۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۷۳۶۵۷۸
رئیس بنیاد و پژوهشکده امامت خبر داد؛

اجرای نظام جامع آموزشی امامت در ایران و دیگر کشورها/تدوین ۲۱ درسنامه امامت

اجرای نظام جامع آموزشی امامت در ایران و دیگر کشورها/تدوین ۲۱ درسنامه امامت
حجت الاسلام والمسلمین سبحانی از حرکت حوزه علمیه در جهت احیا و نوسازی اصل امامت ابراز خشنودی کرد و از اجرای نظام جامع آموزشی امامت در ایران و دیگر کشورها خبر داد.

به‌گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی، رئیس بنیاد و پژوهشکده امامت در آیین افتتاحیه پژوهشکده امامت حوزه علمیه با اشاره به اهمیت اصل امامت در مکتب تشیع، با اظهار تأسف از توجه کم توجهی حوزه های علمیه در چند سده گذشته نسبت به این موضوع، از تلاش و توجه حوزه علمیه در عصر‌ حاضر برای احیا، بازسازی و نو سازی اصل امامت ابراز خرسندی کرد.

وی از تلاش های پژوهشکده امامت برای ایجاد یک نظام جامع آموزشی خبر داد و پیرامون اهداف این مرکز علمی، گفت: در این پژوهشکده دو هدف داریم؛ اولا احیا و نو سازی میراث گذشته امامت و ثانیاً ایجاد بازخوانی های برای ارتباط گیری بهتر نسل جدید با این مکتب.

رئیس بنیاد و پژوهشکده امامت حوزه علمیه پیرامون رشد حوزه در توسعه علوم و خصوصا علم امامت، بیان داشت: اگر ۲۰ سال پیش دنبال کسی بودیم که امامت را تدریس کند، متأسفانه به تعداد انگشت های دست استاد داشتیم، اما امروز در قم و شهرستان ها، به فضل خدا دانش آموختگان سطح سه و چهار داریم و بزودی نظام جامع آموزشی امامت در دیگر کشورها اجرا می شود.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین سبحانی به روند شکل گیری پژوهشکده امامت اشاره کرد و توضیح داد: در ادامه نظام آموزشی جامعه امامت، حدود شش سال پژوهش انجام شد و نظام پژوهشی امامت شکل گرفت و پژوهش ها از حالت انفرادی به صورت منسجم و تشکیلاتی تبدیل شد.

وی همچنین در تبیین فعالیت های اخیر این پژوهشکده اظهار داشت: امروز در حال کار بر روی روش های تحقیق در حوزه امامت هستیم که بزودی به ثمر خواهد نشست، علاوه بر این با همکاری مرکز تدوین متون درسی حوزه تدوین 21 درسنامه امامت را در دست اجرا داریم.

مدیر بنیاد امامت حوزه علمیه  همچین به  دو دستاورد اساسی پژوهشکده امامت اشاره کرد و گفت: تدوین نظام جامع موضوعات امامت و تدوین مآخذ مربوط به امامت بر اساس همین نظام موضوعات در قالب یک نرم افزار از جمله دستاورد های مهم چند سال اخیر این پژوهشکده است.

سپس در ادامه حجت الاسلام رو‌ح الله کاظمی معاون پژوهش پژوهشکده امامت در مورد آثار رونمایی شده در این آیین توضیح داد: تدوین نظام جامع موضوعات امامت از سال ۹۲ آغاز شد و حدود سه هزار نفر ساعت در این امر مشارکت داشتند؛ این نظام شکل گرفته در چهار مرحله مورد بازبینی قرار گرفته و در ۵‌ محور کلی مشتمل بر کلیات و مبانی، آموزه ها و نظریات امامت، محور موضوعات و مسایل امامت، تاریخ امامت، امامت و علوم تدوین شد.

معاون پژوهش پژوهشکده امامت یکی دیگر از آثار رونمایی شده را ماخذشناسی موضوعات امامت ذکر کرد و پیرامون شکل گیری آن توضیح داد: ۱۵۰ نشریه  مرتبط با امامت را شناسایی کردیم و حدود ۵۰۰۰ مقاله استخراج شد و از آن مقالات ۳۴۱۸ مقاله برگزیده شد؛ همچنین برای گردآوری پایان نامه ها ۱۵۰ مرکز پژوهشی مورد توجه قرار گرفتند و سپس از این تعداد ۳۴ مرکز انتخاب شدند و ۳۰۰۰ پایان نامه از آنها استخراج شد و در پالایش نهایی ۲۶۱۵ پایان نامه در اثر ماخذشناسی قرار داده شد.

حجت الاسلام کاظمی یکی دیگر از اقدامات این پژوهشکده را ایجاد سامانه هوشمند فهرست سازی بود که در واحد فناوری اطلاعات ساخته شد که و نسخه الکترونیک پایان نامه ها و مقاله ها را با قابلیت جست و جوی پیشرفته و دانلود مقالات به صورت پی دی اف ارائه می شود.

ارسال نظرات