۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۷۴۹۰۵۶
گزارشی از مراسم رونمایی از نرم‌افزار کتابخانه علوم حدیث؛

رفتن به سمت حدیث پژوهی دیجیتال نه یک اختیار بلکه اجبار است

رفتن به سمت حدیث پژوهی دیجیتال نه یک اختیار بلکه اجبار است
مراسم رونمایی از نرم‌افزار کتابخانه علوم حدیث صبح امروز با حضور اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی از نرم‌افزار کتابخانه علوم حدیث صبح امروز با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در سالن همایش مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) برگزار شد.

در این حجج اسلام والمسلمین قاضی عسگر رئیس موسسه دارالحدیث، محمد حسین بهرامی رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و حجت الاسلام حجت باشتنی مدیر گروه علمی حدیث و رجال مرکز کامپیوتری نور به سخنرانی پرداختند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسگر رئیس موسسه دارالحدیث در این مراسم با اشاره به اهمیت پرداختن به علوم قرآنی و حدیث اظهار داشت: در حدیث ثقلین کتاب الهی و تمسک به عترت را مورد سفارش و دستور قرار داده است که نشان از اهمیت قرآن و حدیث دارد.

وی افزود: منشأ بسیاری از علوم در قرآن و حدیث وجود دارد و در این دو منبع، اطلاعات و دستورات بسیار مفید و کارآمدی برای جوامع بشری ارائه می شود که اگر این جوامع به این دستورات عمل نکنند، از جاده های خطرناک عبور نخواهند کرد و به سقوط و نابودی کشیده خواهند شد.

م/

تولید نرم افزار کتابخانه علوم حدیث کار بسیار بزرگ و مهم

رئیس موسسه دارالحدیث بیان داشت: باید آموزه های قرآنی و احادیث تبدیل به قانون در جوامع شود تا با ترویج و تبلیغ این قوانین در جوامع از طریق رسانه ها و درج در کتاب های درسی، راهگشای زندگی بشر شود.

وی در ادامه افزود: باید سلسله سند احادیث مشخص شده و معلوم شود که از چه نوع احادیثی است و لازم است در این راستا از ابزارهای روز و کارآمد بهره برداری کرده و از این ابزارها استفاده شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسگر اظهار داشت: باید حوزه های علمیه در استفاده از ابزارهای نوین همچون هوش مصنوعی پیش دست شده و با اطلاعات کامل در این زمینه و ورود به این عرصه اقدامات پیشگیرانه لازم را داشته باشند و از این ابزار به نحو احسن بهره برداری کنند.

وی در ادامه با اشاره به اهتمام کشورهای جهان به استفاده از ابزارهای نوین در راستای ترویج علوم مورد نظر خود خاطرنشان کرد: دشمنان اسلام و مسلمین در دنیا درحال استفاده از ابزارهای دیجیتال برای گسترش فرهنگ خود در جوامع هستند و باید با استقبال از ابزارهای نوین در این راستا قدم جدی برداشته و مکتب اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام را به دنیا معرفی کرده و ترویج دهیم.

رئیس موسسه دارالحدیث بیان داشت: متاسفانه بسیاری احادیث جعلی و ناصحیح از آموزه های اسلامی درحال انتشار در دنیا است و باید آموزه های صحیح اسلام از طریق ابزارهای نوین و روش های دیگر به افکار عمومی جهان رسانیده شده و بازتاب های خوبی از آموزه های اسلامی بخصوص آموزه های تشیع مشاهده شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسگر در پایان بیان داشت: تولید نرم افزار کتابخانه علوم حدیث کار بسیار بزرگ و مهم در عرصه علوم حدیث است و ان شاءالله تاثیرات بسیار مناسبی را در جهان و افکار عمومی برجای خواهد گذاشت.

م/

رفتن به سمت حدیث پژوهی دیجیتال نه یک اختیار بلکه به نوعی اجبار است 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسین بهرامی رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در این مراسم با اشاره به اهمیت حدیث پژوهی دیجیتال اظهار داشت: علمای شیعه در ادوار گذشته با توجه به نیازهای روز به علوم حدیث پرداخته و سعی کردند از علوم و معارف اسلامی دفاع کرده و آن را گسترش دهند.

