جامعه ایرانی زخم خورده فتنه ۸۸
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در آستانه ۲۹ خرداد و چهاردهمین سالگرد نماز جمعه تاریخیای هستیم که رهبر حکیم انقلاب، پس از انتخابات ریاست جمهوری ایراد فرمودند و در آن به کسانی که در پی تشویش اذهان عمومی هستند، هشدار دادند.
یکی از مهمترین سالهای پس از انقلاب را باید سال ۸۸ دانست و فتنه و درگیریهایی که در این سال رخ داد. برای پاسخ گرفتن برخی سؤالات جامعهشناختی و جریانشناختی با مهدی سیاوشی، استاد دانشگاه جامع امام حسین به گفتوگو نشستیم.
اصل جامعهسازی در جمهوری اسلامی
سیاوشی در ابتدا گفت: برای تبیین بهتر بحث لازم است که در آغاز گفتوگو به موضوعی اشاره کنم و آن این است که در طول تاریخ انقلابهای جهان، هیچ انقلابی به اندازه آنچه که در سال ۱۳۵۷ در ایران رخداد با همراهی مردم و اقبالی چنین گسترده مواجه نبوده است. این امر موجب شد تا نظام تازه تأسیس جمهری اسلامی مسأله «جامعهسازی» را به عنوان یکی از جدیترین اولویتهای خود قرار دهد و باتوجه به شرایط دینی و مذهبی موجود، در کنار دولتسازی جامعهسازی را هم با قوت پیش بگیرد.
مردمی پیشتازتر از مسئولین
وی افزود: در طول این چهل و اندی سال جامعه ایرانی شاهد تحولات اجتماعی مختلفی بوده است و گاهی این تحولات و اتفاقات کار را به درگیری و نزاع خیابانی کشانده است. اتفاقات سال ۷۸، فتنه سال ۸۸، شورش در سال ۹۶ و ۹۸ و در آخرین آنها بلوای حجاب در پاییز ۱۴۰۱، اتفاقاتی بودند که تا حدودی جامعه ما را درگیر خود ساخت. اما فارغ از هر گونه جهتگیری سیاسی و ایدئولوژیک باید اعتراف کرد که در چنین وقایعی سرعت رهبری و مردم ایران برای هدایت امور و به دست گرفتن این شلوغی بسیار بالاست؛ به طوری که نخبگان و مسئولین از آن جا میمانند.
پژوهشگر حوزه اجتماعی اشاره کرد: در فتنه سال ۸۸ منافقین در جلسات با سران بیگانه میگفتند جمهوری اسلامی بدنه اجتماعی خود را از دست داده و آسیبپذیرتر شده است. اما در پاسخ به چنین ادعاهایی مسئولین آمریکایی بیان داشتند که در انتخابات سال ۸۸، ۸۰ درصد مردم حاضر شدند و این به معنای قوام نظام حاکم است و هیچ از دست رفتگی جامعه نشان داده نمیشود.
۸۸ ضربه اجتماعی بود نه گسست!
استاد دانشگاه جامع امام حسین(ع) ادامه داد: در ۲۵ خرداد همان سال ۸۸، طرفداران آقای میرحسین موسوی به هوای اعتراض به تقلب انتخاباتی آمدند و جمعیت بسیار زیادی را با خود به کف خیابانها کشاندند. اما حقیقت این است که رفتهرفته و با بالا گرفتن درگیریها، تعداد قابل توجهی از مردم معترض آن روز صف خود را از آقای موسوی جدا کردند، چرا که فهم کردند موضوع تقلب نیست و فراتر از آن است. فتنه ۸۸ ضربه و زخم اجتماعی بود، اما گسست اجتماعی نه. چرا که اگر گسست اجتماعی باشد باید آن تجمع پر جمعیت ۲۵خرداد ادامه پیدا میکرد.
بلوغ مردم ایران
سیاوشی گفت: امروزه تقابل با جمهوری اسلامی شکل دیگری پیدا کرده و آن تمرکز بر اصناف یا طیفهای گوناگون اجتماعی است. مثلاً امروزه سرمایهگذاری دشمن بر روی دختر ایرانی است تا به وسیله آن بخواهد اهداف خود برای ضربه به نظام را محقق سازد. اما در پاسخ به چنین سیاستی باز مردم همراه نیستند چرا که مردم ما در طول این سالها به یک بلوغی رسیدند که بتوانند در چنین مواقعی راه درست را تشخیص دهند.