پرواز عتبات اوج گرفت؛ بلیت نجف 5 میلیون، ترکیه 3.5 میلیون تومان!
گرانی بلیت پروازهای عتبات موضوعی است که در ایام مناسبتی بیشتر خودنمایی میکند. حتی دفاتر زیارتی که مجری اعزام زائران هستند، در هفتههای گذشته با چالش کمبود پرواز مواجه شده بودند. این امر پس از تعطیلی ۲ روزه فرودگاه نجف و ممنوعیت پروازهای سنگین در این فرودگاه به اوج خود رسید.
هر چند که مسیر هوایی تهران ـ نجف کمتر از تهران ـ استانبول است، اما همیشه بلیتهای پرواز عتبات گرانتر از سایر مسیرها و سفر به کشورهای همسایه است. شاید این موضوع را افرادی که سفر انفرادی به عتبات را به ویژه در ایام مناسبتی تجربه کردهاند، بیشتر درک کنند.
با توجه به گزارشهای موجود، مسیر هوایی تهران تا استانبول ۲ هزار و ۴۱ کیلومتر و مسیر هوایی تهران تا نجف ۷۶۸ کیلومتر است؛ یعنی مسیر هوایی رفتن به استانبول ۲ و نیم برابر نجف است! حجتالاسلام حسینی هم سال گذشته از این موضوع انتقاد کرده و با اشاره به اینکه این اقدامات بیانصافی است، گفته بود: «مردم ناراضی هستند.»
قیمت بلیت پرواز تهران ـ نجف در روزهای آینده
بلیت پرواز عتبات در دست واسطهها
با نگاهی به سایتهای عرضه بلیت پروازهای خارجی و تماس با دفاتر زیارتی و گردشگری، هزینه بلیت پروازها هم متفاوت است. علیرضا احمدی، یکی از مدیران شرکتهای زیارتی با بیان اینکه شرکتهای هواپیمایی چندان تمایلی به همراهی با سفر به عتبات ندارند، میگوید: «ما همچنان بلیت پرواز عتبات را از واسطهها میخریم.»
بلیت پرواز تهران ـ استانبول در روزهای آینده که حتی بلک فرایدی را در پیش داریم و تعداد مسافران این مسیر زیاد است، با قیمت کمتر از ۴ میلیون تومان است، اما بلیت پرواز تهران ـ نجف با قیمت بیش از ۵ میلیون تومان عرضه میشود. علاوه بر این، بلیتهای پرواز عتبات همه چارتری و دست واسطهها هستند و دفاتر زیارتی هم برای اعزام زائران به صورت هوایی چارهای جز خرید بلیت از واسطهها ندارند.
بلیت پرواز تهران ـ استانبول در روزهای آینده
نماینده ولی فقیه: فروش چارتری پرواز عتبات به ضرر زائران است
البته حجتالاسلام سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولیفقیه در امور حج و زیارت در نشست اخیر شورای برنامهریزی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت درباره این موضوع واکنش نشان داده و گفته است: «فروش بلیت پروازها به مقصد عراق در قالب چارتر به ضرر زائران است.»
سازمان هواپیمایی کشوری چارتر بلیت پرواز داخلی را ممنوع کرده بود و درباره پروازهای خارجی عکس العملی نداشته است. اما زائران عتبات که سفرهای زیارتی را زیر نظر سازمان حج و زیارت میشناسند، از این سازمان توقع پیگیری و حصول نتیجه دارند.
مسؤولان سازمان حج و زیارت در جلساتی با وزیر راه و شهرسازی برای حل مشکل پروازهای عتبات جلساتی برگزار کردند. حتی قرار بود چند پرواز به صورت انحصاری در اختیار سازمان حج و زیارت قرار گیرد تا دفاتر زیارتی بتوانند هزینه سفرها را مدیریت کنند، اما هیچ کدام از سازمان و نهادها در این باره پاسخگو نبوده و نیستند.
نماینده ولیفقیه در امور حج و زیارت گفته است که وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری باید با توجه به تأکید رئیس جمهور به زیارت آسان، ارزان و دلنشین در اختصاص بلیت پروازهای عتبات به سازمان حج و زیارت نقش حاکمیتی خود را ایفا کنند.
با توجه به اینکه سازمان حج و زیارت متولی اصلی اعزام زائران به عتبات است و باید زمینه سفرها را فراهم کند، یکی از موضوعاتی که دفاتر زیارتی را هم شاکی کرده، نبود پیگیری لازم در این زمینه است. مصطفی رحیمی، یکی از مدیران دفاتر زیارتی که به دلیل مشکل تأمین پرواز با قیمت مناسب قید اعزام هوایی را زده است، میگوید: دیگر امیدی به تأمین پرواز با قیمت مناسب نداریم. همه سفرهای ما زمینی است.
نظارتی بر قیمت بلیت پرواز خارجی نیست
بلیت پروازهای عتبات در روزهای اخیر رشد بیشتری داشته و حتی از امروز اول آذر باز هم گرانتر شده است. یک منبع مطلع میگوید: «نظارتی بر هزینه بلیت پروازهای بینالمللی وجود ندارد و کسی پاسخگوی افزایش هزینههای پرواز خارجی نیست.»
همین امر موجب شده تا هزینه سفر عتبات که متقاضی زیادی هم دارد، گرانتر از سفر به کشورهای همسایه شود. البته بر اساس بررسی خبرنگار فارس، تعداد پروازها با ظرفیت بالا به عراق نسبت به گذشته کاهش یافته و از طرفی هم به گفته حمیدرضا محمدی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت در ماههای اخیر تعداد زائران عتبات نسبت به سالهای گذشته افزایش داشته است.
سفر به عتبات به صورت هوایی در قالب کاروان زیر نظر سازمان حج و زیارت برای دهه اول آذر با افزایش قیمت به متوسط ۱۵ میلیون تومان رسیده است.