توضیحات وزیر علوم از اقدامات و تمهیدات دانشگاه ها برای استقبال از دانشجویان
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، سال تحصیلی جدید در حالی آغاز میشود که دانشگاهها در حال تدارک مراسم استقبال از دانشجویان بخصوص دانشجویان جدیدالورود هستند.
وزارت علوم هم بیکار ننشسته و توصیهها و بخشنامههایی از سوی وزیر علوم در اختیار مسؤولان دانشگاهها قرار گرفته است تا سال تحصیلی بهتری را در دانشگاهها شاهد باشیم.
وزیر علوم که این سال تحصیلی را با یک گل طلایی آغاز کرد و تسهیلاتی را برای تحصیل سیداسماعیل نصرالهی رتبه ۲۵ کنکور سراسری که از شرایط خاصی برخوردار بود در نظر گرفت؛ البته برای گروههای خاص دیگری هم تسهیلاتی در نظر گرفته شده است، مثلا مادران دانشجو میتوانند از تسهیلاتی استفاده کرده و به ادامه تحصیل بپردازند.
درباره آغاز سال تحصیلی و تمهیداتی که برای یک سال پرشورتر اندیشیده شده است، با محمدعلی زلفیگل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفتوگو کردیم.
متن گفتوگو با وزیر علوم را در زیر میخوانید:
اقدامات دانشگاهها برای استقبال از دانشجویان در آغاز سال تحصیلی
در آستانه آغاز سال تحصیلی هستیم، استقبال از دانشجویان به چه صورت خواهد بود؟
زلفیگل: ما میدانیم که دانشجویان فرزندان مردم و بزرگترین سرمایه آنها هستند که مردم این سرمایه را به ما میسپارند فرزندانشان هستند و آنها را به ما میسپارند بنابراین باید بهترین سال تحصیلی را با یک استقبال خوب برایشان رقم بزنیم بنابراین دانشجویان عزیز و خانوادههایشان مطمئن باشند که سال تحصیلی جدید با جدیت آغاز میشود و برنامههای ویژهای برای استقبال از دانشجویان جدیدالورود از سوی دانشگاهها تدارک دیده شده است.
ابتدا باید بگویم که امسال اول مهر تعطیل است و سال تحصیلی از سوم مهرماه آغاز خواهد شد، البته همانطور که میدانید هنوز نتایج نهایی آزمون سراسری اعلام نشده و با توجه به اینکه زمان اعلام نتایج در مهرماه است، سال تحصیلی دانشجویان کارشناسی نیز از هفته سوم مهرماه آغاز میشود.
دانشگاهها از زمان ثبتنام نیز اقداماتی را برای دانشجویان جدیدالورود داشتهاند، اقدامی که دانشگاهها در زمان ثبتنام دانشجویان انجام دادهاند این است که کتابچهای تهیه کرده و در اختیارشان قرار دادند.
همچنین در سال جدید سعی میکنیم برنامههای هنری و فرهنگی برای اوقات فراغت دانشجویان داشته باشیم، بنابراین خانوادهها مطمئن باشند که تلاش میکنیم تا فرزندانشان در کمال امنیت و آرامش و آسایش بتوانند فعالیتهای علمی فرهنگی ورزشی هنری خود را پیگیری کنند.
ما در اولین گام سعی کردیم که نظم و انضباط آموزشی را لحاظ کنیم به این صورت که حضور و غیاب کلاسها برخط شود و حضور و غیاب دانشجویان با اثر انگشت انجام شود.
مسابقهای نیز بین دانشگاهها برگزار میشود که هر دانشگاه باید سرود خاص آن دانشگاه را ارائه دهد.
جزئیات پذیرش دانشجویان به عنوان بورس صنعت
امسال پذیرش دانشجویان به عنوان بورس صنعت نیز بسیار جدی انجام شد، به نظر شما طرح بورس صنعت چقدر میتواند برای آموزش عالی بهرهوری داشته و به افزایش میزان اشتغال فارغالتحصیلان کمک کند؟
زلفیگل: بله، امسال شرکتهای بزرگ مانند شرکت سایپا پای کار آمده و در طرح بورس صنعتی شرکت کردهاند که ما برای توسعه این طرح به کمک شرکتهای بزرگ دیگر در سالهای آینده نیاز داریم.