وی افزود: موضوع حدیث پژوهی دیجیتال باید در علوم اسلامی دیجیتال به کار برده شود و باید در هر رشته ای از علوم اسلامی این مسئله را دنبال کرد و در پژوهش های خود از طریق دیجیتالی کردن آن، از ظرفیت های دیجیتالی استفاده کرده و این مسیر را گسترش داد.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور بیان داشت: رفتن به این سمت و سو نه یک اختیار بلکه به نوعی اجبار است و باید در این میسر گام های موثر و موثرتری برداشته شده و آثار دیجیتالی متعددی را خروجی های خود داشته باشیم.

وی افزود: صدور، روایت و فقه فرایندی است که حدیث طی می کند و هر کدام از این فرایندها با مرور زمان با چالش‌های متعددی مواجه شده است که منع از نقل و کتابت حدیث یکی از این موانع و چالش های علوم حدیث بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهرامی اظهار داشت: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در این سال‌ها فعالیت های متعددی را در راستای دیجیتالی کردن علوم اسلامی انجام داده و در این راستا آزمایشگاه هوش مصنوعی، تاسیس پژوهشکده علوم اسلامی و انسانی دیجیتال و انتشار نشریه مطالعات علوم اسلامی و انسانی دیجیتال را دنبال کرده است.

وی افزود: اعراب گذاری ماشینی، تخریج ماشینی احادیث، مشابه یابی معنایی و عرضه تطبیقی احادیث شیعه و اهل سنت از جمله فعالیت های حدیث پژوهی دیجیتال مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور است که انجام شده و درحال انجام است.

با اشاره به اهمیت استفاده از ابزار های دیجیتالی در علوم حدیث اظهار داشت: با توجه به اهمیت این مسئله مقالات بسیاری در جهان درباره استفاده از ماشین و ابزارهای دیجیتالی برای تشخیص احادیث صحیح و ضعیف و حتی استفاده از ابزار هوش مصنوعی در این راستا انجام شده است که نشان از اهمیت استفاده از ابزارهای دیجیتالی در علوم دارد.

وی افزود: مقالات بسیاری درباره نحوه فهم ماشین در زمینه علوم حدیث، تفسیر و شروح و حتی نحوه پردازش محاسباتی به وسیله ماشین نگاشته شده و درحال تکمیل هستند.

م/

قابلیت های نرم افزار کتابخانه علوم حدیث

حجت الاسلام باشتنی با اشاره به ضرورت و اهداف تولید نرم‌افزار حدیثی در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی اظهار داشت: حدیث یکی از علوم پایه ای از گذشته و سنگ بنای علوم اسلامی بوده است و جایگاه ویژه ای برای آن در عرصه علوم اسلامی وجود دارد.

وی افزود: در نرم افزار کتابخانه علوم حدیث، منابع حدیثی بسیاری گنجانده شده است و این نرم افزار شامل مهمترین منابع حدیثی اسلام اعم از شیعه و سنی است.

مدیر گروه علمی حدیث و رجال مرکز کامپیوتری نور لزوم دسترسی به دانش های علوم حدیثی شیعه و اهل سنت و گردآوری و آسان سازی تحقیق در حوزه علوم حدیث را از جمله اهداف تولید نرم افزار کتابخانه علوم حدیث عنوان کرد.

وی افزود: تعداد ۴۲۷ عنوان کتاب و رساله از مهمترین منابع اهل سنت و شیعه در بستر نرم افزار کتابخانه علوم حدیث گنجانده شده و در کارپوشه اصطلاحات، تعداد ۴۵۰۰ اصطلاح حدیثی و رجالی از منابع شیعیه و سنی جمع آوری شده است.

حجت الاسلام باشتنی با اشاره به قابلیت های متعدد نرم افزار کتابخانه علوم حدیث اظهار داشت: بهره مندی از موتور جستجو، قابلیت مشابه یابی و امکان ایجاد میز پژوهشی از جمله قابلیت های نرم افزار کتابخانه علوم حدیث و رجال است.

ارسال نظرات