۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۷۵۷۳۴۰
سالروز تاسیس حزب مردم در سال ۱۳۳۶؛

حزب‌ِ بی‌مردم + اسناد

حزب‌ِ بی‌مردم + اسناد
پس از کودتای 28 مرداد 1332، محمدرضا پهلوی مخالفان مذهبی و غیر مذهبی داخلی مانند فدائیان اسلام و حزب توده را سرکوب­­ کرد و کرکره احزاب را پایین­ کشید. پیامد این اقدام شروع مخالفت­‌های پنهان و زیرزمینی بود که با گذر ایام افزایش ­یافت.

پس از کودتای 28 مرداد 1332، محمدرضا پهلوی مخالفان مذهبی و غیر مذهبی داخلی مانند فدائیان اسلام و حزب توده را سرکوب­­ کرد و کرکره احزاب را پایین­ کشید. پیامد این اقدام شروع مخالفت­‌های پنهان و زیرزمینی بود که با گذر ایام افزایش ­یافت. محمدرضا پهلوی برای رفع بحران مخالفت­ها، در سال 1336 به حزب مردم و حزب ملیون اجازه فعالیت داد. حزب مردم با رهبری اسدالله علم قرار بود به عنوان اقلیت به انتقاد از دولت بپردازد و با جذب مخالفان دولت، آن‌ها را در مسیرهای کنترل‌­شده حزبی هدایت کند. اما با اتخاذ این سیاست حزب مردم نتوانست جایگاه احزاب سرکوب شدۀ پیشین را در بین مردم باز کند، مخصوصاٌ قشر نخبه و روشنفکر گمان خوبی نسبت به حزب مردم نداشتند. در ادامه اسنادی در این زمینه از نظر می‌گذرد.

در گزارشی مورخ خرداد ماه 1336 و در اولین ماه اعلام موجودیت حزب آمده است: «دکتر عباس ریاضی استاد دانشگاه می­گفت شرکت آقای دکتر فرهاد رئیس دانشگاه تهران، در حزب مردم بین استادان دودستگی ایجاد کرده و موجب نگرانی دانشگاهیان بی­طرف شده ­است.»

کرکره احزاب و دولت علم

علاوه بر آن، عدم حمایت از حزب مردم تنها متعلق به جامعۀ دانشگاهی نبود و در بین «سیاستمداران نیز گریز از حمایت حزب مردم» دیده می‌­شد.

در سند دیگری که در 29 اردیبهشت 1336 گزارش می‌شود: «سناتور جمالی از تشکیل حزب مردم به ­وسیله آقای علم و دوستانش بسیار ناراحت و عصبانی­ است و بدوستان خود گفته است این حزب وجودش به ضرر دستگاه سلطنت خواهد بود زیرا موسسین این حزب بین مردم نفوذی ندارند و اعلیحضرت همایون شاهنشاه را اغفال نموده­‌اند و بیشتر بین مقام شامخ سلطنت و مردم فاصله ایجاد خواهد­ شد. جمال امامی از فعالیت دکتر بقایی هم بسیار ناراحت­ شده و می­گوید با این قبیل اعمال یکبار دیگر کشور دچار تشنج و اخلال خواهد­ شد.

جمال امامی بدوستان خود توصیه­ کرده که علیه این قبیل احزاب بین مردم شروع به تبلیغ نمایند و نگذارند زمینه برای فعالیت آن‌ها آماده ­شود.»

کرکره احزاب و دولت علم

 

بدین ­ترتیب حزب مردم فاقد وجاهت و پایگاه بین طبقات مختلف مردم و سیاست­مداران بود و فعالیت­ شایان ذکری نیز از افراد حزب با توجه به اسناد به­ جای مانده از ساواک در درون حزب دیده نمی‌­شد.

چاناچه در فاصله شش ماه از فعالیت حزب گذشته در سند 28 آبان 1336 گزارش شده است: «در این هفته نیز فعالیت قابل توجهی در حزب مردم مشاهده نشده ­است. حوزه‌­ها کماکان نامرتب است و تشکیل نمی­شود فقط شورای عالی حزب هر هفته شب­های سه‌­شنبه تشکیل می­‌گردد. عصرها عده محدودی به حزب مراجعه می‌­نمایند. تعداد کل افرادی که تا کنون رسماٌ تقاضای عضویت نمودند 45 نفر می­باشد که اسامی آن­ها در دفتر ثبت­ شده ­است.»

کرکره احزاب و دولت علم

 

 

از سوی دیگر نظر اعضای حزب نیز در خصوص عدم اقبال به حزب مردم درخور توجه است. گزارش اطلاعات داخلی در بهمن ماه 1337 نشان از این واقعیت دارد: « یکی از اعضاء موثر حزب مردم می­گفت: یکی از علل عدم توجه اشخاص به حزب مردم این است که آقای علم رهبر آن حزب برای خود مقام(آقایی) قائل است  و افراد حزبی را مجبور می­سازد که ایشان را به نام (آقا) صدا بزنند و بخوانند و اگر چند نفری هم در آن حزب دیده می­شوند عموماٌ کسانی هستند که قبلاٌ پی به روحیه آقای علم نبرده­‌اند و امروز ناچاراٌ در آن حزب باقی مانده­‌اند و یا اینکه این نقطه ضعف بارها توسط دوستان آقای علم به ایشان گوشزد و تذکر داده­ شده که نباید در فعالیت­های حزبی فقط متکی به شاهنشاه باشد.  بلکه باید خود ایشان هم از طریق خدمت مردم و جلب رضایت آنان اقدام نماید و اگر در روش اجتماعی هم جنبه (آقائی) داشته­ باشد جز اینکه مردم را نسبت به خود بدبین و متنفر سازند فایده­ دیگری ندارد معهذا آقای علم به این مطلب توجهی نکرده و در شهرهای خراسان نیز که آقای علم را خوب می­شناسند نتوانسته‌­اند تشکیلات حزبی قابل توجهی دائر نماید.»

 

کرکره احزاب و دولت علم

.

با این­ رویکرد حزب­ مردم که هیچ عملکرد مثبتی مخصوصاٌ بعد از استفعای علم از خود نشان ­نداد، شکستی محتوم در انتظارش بود. و بدین ­ترتیب، محمدرضا پهلوی در سال 1353 سیستم دو حزبی را برای کشور زیان­بار دانست و انحلال حزب مردم را اعلام کرد و به سیستم تک حزبی روی آورد.

برچسب ها: حزب مردم پهلوی
ارسال نظرات