نقد سخنان پرویز شیخ طادی توسط حجت الاسلام رفیعی + فیلم
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر، با این افتتاحیه جنجالی آغاز شد اما در ادامه، کمترین واکنشی را به این اتفاق شاهد نبودیم. درحالیکه جشنواره به ایستگاه پایانی نزدیک میشد و صدایی از اهالی فرهنگ و هنر درخصوص حرکت غیرمتعارف پرویز شیخ طادی به گوش نرسیده بود، حجتالاسلام دکتر «ناصر رفیعی» وسط میدان آمد و در این زمینه به روشنگری پرداخت.
استاد حوزه و دانشگاه در ابتدا، با اشاره به صحبتهای تند و تیز پرویز شیخ طادی در مهمترین رویداد هنری ایران و در حضور نفر اول حوزه فرهنگ و هنر کشور، گفت: «این، آزادی است. آنهایی که میگویند [در جامعه ایران] آزادی نیست، جواب بدهند که چطور آزادی نیست که شما در همه فضاها همه حرفهایتان را بهراحتی میزنید و در همه تریبونها هم پخش میکنید؟!
در جشنواره فیلم فجر جمهوری اسلامی، وزیر ایستاده، یک کارگردان - که من فیلمهایش را دیدهام؛ یک انسان ارزشی است - به خودش اجازه بدهد بیاید بایستد روی سن در کنار وزیر ارشاد که مسؤول مسائل معنوی این کشور است، مغلطه کند...»
مغلطه نکنید آقای کارگردان؛ کراوات با روسری، یکسان نیست
اما ماجرای این مغلطه چه بوده؟ فارغ از غافلگیرکننده و زشت بودن ظاهر رفتار پرویز شیخ هادی، لایه زیرین آنچه از او در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر سر زد، سوالبرانگیزتر بود. از اهدا کردن کنایهآمیز و اهانتبار کراوات به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تا همسنگ قرار دادن روسری با کراوات.
حجتالاسلام رفیعی در ادامه سخنانش، در توضیح مغلطه آقای کارگردان، با ذکر یک مثال در حوزه منطق گفت: «اگر بگوییم «علی، انسان است» ، «همه انسانها بد هستند»، پس «علی هم، بد است». این، به لحاظ منطقی، مقدماتش اشکال دارد. وقتی شما یک مقدمه غلط میچینید، نتیجه غلط میگیرید.
شما کراوات را دست بگیرید بگویید اول انقلاب این کراوات قیچی میشد و این کار، اشتباه بود... اما [دقت کنید] کراوات، یک وسیله تزیینی است. نه حدیثی درباره آن وجود دارد نه روایتی. اگر هم یک رفتاری درخصوص آن انجام شده، درست یا غلط، در جای خودش [قابل بررسی است].
بعد، به موضوع ویدئو اشاره کنید که اول با ویدئو برخورد شد اما بعد،منع آن برداشته شد. بله، ممکن است یک تندرویهایی انجام شده و گاهی یک تصمیماتی براساس مقتضیات زمان گرفته شده. بعد بگویید با ماهواره برخورد شد و بعد، رها شد...
خب، چه میخواهی بگویی آقا؟ بعد، روسری از جیبت دربیاوری و جلوی تمام بینندگان رسمی بگویی: با این دیگر مبارزه نکنید!...
آقا! این روسری، نص صریح قرآن است. «خِمار»(روسری) و «جِلباب»(لباس بلند) در قرآن است؛ یک کارگردان،تمدن ۸هزار ساله ایران را زیر سؤال ببرد با مقایسه بین کراوات و روسری. درحالیکه خیلی فرق است بین اینها. روسری، نماد حجاب است؛ شما بیایی روی سن بایستی و با یک مقدمه غلط، یک ارزش اسلامی قرآنی را [زیر سؤال ببری]. اولا، این اوج آزادی است در این نظام که هرکسی حرفش را میزند. ثانیاً، باید برخورد شود؛ چه برخوردی؟ برخورد پاسخگویی نه برخورد فیزیکی... این، ارتجاع است؛ بازگشت به ضدارزشهای قبل از نظام. این یک خطر است که انقلاب را تهدید میکند.»