۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۷۲۸۸۹۴
در کرسی ترویجی حکمرانی از منظر رهبری مطرح شد؛

نگاه رهبر معظم انقلاب به حکمرانی پشتوانه قرآنی دارد

نگاه رهبر معظم انقلاب به حکمرانی پشتوانه قرآنی دارد
حجت الاسلام علیرضا مظاهری گفت: نگاه رهبر معظم انقلاب پشتوانه ای دینی، اسلامی و قرآنی دارد. این دیدگاه با حکمرانی با دیدگاه غرب تفاوت و اشتراکاتی دارد اما یکسان نیستند.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، کرسی ترویجی حکمرانی از منظر آیت الله العظمی امام خامنه‌ای (مدظله العالی) به همت موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام با همکاری دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی امام خامنه‌ای (مدظله العالی) دفتر قم برگزار شد.

حجت الاسلام علیرضا مظاهری با بیان ضرورت پرداختن به مساله حکمرانی گفت: ما دو مواجهه با مفاهیم غربی داریم. یک نوع این است که مفهومی را پیش فرض می گیریم سپس می‌بینیم اسلام چه نظری در مورد آن دارد که در این نوع، مفهومی را ایجاد نمی کنیم؛ مانند مفهوم بیمه و توسعه. اما در نوع دیگر مفهوم جدیدی را به وجود می آوریم.

وی در ادامه افزود: نوع نگاه مقام معظم رهبری به حکمرانی نوع دوم است که پشتوانه ای دینی، اسلامی و قرآنی دارد. این دیدگاه با حکمرانی با دیدگاه غرب تفاوت و اشتراکاتی از جمله در مباحث دموکراسی دارد اما یکسان نیستند.

پژوهشگر و مدرس عرصه علوم سیاسی در ادامه گفت: وقتی فضای حکم را حکومت را درک کنیم اقتضائاتی را به وجود می‌آورد به طور مثال بایستی عادلانه باشد یا ساختار منظم و درون داشته باشد که مسائل را پیش برده و مانع نفوذ می شود. لذا هر حرکتی که انجام شود، نمی‌توان به آن حکمرانی اسلامی اطلاق کرد.

وی با اشاره به اینکه باید بدانیم که در نظام امت و امامت می‌خواهیم حکمرانی کنیم که یک هویت و ماهیت جدید و متفاوت از نظام های سیاسی دیگر و ارزش ها و اقتضائات خود را دارد، خاطر نشان کرد: این نظام یک رابطه دو طرفه برای تعالی است که روح وحدت و محبت را داراست. با در نظر گرفتن این مسائل باید به سمت حکمرانی اسلامی برویم و الا روح اسلامی را نخواهد داشت؛ گرچه به ظاهر اسلامی است.

حجت الاسلام مظاهری در پایان با تصریح بر نگرش دینی بر پایه نظام امت و امامت و نظام کارساز ورود با این دیدگاه به مباحث حکمرانی اظهارداشت: در این مباحث معارف پشتیبان و راهبردی در دیدگاه رهبر معظم انقلاب از جایگاهی ویژه برخوردار است که آینده حکمرانی را ترسیم می‌کند‌ و به تحقق عملی می یابد. مانند مسئله عینیت دین و سیاست یا دین و علم که از مسائل جوهری انقلاب اسلامی است و یا راهبرد و مفهوم مقاومت در طول انقلاب اسلامی که با انواع مختلف آن روبرو بوده‌ایم. به طور مثال راهبرد مقاومت در حوزه اقتصاد به اقتصاد مقاومتی که یک سیاست کلان صادر شده از مقام معظم رهبری است، تبدیل می شود.

ارسال نظرات