۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸
کد خبر: ۷۳۱۰۳۶
پاسخ به شبهات خانواده و جمعیت (۲)

فرزندآوری و کاهش آمار طلاق

فرزندآوری و کاهش آمار طلاق
برخلاف تصور برخی از زوجین ایرانی است که فرزندآوری در سال های ابتدایی آمار طلاق را بالا برده است آمارها نشان از آمار کاهش طلاق را می دهد.

اشاره: فرزندآوری یکی از مسائل بسیار مهم و چالشی عصر حاضر در کشور ایران می باشد که دستمایه ای برای معاندان نظام در راستای ضربه زدن به انقلاب اسلامی شده است و در این راه از هر شیوه ای خصوصاً القاء شبهات در افکار و اذهان استفاد می کنند.

از این رو خبرنگار گروه جمعیت و تعالی خانواده خبرگزاری رسا، در سلسله مباحثی به پاسخ شبهاتی پیرامون تشکیل خاواده و فرزندآوری پرداخته است.

شبهه می تواند ساعت ها بحث های ترویجی درزمینه فرزند آوری اثر آن را از بین ببرد، چراکه به لحاظ تأثیرگذاری ذهنی، وزن بیشتری دارد و به محض اینکه  مطرح می شود در ذهن قرار می گیرد؛ بنابراین لازم است نسبت به موضوعات و شبهات مختلف اشراف کافی داشته باشیم، در این مباحث به پاسخ برخی شبهات رایج در زمینه فرزند آوری  می پردازیم تا فعالان اجتماعی در این زمینه بهتر بتوانند در اقناع افکار عمومی نقش آفرینی کنند .

در بخش ابتدایی این نوشتار به این شبهات پاسخ داده شد.

چرا با وجود قرار داشتن جامعه ایران در پنجره جمعیتی نگران باشیم؟

با توجه به عدم پختگی زوجین در اوایل ازدواج فرزندآوری آسیب زا نیست؟

اگر زندگی مشترک به طلاق ختم شد، سرنوشت مادر و فرزند چه می شود؟

عامل دیگری که در جهت پرهیز از فرزندآوری در سال اول ازدواج مطرح می شود، این است که بسیاری از افراد جامعه در سالهای اولیه زندگی طلاق میگیرند و با توجه به اینکه در صورت طلاق مادر مجبور است با بچه به خانه پدر برود (که قبیح شمرده می شود) و از طرف دیگر احساس می کند هم بچه بدبخت می‌شود و هم فرصت های ازدواج مجدد خودش از بین میرود از فرزندآوری در سالهای اول زندگی خودداری می کند.

اولین آمار طلاق ۲۵ درصد از ازدواج ها است، ثانیاً توجه به زندگی افرادی که طلاق گرفته اند نشان می دهد که عوامل خاصی منجر به این امر شده است. خیلی از این افراد از آموزش های ابتدایی اعم از شناخت روحیات جنس زن و مرد، احادیث وارده پیرامون زندگی، نظام حقوقی، مسائل جنسی و ... رفتار زناشویی غافل بوده اند.

طلاق دلایلی دارد همانطور که تصادف در جاده ها به دلایلی رخ می دهد بعضی هزاران بار به سفر می روند و یک تصادف هم ندارند بعضی هم در هر چند دفعه رفت و آمد برایشان مشکل ایجاد می شود بنابراین می توان از زمینه های طلاق جلوگیری کرد.

خانواده چه فرزند داشته باشد چه نداشته باشد ممکن است دچار طلاق شود، طلاق یک بلای آسمانی غیر قابل پیش بینی نیست که با انتظار چند ساله بتوان یقین کرد که پیش نیامده و نخواهد آمد. با کسب مهارت های زندگی مثل مهارت عاطفی، جنسی، کلامی و ... زندگی پایدار تر، دلنشین تر، جذاب در و شیرین تر خواهد شد از طرف دیگر تقریباً تمام پژوهش های انجام شده در زمینه خانواده در علوم ای مثل روانشناسی و جامعه شناسی خانواده نشان می‌دهد که از عوامل تحکیم و تثبیت خانواده فرزندآوری است و آمار طلاق در خانواده های دارای فرزند پایین تر است.

فرزندآوری و کاهش آمار طلاق

مطلب بعدی این است که وحشت از فرزندآوری خود باعث ایجاد زمینه های اختلاف میشود این مسئله در حالات مختلفی می تواند بروز کند.

۱.یکی از زوجین فرزند می خواهد و دیگری نمی خواهد.

۲. خانواده های زن و شوهر فرزند می خواهند و خودشان نمی خواهند.

۳. خانم به شدت می خواهد و آقا از ترس طلاق نمی خواهد.

