختر بچه پاسخ داد و یا وقتی یک خانم صدایش را بلند کرد تا مشکلش را بگوید از سردار شهید موسوی خواست که شماره آن خانم گرفته شود و مشکلش بررسی شود.

عضو سابق هیأت رئیسیه مجلس با بیان اینکه اخلاص و مردم داری رئیسی سبب عشق به او بود، بیان داشت: کوچک ترین کار مردم را بزرگ ترین کار می دانست و معتقد بود اگر نمی توانیم انجام دهیم باید بگوییم که نمی توانیم. برای انتخابات خبرگان در خراسان جنوبی جلسات خصوص برگزار شد و حق استفاده از امکانات دولتی را به هیچکس نداد و خود نیز بلیط هواپیما خرید و با ماشین دیگری به میان مردم برای انتخابات رفت.

وی با اشاره به همراهی با رئیس جمهور در سفر به چین و پاکستان بیان داشت: در راه شاهد بودم که نماز شبش ترک نشد؛ آیت الله رئیسی در برابر نخست وزیر و رؤسای جمهوری که متواضع و گرم برخورد می کردند به گرمی و تواضع برخورد می کرد اما در برابر افراد مغرور، محکم بود. لحظه به لحظه رفتارش درس بود و به نظرم نظام شخصیت بزرگی را از دست داد. انقلاب و نظام اسلامی ما از این حوادث بسیار دیده است و محکم و استوار مانده است. به هر صورت فرق می کند چه کسی رئیس جمهور این مملکت باشد.

سردار موحد: مردم داری و ولایتمداری مهم ترین ویژگی آیت الله رئیسی بود

تمجید علما از تواضع، ولایتمداری و مردمداری آیت الله رئیسی

سردار محمدرضا موحد فرمانده سپاه قم مهم ترین ویژگی آیت الله رئیسی را ولایتمداری و مردم داری دانست و از ضرورت سرمشق شدن این دو مقوله برای همه مسؤولان سخن گفت و تأکید کرد: آیت الله رئیسی با همه ارتباط اخلاق مدارانه داشت و فرق نمی کرد که چه جایگاهی داشته باشد. او به همه محبت داشت و در برابر کسانی که ابراز احساسات می کردند و یا مشکل خود را اعلام می کردند می ایستاد و سخن آن ها را می شنید.

ارسال نظرات