۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۲
کد خبر: ۷۴۹۳۸۵
رئیس جامعه المصطفی مطرح کرد؛

تجلی تقابل تمدن مادی با تمدن دینی و الهی در نبرد غزه

تجلی تقابل تمدن مادی با تمدن دینی و الهی در نبرد غزه
رئیس جامعه المصطفی(ص) با بیان اینکه خشی از فجایعی که امروز در غزه می‌بینیم، ناشی از جهان‌بینی غیر الهی است، گفت: مقامات غربی بارها و صراحتا گفته‌اند که در این جنگ از تمدن مادی در مقابل تمدن دینی و الهی دفاع می‌کنند.
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسملین علی عباسی در آیین افتتاحیه چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش‌های معارف، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه که در سالن همایش‌های حرم امامزاده سید علی(ع) برگزار شد اظهار کرد: یاد و راه شهید حاج قاسم سلیمانی، شهید سید رضی موسوی، شهدای غزه و شهدای حادثه تروریستی کرمان را گرامی می‌داریم و برای همه آنها از خداوند علو درجات مسئلت داریم.
 
وی افزود: قرآن کریم دارای ویژگی‌های فراوانی است که خداوند به آنها در آیات مختلف اشاره کرده است؛ از جمله این صفات آن است که قرآن نور مبین است، یعنی روشنگر بوده و راه را به انسان‌ها می‌نمایاند.
 
رئیس جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه قرآن راه و هدف را به بشریت نشان می‌دهد گفت: در قرآن می‌خوانیم که نور دیگری جز آنچه خدا به بندگانش نشان می‌دهد، نور و هدایت‌گر دیگری نیست.
 
وی ادامه داد: بر این اساس یکی از مهمترین صفاتی که این کتاب الهی به خود نسبت می‌دهد، هدایت‌گری است و ظلمت‌ها را برطرف می‌کند.
 
حجت الاسلام والمسلمین عباسی به دیگر صفت قرآن اشاره و ابراز کرد: این کتاب الهی هم هدایت و هم بشارت برای مومنان است آنجا که می‌فرماید « هُدٗى وَبُشۡرَىٰ لِلۡمُؤۡمِنِينَ؛ ٱلَّذِينَ يُقِيمُونَ ٱلصَّلَوٰةَ وَيُؤۡتُونَ ٱلزَّكَوٰةَ وَهُم بِٱلۡأٓخِرَةِ هُمۡ يُوقِنُونَ» همچنین قرآن خود را تبیین‌کننده و بیان‌گر حقیقت معرفی می‌کند.
 
رئیس جامعه المصطفی العالمیه عنوان کرد: حقایق هستی و عالم وجود به واسطه قرآن برای انسان‌ها تبیین شده است و همه در این دریافت مشترک هستند.
 
وی دیگر صفت قرآن را موعظه‌ای برای متقین برشمرد و گفت: این کتاب چشم حق بین آدمیان را باز می‌کند، رحمتی است برای مومنان که از جانب خداوند به آنها می‌رسد.
 
حجت الاسلام والمسلمین عباسی با بیان اینکه قرآن سخنی است که تردیدی در آن وجود ندارد خاطرنشان کرد: هر سخنی و هر کلامی می‌تواند احتمال خطا داشته باشد جز آنچه از طریق وحی نازل شده و از منبع علم بی پایان و مطلق ریشه گرفته است.
 
رئیس جامعه المصطفی العالمیه عنوان کرد: بر این اساس است که خداوند قرآن را حجت بر بندگان دانسته که شک و شبهه‌ای در آن وجود ندارد آنجا که می‌فرماید «يـأيها ٱلناس قدۡ جاءكم برۡهنٞ من ربكمۡ وأنزلۡنا إليۡكمۡ نورٗا مبينٗا»
 
وی با بیان اینکه شاهدیم که در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مسابقات قرآنی با جدیت دنبال شده است گفت: این مسئله سبب اقبال اقشار مختلف به خصوص جوانان به کلام وحی شده که جای تبریک به دست اندرکاران، داوران، متسابقین و همه عوامل برگزاری و اجرای این مسابقات دارد.
 
حجت الاسلام والمسلمین عباسی افزود: ما انسان‌های این روزگار، شاید کمتر از روزگاران گذشته درگیر ظلمت‌ها نیستیم و ظلمت تنها متخص عصر جاهلیت نبوده، قرآن هم برای زدودن این تاریکی‌ها آمده که امروز با دو عرصه مختلف از آنها روبه‌رو هستیم.
 
رئیس جامعه المصطفی العالمیه ادامه داد: ظلمت نخستی که بشر به آن مبتلا بوده و هست، تاریکی در جهان‌بینی است، اینکه چه تصویری از مبدأ و مقصد عالم داریم و در این میانه، چه می‌کنیم و چه وظیفه‌ای بر عهده‌ی ماست و اگر کسی نتواند این‌ها را به درستی بشناسد و وظیفه خود را به درستی انجام دهد، گرفتار ظلمت و التقاط خواهد شد که در روزگار ما هم به وفور دیده می‌شود، همین گمگشتگی بشریت که مسیر درست را نمی‌شناسد و معنای زندگی را در نمی‌یابد.
 
وی با بیان اینکه در مقابل، جهان‌بینی نورانی و قرآنی وجود دارد گفت: در این روشنایی، راز هستی گشوده شده و زندگی معنا می‌یابد.
عباسی تصریح کرد: جهان بینی‌ الهی موجب معنا یافتن هستی برای انسان می‌شود، چه هدایتی بالاتر از این و چه گمگشتگی بالاتر از اینکه آدمی نتواند تفسیری درست از عالم و هستی داشته باشد.
 
رئیس المصطفی به ویژگی‌های نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و اهمیت آنها در بخش معارفی مسابقات قرآن اشاره و ابراز کرد: معارفی که در قرآن و این دو کتاب وجود دارد، مورد نیاز زندگی امروز ماست چون هدف و مسیر زندگی باید متکی به حقیقت باشد و نمی‌توان به مبدأ و مقصد حقیقی ایمان داشت ولی جهان‌بینی الهی نداشت.
 
وی گفت: بخشی از فجایعی که امروز در غزه می‌بینیم، ناشی از جهان‌بینی غیر الهی است؛ مقامات غربی بارها و صراحتا گفته‌اند که در این جنگ از تمدن مادی در مقابل تمدن دینی و الهی دفاع می‌کنند، مواجهه‌ای کاملا تمدنی که در این نبرد تجلی یافته است.
ارسال نظرات