میثاق میان حوزههای علمیه و آموزش و پرورش سند تحول بنیادین است
در ابتدای این جلسه علیرضا رحیمی مدیرکل آموزش و پرورش استان قم ضمن عرض خیر مقدم گفت: میثاق میان حوزههای علمیه و آموزش و پرورش سند تحول بنیادین است. حوزههای علمیه میتوانند در تمام عرصههای سند تحول آموزش و پرورش نقش آفرین باشند.
سپس حجت الاسلام والمسلمین حمید نیکزاد دبیر ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پروش مطرح کرد: حوزه علمیه باتوجه به عقبه فاخری که دارد میتواند در تمام عرصههای سند تحول آموزش و پرورش نقش آفرینی داشته باشد.
لزوم استفاده بیشتر از ظرفیت حوزه خواهران و جامعه الزهرا در طرح امین
حجت الاسلام والمسلمین مجتبی فاضل در این مراسم با اشاره به این که در روایات و آیات متعددی بیان شده است که باید اسلام و مومنین در بالاترین مرحله باشد، اظهار داشت: باید نظام اسلامی در همه عرصه ها و نهادهای تاثیرگذار همچون آموزش و پرورش در بالاترین سطح تربیتی و آموزشی باشد.
وی در ادامه با بیان این که اگر عملکرد ما موفق باشد، دولتهای غیر اسلامی توانایی مقابله با نهاد تعلیم و تربیت اسلامی را نخواهند داشت افزود: متاسفانه زندگی دنیایی ما آنچنان که باید و شاید بر پایه زیست درست و اسلامی بوده باشد، نیست که وضعیت طلاق و ازدواج ها و اختلافات درحال بررسی در دادگاه ها و مراکز عمومی بیانگر این مسئله است.
مدیر حوزههای علمیه خواهران با بیان اینکه باید تمامی سرمایهها و امکانات تعلیمی و تربیتی تجمیع و متمرکز شوند بیان داشت: قاعده نفی سبیل نباید تنها در سیاست خارجی باشد؛ بلکه باید در تعلیم و تربیت نیز به این قائده توجه شود.
وی با اشاره به اینکه نباید محتواهای تعلیم و تربیت ما غربی باشد خاطرنشان کرد: بحمدالله محتواهای بسیار غنی و ارزشمند اسلامی داریم که آموزش و پرورش باید با تکیه بر این محتواها از آنها در راستای تعلیم و تربیت صحیح اسلامی بهره های لازم را ببرد.
مدیر حوزههای علمیه خواهران در این مراسم تاکید کرد: باید نهادهای تربیتی و تعلیمی کشور، هنر زیست الهی و معنوی و اسلامی را به مخاطبان تعلیم داده و در ترویج معارف اسلامی و الهی در جامعه آموزش های تربیتی لازم را مد نظر قرار داده و اقدامات موثری داشته باشند.
حجت الاسلام والمسلمین فاضل با بیان اینکه باید تمام موانع و کاستیها شناسایی شده و مرحله به مرحله مشکلات حل و فصل شوند تاکید کرد: هر سال باید گامهایی در مسیر رفع این موانع و کاستیها برداشته شود و با حل و فصل مشکلات، موانع موجود در مسئله تعلیم و تربیت یکی پس از دیگری برداشته شود.
وی با اشاره به اینکه در این مسیر باید از ظرفیتهای حوزههای علمیه استفاده شود، بیان داشت: حوزه علمیه خواهران با ۵۰۰ مدرسه علمیه در سراسر کشور و جامعه الزهرا(س) ظرفیت های ویژهای هستند که می توان از این ظرفیت ها استفاده کرد.
مدیر حوزههای علمیه خواهران با بیان اینکه حضور و فعالیت خواهران طلبه در طرح امین پررنگ است، ابراز کرد: این بیان به ادعای مسئولین آموزش و پرورش است که نقش خواهران طلبه در این عرصه را بسیار پررنگتر می دانند و باید در این راستا تلاش های بیشتری شده و موانع فعالیت های تربیتی آنان برداشته شود.
