۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶
کد خبر: ۷۴۳۵۹۶
یادداشت؛

شکست ترمیم‌نشدنی

شکست ترمیم‌نشدنی
سخنان رهبری عزیز درباره نبرد «طوفان الاقصی» فقط تحلیل و تبیین نبود، بلکه یک اقدام بود. اقدامی مهم و راهبردی.

به گزارش گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، سخنان رهبری عزیز درباره نبرد «طوفان الاقصی» فقط تحلیل و تبیین نبود؛ بلکه یک اقدام بود. اقدامی مهم و راهبردی. اقدامی با چند مقدمه: مقدمه اول اینکه این نبردی بود که همان روز اول نتیجه‌اش را گرفت. نتیجه‌اش هم تعداد کشته و مجروح و اسیر نبود. اینها نشانه آن نتیجه هستند. نتیجه‌اش ضربه نظامی و امنیتی و سیاسی هم نبود آن هم نشانه آن نتیجه اصلی است. نتیجه اصلی شکست هیمنه و هژمونی تخیلی اسرائیل بود. این هم باعث تغییر گسترده محاسبات کشورها و گروه‌ها می‌شود و این بخشی از تغییر سریع جغرافیای قدرت در دنیا است. این یک ضربه جغرافیا ساز بلکه تاریخ‌ساز است.

مسئله «شکست ترمیم‌ناپذیر» یعنی همین؟ این را از سخنان نتانیاهو می‌شود فهمید که گفت «جغرافیای منطقه را تغییر می‌دهیم» یا «نسل‌ها از انتقام ما آسیب خواهند خورد». او می‌خواهد این ضربه مهلک را جبران کند. حال‌آنکه دیگر امکان چنین اتفاقی نیست. فهم دنیا و مخصوصاً منطقه و مسلمین از این غول خیالی عوض شد و حالا محاسبات و سبک تصمیم‌گیری‌ها تغییر می‌کند. این یک مقدمه.

مقدمه دیگر اینکه مظلوم‌نمایی اسرائیل هم زمینه‌سازی است برای آن که او جنایات بعدی خود را موجه و مشروع کند که این هم به او نمی‌آید. مظلوم‌نمایی به او نمی‌آید این در ذهن دنیا سال‌ها است ثبت شده و تغییر نمی‌کند. خوب. حالا چه؟

مقدمه دیگر اینکه نه ایران و نه حزب‌الله پشت این عملیات نبودند. کار خود فلسطین است. این سخن به جز واقعی و درست بودنش، چه اثری دارد؟  ذهن دنیا باور نمی‌کرد مقاومت فلسطین این مقدار قدرتمند شده باشد؛ لذا ایران را پشتیبان این عملیات قرار می‌داد. اثرش این بود که اگر اسرائیل دیوانگی می‌کرد و جنگ را به ایران یا حزب‌الله می‌کشید، اقدام او یک عکس‌العمل به‌حساب می‌آمد. اما بعدازاین موضع رهبری او آتش جنگ را به هر جا بکشد، زدن ضربه محکم‌تر به اسرائیل یک اقدام موجه‌تر در اذهان عمومی آن کشور و دیگر کشورها خواهد بود.

نتیجه اینکه اقدام مهم رهبری عزیز در این سخنرانی این بود که به همه اعلام کرد (و البته کاملاً همه سیاستمدارها منتظر سخنان او بودند) که اسرائیل شکست را بپذیرد؛ چون بلایی بدتر بر سرش خواهد آمد.
 این سخنرانی صحنه را مهیا می‌کند برای اینکه اسرائیل بین پذیرش شکست تا همین‌جا یا شکست‌های بدتر یکی را انتخاب کند.

اگر اسرائیل ماجرا را جمع نکند، چنانکه در غزه ادامه دهد به جنایت، خودش هم می‌داند، زدن غزه برایش آورده‌ای ندارد جز خشم متراکم‌تر و مصمم‌تر شدن کل فلسطینی‌ها. اگر هم به جنگ را به‌جای دیگر بکشد، در واقع او حمله کرده و حالا هر عکس‌العملی از جانب دیگران بسیار موجه‌تر خواهد بود.

حجت‌الاسلام علی مهدیان

ارسال نظرات