سینمایی غریب آشنا؛ روایتی نو از ایران اسلامی در پیوند با عالم آل محمد
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، چراغ پر فروغ دین مبین اسلام و هادیان و علمداران آن یعنی ائمه معصومین فطرت پاک انسان را درگیر طهارت و صداقت ذات اقدس الهی کرده و در مقابل ظلمت و تاریکی شیاطین به روشنگری و مبارزه با ظلم و جور پرداخته اند از سوی دیگر آنان که به دور از انسانیت و دین و دیانت هستند و منافع خود را در خطر می بینند با تمسک به دروغ و کذب و جهالت و ابزارهای دیگر سعی در خاموشی نوری دارند که ایزد برافروخته است.
دشمن چهره کریه خود را با ابزار سینما و رسانه بزک کرده و برخلاف آن جمال زیبای دین و اصحاب آن را با تمسک به دروغ و تحریف واقعیت، وارونه جلوه می دهد تا منافع خود را محقق کند اما این عنکبوت های او در سینما و رسانه توان وارونه نشان دادن انسانیت و پاکی را نداشته و در نهایت چراغی که یزدان فروزان کرده بر تاریکی و ظلمت غلبه خواهد کرد. در چنین فضایی فراهم نمودن امکان تصویرسازی صحیح و واقعی از ارزش های دینی و انسانی، مجاهدتی است که میتواند در پرده برداری از حقایق فراموش شده، تاثیرگذار باشد.
محسن لطفی خاتونی قصد دارد با هدف معرفی ظرفیتهای موجود، جوانان مؤمن انقلابی دیده نشده و نیز صدور فرهنگ غنی ایرانی در مقابله با فیلمهایی که در تقابل با ارزشهای ایرانی ساخته میشود ایستاده و واقعیت و حقیقت را از دریچه دوربین دغدغه مند خود در معرض نمایش اکران های داخلی و خارجی به ویژه جهان اسلام گذاشته و با رویکرد چند فرهنگی و تاکید بر زبان مشترک بین المللی به برجسته نمودن جاذبههای میراث فرهنگ اسلامی ایرانی و ظرفیتهای گردشگری مذهبی، فرهنگی، طبیعی، تاریخی و سلام و صنعت غذا بپردازد.
ماهیت بین المللی و چند فرهنگی فیلمی که می سازد اقتضای حمایتهای مادی و معنوی را دارد تا با توجه به اکران هدفمند در گستره جهان اسلام نماینده شایسته ای برای معرفی کالا و تولید ایران اسلامی بوده و ظرفیتهای منحصر به فرد این زمینه را با هدف ارز آوری و رشد تولید و شکوفایی اقتصاد توصیف کند.
اهداف سینمایی غریب آشنا
لطفی در گفت و گو با رسا پیرامون فیلمی که قرار است بسازد با ما سخن گفت و هدف اصلی را "زمینه سازی شکل گیری انگاره و ذهنیتی مثبت و واقعگرایانه در مخاطب جهانی از ایران اسلامی در پیوند با آموزه های تشیع و میراث فرهنگ رضوی" عنوان کرد.
لطفی در خصوص اهداف جزئی مرتبط با این هدف محوری، بیان داشت: من چند هدف کلیدی در کنار ان هدف کلی که عرض کردم در ساخت این فیلم دنبال می کنم نخست برجسته سازی جایگاه امام رضا ( علیهالسلام) به عنوان امام گفتگو، رأفت و عالم آل محمد صلی الله علیه و آله در میان شیعیان و عموم مسلمین و مردم جهان فارغ از رنگ و نژاد و زبان، دوم طرح گسترده آموزه های فرهنگ رضوی و سنت و سیره امام رضا ( ع ) برای تمام ادیان و مذاهب، سوم تصویر سازی منسجم، جذاب و اثربخش از ظرفیت های فرهنگی، مذهبی و طبیعی ایران اسلامی و به عبارتی بازنمایی دقیق میراث فرهنگی ملموس و غیرملموس ایران اسلامی.
وی افزود: چهارمین هدف برجسته کردن عنصر عقلانیت، آگاهی و خردورزی همراه با عشق در تشیع در برابر جهل و خرافه و مقابله با جاهلیت مدرن است که در پوشش شعار آزادی و لیبرالیسم هر گونه آزادگی و حق طلبی را سرکوب میکند و در نهایت هدف پنجم که پررنگ شدن جلوه های جذاب و متفاوت معماری ایرانی- اسلامی به ویژه در حرم امام هشتم و تاثیر شگرف آن بر انسان امروزی است؛ انسانی که به سمت بی هویتی سوق داده می شود.
ساختار فیلم
لطفی در بیان ساختار کلی فیلم گفت: فیلم سینمایی «غریب آشنا» تلاش دارد به صورت غیرمستقیم و بدون هیچگونه شعاری در قالبی دراماتیک در عرصه بین المللی تصویری زیبا و تاثیر گذار از فرهنگ گفتگومداری، عشق و مهر تشیع، عقلانیت و علم آموزی، پتانسیل بالای توسعه اقتصادی به ویژه توریسم مذهبی، مهر دوستی و مهمان نوازی مردم خراسان که نماینده شایسته ایران بزرگ هستند را از زوایه نگاه شخصی غیرایرانی ارائه دهد.
وی افزود: این فیلم با داستانی بکر و جذاب این موقعیت را برای صاحبان اندیشه، صنایع، برندها، کارآفرینان فرهنگی، اقتصادی و غیره فراهم می کند تا با سرمایه گذاری و اسپانسرینگ به تبلیغ و معرفی خود در قالبی مدرن و امروزی بپردازند.
وی ادامه داد: فیلمی با این ساختار و حضور بازیگران نام آشنا ، بدون تردید با استقبال زیادی مواجه خواهد شد. و با توجه به اینکه تبلیغ به شکل غیر مستقیم که در مضمون و محتوای فیلم باشد کارکرد روانی آن بر مخاطب بارها تاثیرگذارتر از تبلیغات مستقیم است، زمینه و موقعیتی ناب برای سرمایه گذاری است هرچند که در تبلیغات مستقیم نیز در تیتراژ ، پوسترها و بیلبوردها و غیره این امکان وجود دارد.
محسن لطفی در بیان مراحل نخستین کار گفت: این اثر به کارگردانی محمدجواد کاسه ساز تولید میشود. همچنین تفاهمنامهای با دانشگاه علوم اسلامی رضوی منعقد شده و بنای استفاده از لوکیشن، خوابگاهها، کلاسها و فضا و امکانات آن را داریم. فیلمنامه در مرحله تحقیق و پژوهش و بازنویسی به قلم نویسندگان صاحب سبک است که از سوی دانشگاه دکتر مهربانی فر رئیس اداره روابط عمومی و بین الملل به همراه شورای کارشناسی منتخب دانشگاه رضوی بر متن نظارت دارند.
وی افزود: بنای استفاده از دانشجویان دانشگاه در برخی از حوزهها مرتبط با فیلم بر اساس ظرفیت و شایستگی را داریم که در مراحل تولید اتفاق می افتد.