۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۷۳۶۵۱۷
حجت الاسلام احتشام در گفت‌وگو با رسا:

توهین کنندگان به علما یا جاهلند یا خائن

توهین کنندگان به علما یا جاهلند یا خائن
استاد سطح عالی حوزه علمیه با بیان این که قائلین جدایی دین از سیاست همواره در برابر انقلابیون اصیل ایستاده اند، معتقدین به این گونه تفکرات را جاهل یا خائن دانست.

حجت الاسلام علی احتشام استاد سطح عالی حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به این که برخی از افراد و جریان‌های مخالف به بهانه سخنان اخیر آیت الله اراکی در مورد اسلام سیاسی و این که کار اصلی حوزه دخالت در سیاست است، واکنش نشان داده و تفکر جدایی دین از سیاست را اشاعه داده اند، اظهار داشت: از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و از زمانی که امام خمینی (ره) در برابر جنایت های اسرائیل، آمریکا و نوکر دست نشانده آنان شاه خائن، مبارزه را شروع کرد، عده‌ای از خودی ها بیش از غیر خودی هایِ طاغوتی صفت بر امام راحل می تاختند.

وی در ادامه افزود: این تاخت و تازها به حدی رسید که امام راحل در منشور روحانیت به صراحت با قلم خود نوشتند که در عاشورای ۱۵خرداد آن چیزی که بیشتر از گلوله ها جان ها و دل ها را می سوزاند، تحجر، تقدس مآبی، نفاق و دو رویی کسانی است که از جبهه خودی، انقلابیون را نشانه گرفته بودند و این تفکر، همزاد با تفکر انقلابی اصیل، همچنان تا به امروز باقی است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه ابراز کرد: اگر شخصیت برجسته ای از علمای حوزه یکی از کارهای اصیل و اصلی ترین کار حوزه های علمیه را دخالت در سیاست می داند، این امر خواسته اسلام ناب و تشیّع راستین است و ائمه معصومان علیهم السلام اگر بنا بود تنها به ذکرگویی و خواندن قرآن و چند رکعت نماز اکتفا کنند، مغضوب دستگاه های طاغوتی بنی امیه و بنی عباس قرار نمی گرفتند و آنچه سبب می شود که همواره معصومان علیهم السلام مغضوب طاغوت ها قرار گرفته و از جبهه کفر و نفاق همواره تحت فشار و اذیت و آزار باشند، دخالت در مسائل سیاسی و اجتماعی مردم بود.

وی در ادامه افزود: آنچه که در اسلام ناب محمدی (ص) مسلم است، اگر نگوییم دو سوم، حداقل نصفی از احکام، پیرامون دخالت در مسائلی است که با اجتماع و سیاست مردم سروکار دارد و اگر کتاب های حدود، دیات، قصاص، قضا، برپا شدن حج ابراهیمی و اقامه امر به معروف و نهی از منکر جزء دین آقایان نیست، پس دین آنان اسلام نیست و اگر این موارد جزء دین می باشد، چه نهادی سزاوارتر و بهتر از حوزه های علمیه، علما و مراجع بزرگوار است که از تمامیت اسلام جامع و کامل دفاع کنند.

حجت الاسلام احتشام اضافه کرد: کسانی که در برابر این طرز تفکر؛ یعنی سکولاریسم و جدایی دین از سیاست  همواره در برابر انقلابیون اصیل ایستاده اند، یا جاهل هستند و یا خائن؛ اگر نمی فهمند تمامیت اسلام را، این بحث جهالت آنان است و اگر با علم و فهم بر عده ای که با اسلام اصیل در برابر کفر جهانی و جهان خواران ایستاده اند، موضع می گیرند، قطعا خائن هستند؛ گرچه جهل و خیانت در بریدن اسلام ناب و تشیع راستین همواره بسان یک قیچی عمل کرده اند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه با بیان این که چطور این گونه افراد در ظاهر خود را مرید امام راحل می‌دانند در صورتی که با مواضع و سخنان خود به این فرموده ایشان که «همه اسلام سیاست است» نقد می کنند، اظهار داشت: کسانی که گرد گوساله سامری به اعتکاف و ذکر و ورد هم پرداختند، خود را موسوی پنداشته و از دین حضرت موسی جدا نمی پنداشتند؛ اما توصیه آنان به حضرت موسی این بود که خدایی بسانِ خدایانی که دیده شده و تجسم دارند، برای آنان بیاورد؛ بنابراین آنچه که مسلم است این است که همواره خط نفاق و جهالت و تقدس مآبی، زر و زور و تزویر با ادعای دفاع و حمایت از دین و آرمان ها در برابر انقلابیون و موحدین اصیل ایستاده اند و این همان چیزی است که گاهی در ادبیات دینی و سیاسی به «استفاده ابزاری از دین در برابر دین» تعبیر می شود.

حجت الاسلام احتشام خاطرنشان کرد: دشمنان انقلاب اسلامی و دین مبین اسلام فهمیده اند که در برابر تفکر اسلام اصیل، اگر بنا است که به جایی برسند، باید از خودی های جاهل و خائن استفاده کنند؛ می شود ادعا کرد که ما انقلابی هستیم و با نظام اسلامی و امام امت همراه هستیم؛ اما فریاد رسای امام خمینی (ره) در عدم جدایی دین از سیاست را قبول نداشته باشد و این شخص بسان کسی است که بگوید پیامبر اکرم را قبول دارم؛ ولی این که ایشان 10 سال در مدینه رئیس شده و جهاد داشته و در امور جامعه دخالت کرده است را قبول ندارم.

استاد سطح عالی حوزه علمیه در پایان اظهار داشت: مگر می شود کسی ادعای پیروی داشته باشد و ادعا کند که قرآن کتاب آسمانی اوست؛ اما این همه از آیات قرآن کریم درباره جهاد و مقابله با طاغوت و ایستادگی در برابر خط نفاق، قصاص و مقابله با کسانی که در برابر جامعه اسلامی ایستاده اند حریم و موضعی نداشته باشد.

سعید چراغی

ارسال نظرات