نیازمند تحول بنیادین در جامعه و مسئله تعلیم و تربیت هستیم
سیده زهره برقعی، مدیر جامعه الزهرا(س) با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) که فرمود «النّاسُ مَعادِنُ كمَعادِنِ الذَّهَبِ و الفِضَّةِ» اظهار داشت: تشبیه انسان به معدن به این دلیل است که معدن و انسان شباهتهای بسیاری با همدیگر دارند.
وی با بیان اینکه معدن نیازمند کشف شدن است افزود: اگر بخواهیم از ظرفیتهای انسان بهرهمند شویم و ظرفیتهای آن را فعال کنیم، نیازمند علم و کشف ظرفیت های انسان ها هستیم که باید در مدارس ظرفیت های دانش آموزان شناسایی و کشف شود.
مدیر جامعه الزهرا(س) با بیان اینکه استخراج از معادن نیازمند تلاش و کوشش های فراوان است عنوان داشت: در عرصه تعلیم و تربیت نیز نیاز به تلاش و کوشش فراوان در این عرصه هستیم تا اهداف تربیتی حاصل شود.
برقعی با اشاره به اینکه استخراج از هر یک از معادن متفاوت با دیگری است خاطرنشان کرد: انسانها نیز استعدادهای متفاوتی دارند که باید به شیوههای مختلف آن استعدادها کشف شده و از آنها استفاده کرد.
مدیر جامعه الزهرا(س) با بیان اینکه آموزش و پرورش موفق باید تمام نیازها و مشاغل جامعه را تامین کند بیان داشت: استخراج نیازها نیازمند تلاش و کوشش است و پرورش انسانها بدون صبر و بردباری ممکن نخواهد بود.
وی اضافه کرد: در این مسیر نیازمند همراهی و همکاری و استفاده از یک اکوسیستم موفق هستیم.
برقعی با اشاره به اینکه امروز درحال مقابله با جنگ ترکیبی دشمنان هستیم یادآور شد: در این جنگ میدان تعلیم و تربیت و آموزش و تربیت نوجوانان ما مورد هدف دشمنان قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه در جنگ ترکیبی هدف اصلی دشمن فرهنگ جامعه دینی است بیان داشت: اگر بتوانیم ارزشها و باورهای دینی را به نسل های بعدی انقلاب اسلامی منتقل کنیم، پیروز جنگ ترکیبی خواهیم بود و الا در مقابله با دشمنان شکست خواهیم خورد.
برقعی با اشاره به اینکه امروز نیازمند تحول بنیادین در جامعه و مسئله تعلیم و تربیت هستیم، اظهار داشت: این تحول بنیادین به نوعی جهاد تبیین است و باید تمام ارکان آموزش و پرورش نسبت به این تحول آگاه شوند.
وی با بیان اینکه دشمن در جنگ ترکیبی از عامل نفوذ استفاده میکند تا ملت را درگیر یاس و ناامیدی کند، بیان داشت: امروز ما مکلف هستیم به فرمایشات مقام معظم رهبری عمل کنیم و امید را در جامعه زنده تر کرده و با ناامیدی و یاس برخورد کنیم.
مدیر جامعه الزهرا(س) با اشاره به اینکه همکاری با آموزش و پرورش موجب اصلاح نگرش و ساخت هویت اسلامی و انقلابی خواهد شد، این همکاری را موجب استفاده حداکثری از ظرفیتها عنوان کرد.
وی با بیان اینکه در منظومه تربیتی اسلام، تعلیم و تربیت دو موضوع مستقل نیستند نبوده و بلکه مکمل همدیگر هستند عنوان کرد: ما مبتنی بر مبانی اسلامی معتقد هستیم که درهم تنیدگی تعلیم و تربیت امری مسلم است که در قرآن کریم نیز بیان شده است.
برقعی با اشاره به اینکه سابقه تاریخی همکاری حوزویان در آموزش و پرورش درخشان و ارزشمند است، بیان داشت: شهید مطهری، شهید بهشتی و شهید باهنر نمونههای درخشان این همکاری هستند.
