ضرورت توجه دولتها به محتوای اسلامی در پیام رسانهای داخلی
اشاره: توسعه پیام رسانها موجب ایجاد و رشد شبکههای اجتماعی مویرگی تا عمق کشورها شد، به طوری که، چون پیام رسانها منشاء خارجی دارند به علت عدم فرهنگ سازی اثرات مخرب فرهنگی، اجتماعی و در ادامه امنیتی را مانند وسایل ارتباطی قبلی مثل ماهواره برای کشورها به ارمغان آوردند؛ امروزه لزوم استفاده از شبکههای اجتماعی بر کسی پوشیده نیست و چه بهتر که هر کشوری پیام رسان بومی خود را داشته باشد تا هم به توسعه و رونق اقتصادی آن کشور کمک کند و هم کاربران را از مسائلی همچون وابستگی به استفاده از برنامههایی مانند واتساپ و سایر پیامرسانهای خارجی بینیاز کند.
در همین راستا خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، گفتوگویی را با کمال اکبری رئیس دانشکده دین و رسانه انجام داده است که در ادامه تقدیم شما خواهد شد:
رسا ـ چه راهبرها و راهکارهایی برای ایجاد دافعه نسبت به سکوهای خارجی وجود دارد؟
نکته مهم این است که باید یادگیری و آموزش سواد رسانهای در جامعه ارتقاء یابد و سواد رسانهای در لایههای مختلف جامعه گسترش یابد، در این صورت جامعه میتواند از اغراض، اهداف و نیات این سکوها آگاه شود و حضور سکوهای خارجی کمتر خواهد شد.
رسا ـ چگونه تبعیض مثبت نسبت به سکوهای داخلی و تشویق کاربران ایرانی به حضور در سکوهای داخلی ایجاد میشود؟
بالابردن تعداد سکوهای داخلی و تبلیغ این امر که دولت با راهکارهایی باید پلتفرمهای داخلی را توسعه دهد در تشویق کاربران ایرانی به حضور در سکوهای داخلی موثر است؛ از جمله مشوقهای استفاده از سکوهای داخلی می تواند کاهش قیمت اینترنت در پلتفرمهای داخلی، رایگان شدن اینترنت در بعضی از مراکز مانند حوزههای علمیه و دانشگاهها باشد؛ زمانیکه اینترنت این مراکز رایگان شود کاربران سعی میکنند بیشتر در این فضا حضور داشته باشد؛ باید تبلیغ سکوهای داخلی به گونهای صورت گیرد که گروههای خانوادگی به سکوهای داخلی منتقل شوند و همچنین آنچه که در ادارات، نهادها، جلسات، گروهها اطلاع رسانیهای میشود به این سکوها انجام شود.
رسا ـ راهکارهای تولید محتوای اسلامی در رسانههای اجتماعی چیست؟
ضرورت تولید محتوا اسلامی بسیار مهم است و فهم این ضرورت نیز برای از اهمیت بالایی برخوردار است و برای این کار جامعه نیاز به آموزش دارد؛ گروههای مختلف مورد هدف از جمله طلبه ها، دانشجویان، معلمین و بسیجیها و کسانی که در حوزه محتوای اسلامی میتوانند کمک کنند باید دو نوع آموزش ببینند؛ یک آموزش حرفهای رسانهای و کمک به محتوای حرفهای است و آموزش دوم خود محتوایی است که چگونه ارائه شود و این آموزش خیلی مهم است؛ چراکه گاهی اوقات محتوایی ارائه میشود که لازم بود با توجه به رویکرد دینی موجود منتشر نمیشد.
توجه به آموزش رسانهای تولید محتوای اسلامی
برای تولید محتوا نیاز به آموزشهای رسانه ای، هنری، فنی و محتوایی وجود دارد و کار آموزشی باید به صورت جدی از طرف نهادهای مختلف دنبال شود؛ ضمن اینکه باید آموزشها در سطوح مختلف داده شود و همچنین ساده سازی تولید محتوا صورت بگیرد؛ نباید کار خیلی سخت شود و باید به صورتی باشد که افراد بتوانند با اندک اطلاعاتی تولید محتوای اسلامی را انجام و اطلاعات را در اختیار دیگران قرار دهند؛ باید تبلیغ مناسبی انجام شود که ارزش معنوی زیادی این تولید محتوا و اشتراکگذای دارد؛ گاهی مواقع نذر تولید محتوا باید به راه انداخته شود و این راهکارها برای افزایش تولید محتوا در فضای رسانههای اجتماعی اثربخش است.