در این زمینه بندی را هم برای برنامه هفتم توسعه به نمایندگان مجلس پیشنهاد کردیم که اگر تائید شود اتفاق بسیار خوبی برای آموزش عالی است.
این بند در چه مورد است؟
زلفیگل: اگر این بند از سوی نمایندگان مجلس تائید شود، پرداخت حقوق بورسیههای صنایع خصوصی و دولتی مشمول معافیت مالیاتی شود، از این طریق عامل تشویق کنندهای برای صنایع ایجاد میشود که به ما هم کمک میکند تا برترینهای کنکور را بورسیه کنیم، این کار اشتغال را افزایش داده و مهاجرت را هم کم میکند بنابراین دانشگاهها باید بورس صنعت را جدی بگیرند.
برنامهریزی دانشگاهها برای انتخابات مجلس شورای اسلامی
امسال سال انتخابات مجلس شورای اسلامی است، دانشگاهها در این زمینه نیز برنامهای دارند؟
زلفیگل: بله، ما اعلام کردیم که دانشگاههای کشور نباید از نامزد خاصی حمایت کنند و برای برگزاری جلسات پرسش و پاسخ نیز باید مساوات را رعایت کنند و به شکل مساوی برای همه نامزدها جلسه بگذارند.
فرصت اعتراض برای چند استاد برکنار شده
در آستانه سال تحصیلی اخباری نیز در رابطه با برکناری چند استاد دانشگاه مطرح شد، لطفا در این باره هم صحبت کنید.
زلفیگل: توجه کنید که از نظر قانونی یک عضو هیأت علمی چه ویژگیهایی باید داشته باشد، آیا بجز نظم و انضباط آموزشی نباید نظم و انضباط اداری، پژوهشی و فرهنگی را هم رعایت کند؟ قطعا به این صورت است و دانشگاههای کشور نیز به صورت مستقل این موارد را برای اعضای هیأت علمی در هیأت اجرایی جذب دانشگاه بررسی میکنند و مطمئنا هیچ دانشگاهی، عضو هیأت علمی خودش که سرمایه ارزشمند آن دانشگاه است را به ناحق و به صورت غیرقانونی کنار نمیگذارد بنابراین مطمئن باشید اینطور که به اخراج اساتید در فضای مجازی پرداخته شده، اینگونه نیست.
برای این اساتید فرصت اعتراض هم در نظر گرفته میشود؟
زلفیگل: اگر هر کدام از این اساتید احساس کردند که ناحقی در حقشان صورت گرفته است، براساس قانون میتوانند با مراجعه به مراجع قانونی تقاضای تجدیدنظر بدهند تا آن مراجع پیگیریها و بررسیهای لازم را انجام داده و نتیجه را اعلام کنند.
جزئیات طرح آمایش آموزش عالی
طرح آمایش آموزش عالی به کجا رسید؟ در سال تحصیلی جدید این موضوع مدنظر قرار گرفته است؟
زلفیگل: ابتدا درباره آمایش آموزش عالی توضیح کوتاهی بدهم، شورایعالی انقلاب فرهنگی درباره آمایش آموزش عالی مصوبهای در ۹ بند دارد که ما براساس برنامهریزیهایمان سعی کردیم بند بند این مصوبه را به مرور انجام دهیم، البته ساماندهی تعدادی از بندها نیاز به پیشبینیها و برنامهریزیهای لازم دارد، به عنوان مثال وقتی لازم است که رشته جدیدی راهاندازی شود باید برنامههای جدیدی هم پیش بینی شود و نیاز به زیرساختها و اعضای هیأت علمی و غیره داریم که باید برای تأمین این نیازها برنامه ریزی کنیم اما به طور کلی این طرح در تمام استانهای کشور در حال انجام است.
