مسئولان نظام نباید اینها را بدانند! (قسمت اول)
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، رهبر معظم انقلاب در دیدارهای مختلف خود چه با مسئولین نظام و چه با مردم که صاحب و ولی نعمت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند، همیشه در ایام انتخابات بر روی یک موضوع مهم تأکید میفرمایند و آن افزایش مشارکتها در انتخاباتها است. یکی از نقاط و نکات مهمی که درباره تحلیلگران اصولگرا واصلاح طلب برای افزایش مشارکت است این نقطه و نکته مهم است که برخی از اصولگرایان میکوشند تا با جلوگیری از بیان انتقادات و مطالبات ولو آن نقد و بیان مشکل به حق و درست باشد، با برچسبهایی منتقد مقابل خود را ساکت نمایند. در طرف دیگر نیز اصلاح طلبان که همیشه از ردصلاحیتها میترسند با بیان این نکته که بایستی تنور انتخابات گرم باشد و نیز آنها ردصلاحیت نشوند تا بعداً بتوانند با استفاده از قدرت شبکه سازی رسانهای افکار عمومی را به سمت نماینده مدنظر خود هدایت کنند، همیشه تیغ تیز حملات خود را از ماهها قبل از بحث انتخابات، متوجه شورای محترم نگهبان میسازند.
اما ما در این شماره از انتخابات نگاشت، قصد داریم به چند راه اصولی و درست بپردازیم که میتوان حتی برای آن از منویات رهبر معظم انقلاب شاهد مثالهایی دقیق یافت. روی سخن این نگاشته با مسئولین نظام از مدیران ارشد تا مدیران خرد و پایین است که بایستی با رعایت این موازین، نسبت به حل مشکلات و رفع دغدغههای مردم بکوشند.
یک، پذیرش مطالبات مردم در تمام بازه زمانی مدیریت
برخی از مدیران و افراد در نظام جمهوری اسلامی هستند که فقط درب دفتر خود را در ایام انتخاباتی به روی مردم میگشایند. شاید خودروهای این افراد بعد از انتخابات به زحمت مسیری بیشتر از منزل تا محل کار را بپیماید؛ اما به طور قطع با سرعت موشک هایپرسونیک در ایام انتخاباتی میکوشند تا به ظاهر به رفع دغدغهها و حوائج مردم بپردازند. در حقیقت سفرهای انتخاباتی یکی از مهمترین معضل برای حل نشدن مشکلات مردم است. مردم با امیدی اندک از حل مشکلات خود ولو در ایام انتخابات دست به سوی مسئول محترم میگشایند؛ اما آن مسئول به دلیل افزایش ناگهانی حجم دغدغهها و مطالبات مردم، نمیتواند به حل آنها بپردازد. در حالی که اگر این مسئول آهسته و پیوسته در طول دوران انتخاب شدنش حرکت میکرد و از تمام مشکلات و دغدغههای مردم اطلاع مییافت، دیگر نیازی به این نبود که در سفرهای انتخاباتی، گوش خود را به صداهای ناراحتی مردم واگذار کند.
اگر یک مدیر متعهد باشد که در تمام بازه زمانی مدیریتی خود، از لحظه انتخاب و اعتماد مردم به سخنان، مشکلات و مطالبات مردم گوش فرادهد، شکی نیست که حل مشکلات مردم به سرعت در دست اقدام قرار میگیرد. از سوی دیگر اعتماد مردم به این مدیر به طور کامل جلب میشود؛ چون مردم میفهمند که این مدیر از مردم استفاده ابزاری فقط برای دوران انتخابات نمیکند و همیشه همراه آنها تا زمان حل مشکلات باقی خواهد ماند. شاید یکی از مهمترین دلایل اقبال مردم به دولتهای ابتدای انقلاب به خصوص شهید رجایی و حضرت آیت الله خامنهای این بود که شخص اولهای کشور همیشه از روز اول در صحنه خطرات، مشکلات و مطالبات مردم حاضر بودند.
دو، رفع مشکلات مردم تا حد توان
یکی دیگر از نکات اساسی که مسئولین محترم بایستی در دستورکار خود قرار دهند، حل و رفع مشکلات مردم تا حد توان است. بدیهی است که بسیاری از مشکلات هیچگاه به طور 100 درصدی حل نخواهند شد. از طرف دیگر بسیاری از مشکلات هستند که بایستی یک برنامه طولانی مدت ولو 10 الی 20 ساله جهت حل آنها ارائه شود. مسئول دلسوز و انقلابی آن فردی نیست که بگوید من نهایتاً 8 سال در این دولت یا مجلس بتوانم کار کنم و حل این مشکل 10 سال زمان نیاز دارد و امکان دارد جریان سیاسی دیگری زمام امور را در دست بگیرد و ماجرا به اسم آنها تمام شود و دیگر نتوانم کار کنم.
اولین نکته برای این مسئول محترم باید بیان شود که مردم میفهمند چه کسی در طول این هشت سال، تمام توان خود را صرف حل مشکل آنها کرده است. به عبارت دیگر مردم خودشان در طول این هشت سال میتوانند خادمین خود را نگهدارند. نکته دوم آن است که اگر این مسئول از همان روز اول برای مشکلات برنامه ریزی و یک نقشه جامع را طراحی کند و در طول همین هشت سال، 80 درصد کار را انجام دهد، خداوند متعال به طور قطع و یقین بابت انجام این مأموریت اجر و ثوابی عظیم به وی عطا خواهد نمود. یکی از سخنان مهم و مشهور که همیشه بایستی سرلوحه کار مسئولان قرار بگیرد آن است که ما مأمور به وظیفهایم؛ نه مأمور به نتیجه. شهدای دفاع مقدس با اتکا و عنایت به همین جمله توانستند دشمن از بن دندان مسلح را شکست بدهند.
ادامه دارد....