۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۷۵۰۰۲۳
حجت‌الاسلام‌ سعیدی آریا تبیین کرد؛

ویژگی انسان مؤمن و صفات جامعه ایمانی از نگاه اهل بیت

ویژگی انسان مؤمن و صفات جامعه ایمانی از نگاه اهل بیت
سخنران محفل معارفی حرم حضرت معصومه(س) با بیان این که حركات و رفتارهاي مومن لطیف، ملايم و مهربان است، گفت: خداوند متعال به دل انسان مومن عزت و آرامش می دهد و بزرگی و ابهتی او را در دل های عالمیان قرار می دهد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ سعیدی آریا در محفل معارفی حرم مطهر که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، در ادامه تبیین بحث ایمان و امید، به شرایط انسان مومن و صفات جامعه ایمانی از نگاه اهل بیت علیهم السلام اشاره نمود و اظهار داشت: پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله می فرمایند؛ «تَجِدُ المؤمنَ مُجْتهِدا فيما يُطيقُ ، مُتَلَهِّفا على ما لا يُطيقُ» مؤمن را در انجام كارهايى كه در توان اوست، كوشا و پرتلاش مى يابى و بر انجام آنچه از توانش بيرون است، اندوهناك می بینی.

وی با بیان این که افسوس توام با تلاش، مومن بر آن چیزی که در توانش نیست، او را در مسیر کسب توفیق انجام عمل قرار می دهد، اظهار داشت: امام محمد باقر علیه السلام در روایتی می فرمایند؛ «:إنّ اللّه َ عزّ و جلّ أعطى المؤمنَ ثلاثَ خِصالٍ: العِزَّ في الدُّنيا و الدِّينِ ، و الفَلْجَ في الآخِرَةِ ، و المَهابةَ في صُدورِ العالَمينَ»؛ خداوند عزّ و جلّ سه خصلت عزّت در دنيا و دين، رستگارى در آخرت، و ابّهت در دلهاى جهانيان را به مؤمن بخشيده است.

حجت‌الاسلام‌ سعیدی آریا با تأکید بر این که بددهنی و خساست انسان را پست می‌سازد و رابطه دو برادر را مثل دو غریبه می کند، اظهار داشت: سخاوت و گشاده دستی می تواند رابطه دو غریبه را از دو برادر نسبت به یکدیگر نزدیکتر کند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با اشاره به این که اگر برنامه ریزی انسان در دنیا، بر اساس امور اخروی باشد، قطعا در آخرت رستگار خواهد شد، خاطرنشان کرد: خداوند متعال به دل انسان مومن عزت و آرامش می دهد و بزرگی و ابهتی او را در دل های عالمیان قرار می دهد.

وی در ادامه تبیین صفات مومن به روایت نبوی اشاره و با بیان این که حركات و رفتارهاي مومن لطیف، ملايم و مهربان است، یادآور شد: از صفات انسان های مومن این که وقتی انسان او را می بیند دلش شاد و شيرين می شود؛ انسان مومن از هر چيز عالي‌ترين آن را مى جويد؛ مومنین در احسان و نیکوکاری بهترین را هدیه می‌دهد؛ چرا که خداوند متعال با بندگانش همانطور رفتار می کند که بندگان با همدیگر رفتار می کنند؛ سخاوتمند و اهل بخشش باشیم تا مورد سخاوت و بخشش خدا قرار گیریم.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که مومن در مسائل اخلاقی از خوبي‌ها والاترين‌شان را رعایت می کند، اظهار داشت: مومن بر دشمنش ستم نمى كند و هیچگاه از عدالت خارج نمی شود؛ یکی دیگر از ویژگی های مومن در بیان رسول الله صلی الله علیه و آله این که مومن به خاطر كسى كه دوستش دارد مرتكب گناه نمى شود.

وی در تبیین ویژگی «قليلُ المؤونةِ، كثير المَعونةِ» با تأکید بر این که انسان مومن کم خرج و زحمت است و بسيار كمك کار و يارى رسان است، تصریح کرد: انسان مومن كارش را به خوبى انجام مى دهد، به طورى كه گويى آن را مى بيند؛ چرا که به یقین باور دارد خدا همواره شاهد و ناظر تمام اعمال نهان و آشکارش است.

استاد حوزه با بیان این که چشمان مومن فروهشته و افتاده و دیده اش دریده نیست، اظهار داشت: نه تنها حرمت نگاه به نامحرم را رعایت و برای ناموس دیگران احترام قائل است؛ بلکه با آرامش و متانت به دیگران نگاه می‌کند.

حجت‌الاسلام‌ سعیدی آریا دست بخشنده داشتن را از صفات ایمانی دانست با اشاره به این که انسان مومن دست رد به سينه سائل نمى‌زند، تصریح کرد: کلام مومن از همه جهت وزین و سنجیده بوده، زبان در كام مى كشد؛ سخن درست را در مکان درست بر زبان جاری می‌سازد و اثر مثبتی بر دیگران به جای می‌گذارد.

حسین ثالث موید
ارسال نظرات