مسئله «بازخوانی حیا به عنوان بن مایه فطری زن»
به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجتالاسلام حسین سوزنچی عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیهالسلام در اختتامیه رویداد ملی «حجاب از نگاه علم» که در جامعه الزهرا سلاماللهعلیها برگزار شد، به تبیین «بازخوانی حیا به عنوان بنمایه فطری زن» اشاره کرد و اظهار داشت: حجاب را در سه سطح میتوان مطرح کرد، در سطح رفتاری که قانون با آن سرو کار دارد.
تبیین سطوح حجاب/ لزوم کنشگری حجاب در جامعه
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیهالسلام افزود: مشکلی که ما داشتیم، قانون حجاب در قانون کیفری مطرح شده، حال آنکه اگر در افق قانون مدنی طرح میشد، مشکلات امروز را نداشتیم.
حجتالاسلام سوزنچی افزود: تجربه زیسته بودن حجاب یکی دیگر از سطوح حجاب است، زمانی فرد برای قانون اقدام میکند که یک تجربه زیسته برای او رقم خورده باشد. یعنی درک میکند که با داشتن حجاب از بسیاری آسیبها مصون میشود.
وی ادامه داد: امروز بی حجابی در جامعه کنشگری شده است، اما اگر قبل از این اتفاقات، حجاب در جامعه کنشگری میشد، الان وضعیت حجاب در جامعه خیلی مناسبتر بود. سطح سوم، تجربه ایمانی است که به معنای حیا برمی گردد.
استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: تعبیر قرآن کریم درباره زوجیت بسیار جالب است، زوجیت یعنی دوگانه ای که مکمل هم هستند و اساسا فقط خداوند متعال زوج نیست و فرد حقیقی است.
دوگانه مرد و زن دوگانه عقل و حیا است
حجتالاسلام سوزنچی با بیان اینکه ما باید ببینیم رکن زنانگی و مردانگی در چیست؟، عنوان کرد: زن و مرد در عین اینکه در انسانیت مشترک و برابر هستند، در زنانگی و مردانگی تفاوت بنیادین دارند.
وی با استناد به آیات و روایات اسلامی، تصریح کرد: فرضیه من درباره قوام زن این است که دوگانه مرد و زن دوگانه عقل و حیا است؛ یعنی موضوع عقل در مرد و موضوع حیا در زن اساسی تر است و این بدان معنا نیست که دیگری آن یکی را ندارد، بلکه عقل و حیا با هم گره خوردند.
بن مایه فطری زن، حیا است
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیهالسلام با بیان اینکه بن مایه فطری زن، حیا است، گفت: در معارف دینی، حیا، دین، عقل و ایمان با هم گره خورده اند و احادیث و روایات مختلف این موضوع را اثبات میکند.
حجتالاسلام سوزنچی با اشاره به پایههای دین شامل عقاید، احکام و اخلاق، بیان داشت: بنیانی ترین حوزه انسانی، حوزه ای است که ناظر به عقاید است. ما حیا را در کنار عفاف میگذاریم که در افق اخلاق است. با توجه به احادیث و روایات اسلامی، حیا در افق اخلاق است، اما در فضای بن مایه، حیا در بن مایه وجودی انسان قرار دارد.
وی با بیان اینکه مسئله حیا در جامعه سنت ما درست بیان نشده است، گفت: اگر حیا برداشته شود، ایمان هم از بین میرود. در دسته ای از احادیث، حیا را بنیادی ترین اساس انسان قرار دادند.
پوشش کامل تر با حیا تناسب دارد/ اگر حیا را به درستی بفهمیم، حجاب به دنبال آن میآید
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: حیا نیز مانند عقل، ابعاد شناختی و عملی دارد، بعد معرفتی حیا در احادیث بسیار پررنگ است، مثلا در حدیثی آمده حیا چشم عقل است و یا در حدیثی دیگر حیا مهم ترین ذکر عقل است.
حجتالاسلام سوزنچی توضیح داد: بن مایه فطری انسان عقل است، اما به لحاظ محوری، در مرد، عقل است و به دنبال آن، حیا میآید؛ در عین حال، بن مایه فطری زن، حیا است و ایمان و عقل به دنبال آن میآید.
وی با بیان اینکه پوشش کامل تر با حیا تناسب دارد، عنوان کرد: بن مایه فطری زن، حیا است و اگر ما حیا را به درستی بفهمیم، حجاب به دنبال آن میآید.