۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۷۵۷۱۱۱

شیخ عباس قمی و قرائتی در صدر مولفان آثار دینی ۱۰ سال اخیر

شیخ عباس قمی و قرائتی در صدر مولفان آثار دینی ۱۰ سال اخیر
چاپ و نشر کتاب‌های حوزه دین در یک دهه گذشته بر خلاف دیگر حوزه‌ها چندان فراز و فرود نداشته و در این میان مرحوم شیخ عباس قمی و حجت‌الاسلام قرائتی در صدر مولفان ۱۰ سال اخیر هستند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حوزه نشر و کتاب در یک دهه گذشته با فراز و فرود‌های زیادی همراه بوده که بیشترین حاشیه‌های این حوزه مربوط به گرانی آثار تألیفی است که در فروش آنها تأثیر منفی گذاشته است؛ اما در این میان چاپ و نشر کتاب‌های حوزه دین در یک دهه گذشته چندان افول نداشته و میانگین چاپ و نشر این حوزه از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۲ خط سیر منظمی داشه است.

سالن یاس نمایشگاه کتاب تهران که نسخه کوچک‌شده کل نمایشگاه است امسال در تابلو‌هایی آمار و ارقام چاپ و نشر کتاب در ۱۰ سال گذشته را به تفکیک میزان فروش، تیراژ، مؤلفان پرکار، تعداد و... در حوزه‌های دین، فلسفه، ادبیات و... منتشر کرده است.

تعداد کل عناوین کتاب‌های حوزه دین در ۱۰ سال گذشته ۱۰۱ هزار و ۳۲۴ عنوان است که از این تعداد ۶۳ هزار و ۴۱۷ عنوان در چاپ اول متوقف شده و ۳۷ هزار و ۹۰۷ عنوان تجدید چاپ شده‌اند. همچنین از این تعداد ۸۵ هزار و ۳۳۴ عنوان آثار تألیفی و ۱۵ هزار و ۹۹۰ عنوان آثار ترجمه‌ای هستند.

سال ۹۲ تعداد کتاب‌های این حوزه ۹ هزار و ۴۰ عنوان بوده که سال ۱۴۰۲ تعداد کتاب‌های چاپ شده ۸ هزار و ۸۳۰ عنوان شده است، یعنی تعداد کتاب‌ها طی ۱۰ سال تنها ۲۱۰ عنوان کاهش داشته است؛ مبلغ فروش کتاب‌های حوزه دین طی یک دهه ۳۰ هزار و ۸۵۲ میلیارد ریال است و ناشرانی، چون بوستان سعدی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی و صدرا بیشترین گردش مالی را در یک دهه اخیر داشتند.

مهدی الهی قمشه‌ای با اختلاف بالا در صدر مترجمان حوزه دین است و حجت‌الاسلام حسین انصاریان و محمد دشتی در رده‌های دوم و سوم قرار دارند؛ مرحوم شیخ عباس قمی صاحب مفاتیح الجنان در صدر مولفانی قرار دارد که آثارشان بیشترین فروش را در ۱۰ سال اخیر داشته و پس از او حجت‌الاسلام محسن قرائتی و شهید مرتضی مطهری در رده دوم و سوم قرار دارند.

ارسال نظرات