چنین زمینه هایی موجب تضاد و تعارض درونی در خانواده می شود. این خواستن و نخواستن باعث بروز اختلافات شده و از اضطراب های شخصی شروع شده و تا تنش‌های طرفین ادامه می یابد این تنش ها صبر و تحمل را در خانواده کاهش داده و منجر به درگیری هایی میشود و درگیری هم منتج به طلاق می گردد.

باید توجه داشت کسانی که از فرزندآوری در سال‌های نخست زندگی وحشت دارند از رفتارهای موفق جنسی کمی برخوردارند. هراس از فرزند آوری خود را در رفتار جنسی نشان می دهد. رفتار جنسی یک بسته رفتاری شامل جنده های عاطفی،عشقی،شهوی و فیزیکی می شود در این بسته مولفه های مختلفی وجود دارد که یک رفتار موفق حاصل می شود.

رفتار موفق جنسی، انگیزه های زندگی، اخلاق خوب،نشاط و آمادگی برای انجام وظایف و رعایت حقوق یکدیگر را بالا میبرد بدیهی است که اگر در روابط ویژه همسری زوجین سردی، ضعف،اختلال و اضطراب حاکم باشد در رفتارهای روزانه آنها بی انگیزگی، تحریک پذیری برای پرخاشگری،کم صبری و پایین آمدن تاب آوری را مشاهده می کنید. هرگونه هراس در روابط جنسی آن را دچار اختلال و ضعف میکند روابط جنسی رفتاری ساده و بسیط نیست.

به جهت ترس از بچه و اینکه شرایط جلوگیری با درصد خطا همراه است رابطه جنسی همراه با اضطراب، لذت کم، حتی گاهی با خشم زیاد،احساس شکست عدم اعتماد به نفس و پایین آمدن سطح هویت جنسی، عدم اعتماد به توان جنسی همسر و... پیش می آید.

همسر بیل گیتس (خانم میلیندا گیتس) عبارتی را با خرسندی درباره ایران می گوید: بیشترین سقوط جمعیتی که در تاریخ بشریت ثبت شده مربوط به ایران است.

نکاتی در این زمینه وجود دارد که به صورت عمومی نمی توان در جامعه مطرح کرد. برای مثال خانم گیتس می گوید بیشترین مصرف لوازم پیشگیری از بارداری در ایران رخ داده است.

فرزندآوری و کاهش آمار طلاق

با همه این ها،اختلاف های خانواده نه تنها کم نشده بلکه در سالهای اول زندگی مشترک زیاد هم شده است پس اگر گفته شود که در پنج سال ابتدایی زندگی طلاق زیادی رخ می دهد نتیجه اش عدم فرزند آوری نیست بلکه پس از فرزندآوری خود زمینه ساز طلاق میشود حتی در ادعیه وارد آمده است که در اولین شب ازدواج دارک از نماز بخوانید و بعد از آن دعایی آمده است:

«لاتصل الیها حتی تتوضا و تصلی رکعتین ثم مجد الله و صل علی محمد وال محمد ثم ادع الله و مر من معها ان یومنوا علی دعائک و قل اللهم ارزقنی الفها و ودها و رضاها و رضنی بها»

یعنی عشق و محبت همسرم را در دل من قرار بده. این نوع تدابیر در جهت ایجاد آرامش و فرار از آن وحشت هاست بعضی تصور میکنند از اولین رابطه فرزند دار می شوند، اولاً رابطه کامل جنسی از نیازهای اساسی در تعاملات جنسی زوجین محسوب می شود. فقدان این رفتار باعث میشود طرفین احساس کنند کمبودی در خودشان دارند یا حیا اجازه نمی دهد که بدانند مشکل از کجاست بنابراین در پنج سال ابتدایی زندگی طلاق رخ می دهد که عدم رابطه کامل جنسی می تواند از دلایل اصلی آن باشد.

نکته پایانی در این مورد این است که کسانی که در آغاز عروسی وحشت زیادی از رابطه داشته و از رابطه جنسی اجتناب دارند و از وسایل پیشگیری متعدد استفاده می‌کنند نه تنها خودشان لذت نمی‌برند و به همسرشان رضایت جنسی کافی نمی دهند بلکه احتمال بروز عقیمی در آنها بیشتر می گردد.

فرزندآوری و کاهش آمار طلاق

این مطلب گزاره ای زیستی و پزشکی است. دکتر افلاطونیان (پدر باروری و ناباروری در ایران) رسماً اعلام کردند زنان جوانی که تازه ازدواج کرده اند و تا دو الی سه سال از رابطه جنسی اجتناب می کنند نسبت به کسانی که اجتناب می‌کنند بیشتر در معرض عقیمی هستند از این موارد در مشاوره ها بسیار وجود دارد که چند سال بچه نمی خواستند و حالا ۱۰ سال است که بچه می خواهند ولی صاحب فرزند نمی شوند.

ادامه این مطالب را در بخش سوم جویا باشید.

ارسال نظرات