نباید ارتباط طلابی که وارد آموزش و پرورش میشوند با حوزه قطع شود
حجت الاسلام حمید نیکزاد دبیر ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش در این مراسم اظهار کرد: یاد تمام شهدای مقاومت مخصوصا سردار سلیمانی و یاد تمام شهدای حادثه تروریستی کرمان را گرامی میداریم.
وی با اشاره به اینکه یاد شهدای مظلوم غزه را نیز گرامی میداریم، مطرح کرد: چهاردهمین اجلاس سال گذشته در مشهد مقدس برگزار شد که به برکت امام رضا(ع) جلسه خوب و مطلوبی بود.
دبیر ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش با بیان اینکه در این جلسه تلاش کردیم محدودیتهای جلسه قبلی را کاهش دهیم، عنوان کرد: در این اجلاس نیز با محدودیتهای زمانی مواجه هستیم.
وی با اشاره به اینکه آموزش عمومی در جامعه از بدو تاسیس حوزههای علمیه بوده است خاطرنشان کرد: در برهههایی از تاریخ تنها سیستم آموزش عمومی توسط حوزههای علمیه بوده است.
حجت الاسلام نیکزاد با بیان اینکه همکاری و وحدت زمانی محقق میشود که بتوانیم نقاط مثبت حوزه و آموزش و پرورش را با یکدیگر تلفیق کنیم تصریح کرد: با چنین رویکردی وحدت رویه شکل میگیرد که مورد تاکید و مقبول مقام معظم رهبری نیز است.
وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش و حوزه هردو به این همکاری نیاز دارند یادآور شد: حوزه علمیه باتوجه به عقبه فاخری که دارد میتواند در تمام عرصههای سند تحول آموزش و پرورش نقش آفرینی داشته باشد.
دبیر ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش با بیان اینکه حوزه برای ظهور و بروز بیشتر در جامعه و اجتماع نیاز به حضور در مساجد دارد ابراز کرد: این موضوع جدیدی نیست و از ابتدا وجود داشته است هرچند ممکن است در دورههایی در این همکاری فاصله افتاده باشد.
وی با اشاره به اینکه در دورههای پیش همکاریها در قالب تفاهمنامهها بوده است بیان داشت: مدیر حوزههای علمیه سبک جدیدی را ایجاد کرده و دستور دادند که دیگر تفاهمنامه بس است و باید برای برنامهای عملیاتی اقدام کرد.
حجت الاسلام نیکزاد با بیان اینکه برنامه ۵ ساله با تمام کاستیهایی که داشت انجام شد، اظهار داشت: یکی از اقدامات این برنامه طرح امین و احداث مدارس وابسته به حوزههای علمیه بوده است.
وی با اشاره به اینکه در هر استان متناسب با ظرفیتها، این همکاری متفاوت بوده است ابراز کرد: برنامه پیوند مسجد، مدرسه و خانواده یکی از برنامههایی است که در این جلسه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
دبیر ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش اضافه کرد: در این طرح باید دانش آموز به گونهای به مسجد متصل شود که دانش آموز در ساعت غیر از مدرسه نیز در مسجد حضور پیدا کند.
وی با بیان اینکه ورود حوزه به آموزش و پرورش باید با حفظ شأنیت طلبگی باشد، عنوان کرد: همچنین نباید ارتباط طلابی که وارد آموزش و پرورش میشوند با حوزه قطع شود.
حجت الاسلام نیکزاد با اشاره به اینکه طرح دیگری که امروز بررسی میشود، طرح حضور است خاطرنشان کرد: آشنایی دانش آموزان و خانوادهها با سیستم، ساختار و مفاخر حوزههای علمیه میتواند بسیار اثرگذار باشد.
گفتنی است در نوبت صبح برنامههای نخستین روز پانزدهمین هماندیشی ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش سه کارگاه تخصصی با موضوعات مختلف برگزار شد.