توسعه مهارت محوری در دانشگاهها با عزم فرابخشی
مهارت محوری نیز در قالب طرح آمایش انجام میشود؟
زلفیگل: بله، بحث مهارت محور کردن آموزش در آموزش عالی هم در برنامهریزیهای ما هست اما تحقق این امر نیاز به عزم فرابخشی دارد چرا که دانشجویان برای کارورزی، کاربینی و کارآموزی باید به سایر وزارتخانه ها و صنایع بروند که البته این کار هم از طریق بورس دانش تا حدودی برطرف شده و با بندی که در قانون توسعه هفتم پیش بینی کردیم در صورت تصویب، بحث مهارت محوری را هم به خوبی پیش میبریم.
در مجلس شورای اسلامی برنامه هفتم توسعه در حال بررسی است که تلاش میکنیم از ظرفیت این برنامه استفاده کنیم، در این برنامه حکمی توسط دولت پیشنهاد شده که در آن وزارت علوم و بهداشت مکلف شدند تا پس از تصویب برنامه پس از ۶ ماه دستورالعملی را تدوین کنند تا براساس آن دانشگاهها و مراکز آموزش عالی بتوانند مسیر خود را در راستای آموزش نیاز محور و مهارت محور مدیریت کنند
گویا دستورالعمل جدید پرداخت پژوهانه نیز ابلاغ شده است، لطفا در این باره هم توضیح دهید.
زلفیگل: بله،در دستورالعمل جدید برای هر فعالیت عضو هیأت علمی امتیاز خاصی قائل شدیم و تمام فعالیتهای آنها در حوزههای مختلف را میبینیم و به میزان فعالیتهای آنان پژوهانه تخصیص داده میشود، اعضای هیأت علمی میتوانند ۲۰ درصد بودجه پژوهانه را در زمینه فرهنگی هزینه کنند.
همچنین دستورالعمل انتخاب دانشجویان سرآمد را هم ابلاغ کردهایم.
براساس این دستورالعمل چه اتفاقی قرار است رخ دهد؟
زلفیگل: در این دستورالعمل میخواهیم اعضای هیأت علمی همکاری کنند و دانشجویان در حین رفاقت، رقابت هم داشته باشند.
همچنین بر اساس این دستورالعمل به دانشجویان سرآمد امتیازات رفاهی مانند خوابگاه و تغذیه رایگان و غیره به میزان موفقیتشان ارائه میشود.
چارهای جز حرکت به سمت آموزش هوشمند نداریم
در زمینه آموزش هوشمند در چه مسیری هستیم؟
زلفیگل: در این زمینه هم باید بگویم که ما راهی جز حرکت به سمت آموزش هوشمند نداریم و باید از آموزش مجازی برای تکمیل چرخه آموزش استفاده کنیم بنابراین در این بین نقش مدیران فناوری اطلاعات دانشگاهها را نباید نادیده گرفت تا با کمک این عزیزان این مسأله هم با سرعت بیشتری پیش برود.
مادران دانشجو هم درخواست ارائه تسهیلات از وزارت علوم برای ادامه تحصیل راحتتر را داشتهاند، برای آنها هم کاری انجام شده است یا برنامهای در این زمینه دارید؟
زلفیگل: وزارت علوم هم برای تحصیل مادران باردار دانشجو و هم برای تحصیل مادران دانشجو تسهیلاتی در نظر گرفته است.
مادران دانشجو در شرایط بارداری نیار دارند یک تا چند ترم مرخصی بدون احتساب دریافت کنند که جزء سنوات آنها محاسبه نشود بنابراین به داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎ بخشنامه صادر کرده است با این محوریت که ﺑﺎ ﺗﻘﺎﺿﺎی ﮐﺘﺒﯽ داﻧﺸـﺠﻮﯾﺎن ﻣﺎدر ﺑﺎردار برای ﻣﺮﺧﺼﯽ ﯾﮏ ﻧﯿﻤﺴﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﻗﺒﻞ از زاﯾﻤﺎن ﺑﺪون اﺣﺘﺴﺎب در ﺳﻨﻮات ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ و ﺗﻘﺎﺿﺎی ﻣﺮﺧﺼـﯽ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﻣﺎدر دارای ﻓﺮزﻧﺪ زﯾﺮ دو ﺳﺎل، ﺣﺪاﮐﺜﺮ ﺗﺎ ۴ ﻧﯿﻤﺴﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﺑﺪون اﺣﺘﺴﺎب در ﺳﻨﻮات ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﻣﻮاﻓﻘﺖ کنند.
