۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۷
کد خبر: ۷۵۷۳۰۵
حجت الاسلام ملک زاده در گفت وگو با رسا تشریح کرد؛

وظایف دغدغه مندان جامعه قرآنی در اندیشه رهبر انقلاب

وظایف دغدغه مندان جامعه قرآنی در اندیشه رهبر انقلاب
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به لزوم حاکمیت قرآن کریم در جامعه در اندیشه های قرآنی رهبر معظم انقلاب گفت: انس جامعه با قرآن کریم نه تنها بسیاری از مسائل و گرفتاری‌های موجود در جامعه را حل می‌کند؛ بلکه می تواند به وسیله عمل به آموزه های قرآنی، تمدن اسلامی را شکل دهد.

حجت الاسلام محمد ملک زاده عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، با اشاره به وظایف دغدغه مندان انقلاب اسلامی در قبال جامعه قرآنی با محوریت اندیشه های قرآنی رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: از دیدگاه رهبر انقلاب انس با قرآن از مشخصه های بارز جامعه اسلامی است و قرآن کریم حاوی رهنمودهایی است که جامعه اسلامی مورد استفاده بسیار است.

وی افزود: انس جامعه با قرآن کریم نه تنها بسیاری از مسائل و گرفتاری‌های موجود در جامعه را حل می‌کند؛ بلکه جامعه اسلامی می تواند به وسیله عمل به آموزه های قرآنی، تمدن اسلامی را شکل دهد؛ از همین رو، مقام معظم رهبری در بیانات خود همواره از لزوم حاکمیت قرآن کریم در جامعه سخن به میان آورده‌اند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان داشت: آموزه های قرآن حاکی از وعده الهی در پیروزی حق بر باطل است و با ایمان به وعده الهی می توان به بازسازی امت قرآن کریم و تمدن اسلامی اطمینان داشت. بدیهی است یکی از مراحل پی‌ریزی تمدن اسلامی، شکل‌گیری کشور یا جامعه اسلامی است و جامعه اسلامی نیز بدون انس با قرآن تحقق نمی یابد؛ لذا رهبر معظم انقلاب تأکید دارند که در جامعه اسلامی باید هدایت و معیارهای قرآنی مورد تبعیت قرار گیرند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی در این باره می‌فرمایند: «هدف این است که ملت ما به معنای حقیقی کلمه قرآنی شوند. مگر می‌شود ملتی خود را مسلمان بداند؛ اما قرآنی نباشد؟» بعد ایشان نتیجه می گیرند که «برای اینکه ما جامعه‌ای به‌وجود بیاوریم که از لحاظ مادی، علمی و صنعتی دچار عقب‌ماندگی نباشد، پیشرو باشد و روی زندگی دنیا اثرگذار باشد و در عین حال از لحاظ معنویت دچار آفت‌های معنوی (که امروز غرب دچار آن است) نباشد، قرآن کریم و عمل به آن لازم است».

آشنایی با مراحل انس با قرآن

حجت الاسلام ملک زاده با بیان این که لازمه گسترش انس با قرآن در جامعه از دیدگاه رهبر انقلاب، آشنایی با مراحل انس با قرآن است، خاطرنشان کرد: از دیدگاه ایشان قدم اول، آشنایی با متن قرآن کریم و فهم دقیق آن است. بدون فهم آیات الهی انس با قرآن تحقق نخواهد یافت و قدم دوم، تلاوت قرآن کریم است که برای این منظور باید با برگزاری جلسات منظم و پی در پی قرآنی، مسابقات قرآنی و برنامه های این چنینی، فضای کشور را قرآنی کرد.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی با ایجاد مشابهت میان این موضوع با برگزاری جلسات عزاداری امام حسین(ع) می فرماید: «یکی از کارهای لازم در کشور، رواج جلسات تلاوت و استماع قرآن کریم است؛ همان‌گونه که جلسات عزاداری با شور برای اهل بیت علیهم‌السلام برگزار می‌شود، جلسات قرآنی باید گسترش پیدا کند تا سرعت رشد مفاهیم قرآنی افزایش یابد» در این زمینه وظیفه مهم متوجه صدا وسیما است تا با تولید برنامه های مناسب اقشار مختلف کودک، جوان و دیگر اقشار جامعه را با قرآن کریم مأنوس کند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان داشت: مقام معظم رهبری بهترین روش انس با قرآن را حفظ قرآن کریم به ویژه در سنین نوجوانی و جوانی می‌داند و می فرماید: «حفظ قرآن کریم یک نعمت بزرگ است. این جوان‌ها و نوجوان‌ها سن توانایی حفظ را قدر بدانند. شماها در سنی هستید که می‌توانید حفظ کنید و در ذهنتان بماند»

عمل به آموزه های قرآنی

حجت الاسلام ملک زاده با اشاره به این که وظیفه دیگر دغدغه مندان انقلاب اسلامی در قبال جامعه قرآنی عمل به آموزه های قرآنی به عنوان هدف نهایی جامعه اسلامی است، ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنانی به این مسئله متذکر شده و می فرمایند: «هدف‌نهایی فهم قرآن کریم و عمل به قرآن کریم است. اگر قرآن کریم در جامعه‌ای رواج پیدا کند، رونق پیدا کند، حفظ قرآن کریم رایج بشود، انس با قرآن کریم در بین اقشار مختلف جامعه رواج پیدا بکند، جامعه برای عمل به قرآن کریم نزدیک می‌شود». بنابراین عمل به قرآن کریم به معنای باور به وعده صدق و حق قرآن کریم است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: ایشان در مورد تأثیر عمل به قرآن کریم در جامعه می‌فرمایند: «اگر کارگر ما، محصل ما، استاد ما، روحانی ما، بازاری ما، کشاورز ما و سایر اقشار، به‌خصوصیات مثبت و خوب عمل کنند، کشور یکباره گلستان خواهد شد. باید به صفات خوب و خصوصیات مثبت روی آوریم که این همان عمل به قرآن کریم است».

ارسال نظرات