۱۳ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۰
کد خبر: ۷۴۳۴۵
معاون اول قوه قضاییه:

در رسیدگی به جرم موسوی و کروبی منتظر شکایت دیگران نیستیم/هیچ فردی در دستگاه قضا حاشیه امن ندارد

خبرگزاری رسا ـ معاون اول قوه قضاییه گفت: ما در رسیدگی به جرم موسوی و کروبی منتظر شکایات دیگران نیستیم و الا تمام ملت مسلمان حزب الله از این ها شاکی هستند.
حجت الاسلام رييسي معاون اول رييس قوه  قضاييه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رییسی معاون اول قوه قضاییه در نشست بصیرت که در مسجد اهل البیت قم برگزار شد در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه شیوه برخورد با فرزندان آقای هاشمی چگونه است و چرا با وجود محرز بودن جرم این افراد برخوردی با آنها صورت نمی گیرد اظهار داشت: بنای دستگاه قضا در رسیدگی به اتهامات این است که وابستگی به اشخاص یا موقعیت و جایگاه آنان را مد نظر قرار ندهد.

وی تصریح کرد: در خصوص فرزند آقای هاشمی چندی پیش رییس دستگاه قضا در جلسه ای تاکید کردند که مسائلی که در مورد ایشان مطرح است باید مثل سایر افراد در شعبه ای مورد بررسی قرار گیرد. همچنین آقای لاریجانی اشاره می کردند که خود آقای هاشمی هم با ایشان صحبت کردند که من آمادگی دارم اگر پرونده ای نسبت به فرزندم است رسیدگی شود و آقای لاریجانی نیز این موضوع را به یکی از شعبات دادسرای تهران ارجاع دادند و این شعبه دارد بررسی می کند.

وی در خصوص روند برخورد قوه قضاییه با سران فتنه از جمله موسوی کروبی و خاتمی گفت: شاید برخی از اینها بدشان نمی آمد که دستگیر شوند و امروز ما می بینیم بسیاری از افرادی که به اینها رای دادند به دلیل روشن شدن مسائل دچار تردید شده اند و بسیاری دیگر هم از این افراد اعلام برائت و بیزاری دارند.

حجت الاسلام رییسی در پاسخ به این سئوال که با نشریه همت با سرعت برخورد شد اما چرا با آقای علی مطهری که به شخص رییس جمهور توهین کرده است برخوردی نمی شود بیان داشت: دستگاه قضا نسبت به اشخاص به دلیل قرار داشتن آنها در جایگاهی برای هیچ شخصی حاشیه امنیت قائل نیست و همه در برابر قانون مسئول اند منتهی در روش رسیدگی تفاوت وجود دارد.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سئوالی در خصوص برخورد با تخلفات دانه درشت های مفاسد اقتصادی و اینکه آیا موضع این دستگاه در قبال این افراد تغییر کرده است خاطر نشان کرد: موضع گیری علنی قوه قضاییه همان موضع مخفی آن است و ما دانستن را حق مردم می دانیم منتهی این موضوع باید بعد از قطعیت احکام باشد.

وی در خصوص اعدام شدگان حوادث بعد از عاشورای تهران اظهار داشت: دو نفری که اعدام شدند و همچنین نه نفری که احکام اعدام آنها صادر شده است همه آنها در اغتشاشات دستگیر شده اند و وابستگی به انجمن پادشاهی، فرقه ضاله بهائیت و ضد انقلاب داشتند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص حوادث بازداشتگاه کهریزک و نقش قاضی مرتضوی در این اتفاقات گفت: مساله بازداشتگاه کهریزک از موضوعاتی بود که برخی ها به آن دامن زدند که جای حاشیه و متن عوض شد و این نگاه نادرست است زیرا اصل موضوع ظلم بزرگ به انقلاب و لشکر کشی برخی افراد علیه انقلاب بود.

وی تاکید کرد: البته حواشی هم در این قضیه هست که سازمان قضایی نیروهای مسلح مسئولیت دارد نسبت به آن رسیدگی کند و در این راستا اقداماتی را نیز انجام بدهد.

حجت الاسلام رییسی در خصوص شکایت تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از آقایان کروبی و موسوی و اقدامات دستگاه قضا در این خصوص اظهار داشت: ما در رسیدگی به جرم این اقایان منتظر شکایت دیگران نیستیم و الا تمام ملت مسلمان و حزب الله ایران از این ها شاکی هستند البته نمایندگان مجلس وظیفه خود را انجام داده اند اما دادستانی به عنوان مدعی العموم وظیفه قانونی دارد و منتظر شکایات فردی نیست.

وی در خصوص شکایت دفتر رییس جمهور از آقای صانعی و همچنین بازداشت آقای هادی غفاری گفت: این مسائل مرتبط با دادگاه ویژه روحانیت است و بنده در جریان آن نیستم.

وی همچنین در تحلیل خود از مواضع آقای هاشمی رفسنجانی در حوادث بعد از انتخابات خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری در فرمایشات خود تکلیف همه نخبگان و خواص به ویژه افرادی که در جایگاه بالاتری هستند را روشن کردند و همه افرادی که دل در گرو انقلاب دارند باید نسبت به تولی به ولایت و تبری از دشمنان موضع گیر شفاف داشته باشند.

وی در پایان در خصوص رسیدگی به پرونده فرزندان آقای هاشمی اظهار داشت: اراده قوه قضاییه برای رسیدگی به هر فردی حاشیه امن نداشتن برای اشخاص است و هر کس در هر جایگاهی که باشد اگر اتهامی دارد باید به آن رسیدگی شود. /924/پ202/ج

ارسال نظرات