همچنین داﻧﺸﮕﺎهها مکلف شدهاند ﺑﺎ ﺗﻘﺎﺿﺎی داﻧﺸـﺠﻮﯾﺎن ﻣﺎدر ﺑﺎردار ﯾﺎ دارای ﻓﺮزﻧـﺪ زﯾﺮ ۲ ﺳﺎل ﺟﻬﺖ ﻣﯿﻬﻤﺎﻧﯽ، ﺣﺪاﮐﺜﺮ ۴ ﻧﯿﻤﺴﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﺑﻪ ﻣﺆﺳﺴﻪ آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ ﻫﻢﺳﻄﺢ ﯾﺎ ﭘﺎﯾﯿﻦﺗﺮ ﻣﻮرد ﺗﻘﺎﺿﺎ ﻣﻮاﻓﻘﺖ کنند.
در این بخشنامه امکان آموزش غیرحضوری برای دانشجویان مادر پیشبینی شده است و بر اساس آن، داﻧﺸـﮕﺎه ﺑﺎ ﺗﻘﺎﺿﺎی داﻧﺸـﺠﻮﯾﺎن ﻣﺎدر ﺑﺎردار ﯾﺎ دارای ﻓﺮزﻧﺪ زﯾﺮ ۳ ﺳﺎل برای آﻣﻮزش ﻣﺠﺎزی ﯾﺎ ﻏﯿﺮﺣﻀﻮری ﺑﺮای ﮔﺬراﻧﺪن واﺣﺪﻫﺎی دروس ﻧﻈﺮی دوره ﺗﺤﺼﯿﻞ ﻣﻮاﻓﻘﺖ کنند.
همچنین دانشگاهها باید شرایطی فراهم کنند ﮐﻪ ﺑﺮای اﺳﺎﺗﯿﺪ راﻫﻨﻤﺎ ﺑﻪ ازای داﺷﺘﻦ ﻫﺮ داﻧﺸﺠﻮی ﻣﺎدر ﺑﺎردار ﯾﺎ دارای ﻓﺮزﻧﺪ ﺷﯿﺮﺧﻮار ﯾﮏ ﺳﻬﻤﯿﻪ ﺑﻪ ﺳﻘﻒ اﺳﺘﺎد راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ آﻧﻬﺎ اﺿﺎﻓﻪ ﺷﻮد.
همچنین ﻃﺒـﻖ ﻣﺼـﻮﺑﻪ ﮐﻤﯿﺴـﯿﻮن ﻣﻘﺮرات و آﯾﯿﻦﻧﺎﻣﻪﻫـﺎی آﻣﻮزﺷـﯽ و ﺗﺤﻮل در آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ، داﻧﺸـﮕﺎه ﺑﺮای ﺑﻬﺮهﻣﻨـﺪی از آﻣﻮزش ﺣﻀﻮری ﺑﺮای ﻣﺎدران ﺑﺎردار ﯾﺎ دارای ﻓﺮزﻧﺪ زﯾﺮ ۳ ﺳﺎل، ﺷﺮاﯾﻄﯽ را ﻓﺮاﻫﻢ کنند ﺗﺎ ﺳـﻘﻒ ﻏﯿﺒﺖ ﻣﺠﺎز ۱۶/۳ ﻣﻮﺿﻮع ﻣﺎده ۶ آﯾﯿﻦﻧﺎﻣﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺸـﮕﺎهﻫﺎ و ﻣﺆﺳﺴﺎت آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ را ﺑﺮای آﻧﻬﺎ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻧﺸﻮد و ﺑﺎ آﻧﻬﺎ ﻣﺴﺎﻋﺪت ﺑﯿﺸﺘﺮی صورت گیرد.
حل مشکل مسکن اعضای هیأت علمی دانشگاهها به کجا رسید؟
زلفیگل: برای حل مشکل مسکن اعضای هیأت علمی تازه استخدام و اعضای هیأت علمی که در ۵ سال اخیر جذب دانشگاهها شدهاند تسهیلات وام را تا مبلغ ۱۰ میلیارد ریال افزایش دادیم و حل اساسی مشکل این عزیزان از اولویتهای اساسی در سال جدید است.