۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۷۲۴۰۴۳
حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی:

مسئله «زیارت» مورد قبول شیعه و سنی است

مسئله «زیارت» مورد قبول شیعه و سنی است
استاد حوزه علمیه گفت: «زیارت» مسئله اختلافی بین شیعه و سنی نیست، بلکه تنها وهابیون آن را شرک می‌دانند و علیه شیعه و سنی دست به جنایت می‌زنند.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی قمی در آیین سوگواری شب وفاع حضرت موسی مبرقع ابن الجواد(علیهما السلام) که چهارشنبه شب در بقعه متبرکه این امامزاده واجب التعظیم برگزار شد اظهار کرد: بعد از قرآن کریم، معارف دینی خود را از روایات اهل بیت(ع)، مناجات‌های آن بزرگواران و زیارتنامه‌هایشان دریافت می‌کنیم و تفاوتی هم بین آنها نیست.

وی افزود: همانطور که معارف دینی را از کلام ائمه اطهار(ع) می‌آموزیم می‌توانیم معارفی را هم از ادعیه منسوب به آنها دریافت کنیم.

این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه یکی از پُر برکت‌ترین مواردی که شیعه در طول تاریخ از آن استفاده کرده، زیارتنامه‌ها هستند گفت: زیارتنامه‌ها برای امامان و امامزادگان تنظیم شده و معارف بلندی در آنها نهفته است.

وی با اشاره به مفهوم و دلایل مسئله زیارت عنوان کرد: علامه امینی در جلد پنجم «الغدیر» نوشته است «زیارت» در صدر اسلام وجود داشته و مردم به زیارت حضرت محمد(ص) می‌رفتند ولی از قرن هشتم که ابن تیمیه یعنی پدر فکری وهابیت نظراتش را بیان کرد، زیارت به نوعی از شرک تعبیر شد البته او در زمان خودش مخالفان فراوانی داشت و حتی به زندان افتاد و علمای اهل سنت هم با او مبارزه می‌کردند اما 400 سال بعد، محمد بن عبدالوهاب افکار او را در لوای شمشیر آل سعود احیا کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی ادامه داد: در حجاز که علمای فراوانی حضور نداشتند تا با او مبارزه کنند، اندیشه‌های ابن تیمیه گسترش یافت و به وهابیت امروزی رسید.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه خداوند در سوره مبارکه نساء آیه 64 و همچنین آیه 97 سوره مبارکه یوسف به مسئله زیارت اشاره کرده است گفت: در آیه نخست می‌خوانیم که «وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ ۚ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا» به این معنا که اگر هنگامی که آنان (گروه منافق) بر خود ستم کردند به تو رجوع می‌کردند و از کردار خود به خدا توبه نموده و تو هم برای آنها استغفار می‌کردی و از خدا آمرزش می‌خواستی، در این حال البته خدا را توبه‌پذیر و مهربان می‌یافتند.

وی افزود: در آیه بعدی هم آمده است «قَالُوا يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ» در آن حال برادران یوسف عرضه داشتند: ای پدر بر تقصیراتمان از خدا آمرزش طلب که ما خطای بزرگ مرتکب شده‌ایم که این هم به معنای توسل به کسی است که نزد خداوند آبرو دارد و می‌تواند برای دیگران دعا کند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی با بیان اینکه «زیارت» و «شفاعت و توسل» اختلاف میان شیعه و اهل سنت نیست گفت: اختلاف نظر اصلی با گروهی وهابی است که زیارت را شرک می‌داند چه اینکه اهل سنت هم به مسئله زیارت اهمیت می‌دهند و به قبور بزرگان خود و همچنین امامان شیعه می‌روند.

این استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: نشانه وفای ما به عهد با اهل بیت عصمت و طهارت این است که به زیارت قبور مطهر ایشان و همچنین فرزندان و نوادگانشان برویم.

وی با بیان اینکه برکت زندگی در قم به خاطر حضور امامزادگان و آرامگاه مطهر ایشان به خصوص حضرت فاطمه معصومه(س) است گفت: یکی دیگر از این بزرگان، حضرت موسی مبرقع(ع) است که فرزند بلافصل امام جواد(ع) و برادر امام هادی(ع) بوده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی با اشاره به زیارت بقعه متبرکه این امامزاده واجب التعظیم و امامزادگان چهل اختران از سوی گروه زیادی از زوار پاکستانی، هندی و دیگر زائران خارجی تصریح کرد: مردم قم مفتخر به میزبانی از ایشان و زندگی در مجاورت آرامگاه مطهر ایشان هستند.

وی ادامه داد: عده‌ای از ری نزد امام صادق(ع) رفتند و ایشان به آنها فرمود «مرحبا باخواننا من قم» و ادامه دادند مردم قم اهل رکوع و سجود و قیام و قعود هستند و اول کسانی هستند که وجوهات شرعیه خود را برای اهل بیت(ع) می‌فرستند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲
مرحوم علّامه‌ی امینی!

هنگامی که علّامه‌ی امينى مدتی در شهر حلب سوریه به سر مى‌برد، به افتخار حضور ایشان، بزرگان و علمای اهل سنّت، از ایشان دعوت کردند تا ضمن صرف شام، با ایشان بیشتر آشنا شوند. پس از شام، عالم بزرگ و مفتى أعظم شهر، ضمن معرفی علّامه‌ی امینی به حاضرین گفت:
علّامه‌ی امینی از بزرگان مکتب تشیّع هستند که امروز افتخار میزبانی‌شان را داریم؛ امّا همیشه یک سؤال در ذهن من بوده که آیا مبحث امامت چه اهمیتی در اسلام دارد كه علماى تشيّع آن را رها نمى‌كنند؟ و امروز امیدوارم علّامه‌ی امینی با دانشی که دارند پاسخ سؤال من را بدهند!

علّامه پس از توسّل به حضرت امیرالمؤمنین سلام‌الله‌علیه در پاسخ به ايشان فرمود:
آيا حديث پیامبر اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم که فرمودند:
مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة
«هر کس بميرد و امام زمانش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلى مرده است.»
را قبول دارید؟
دانشمند حلب گفت بلى و ساکت شد!
علامه لبخندی زد و فرمود:
برای همین است که علمای شیعه اصرار دارند مسلمانان، امام زمانشان را بشناسند تا به مرگ جاهلی نمیرند!
سپس علّامه از عالم حلب پرسید:
به نظر شما حضرت فاطمه‌ی زهرا سلام‌الله‌علیها چگونه بانویى است؟

او گفت:
به فرموده‌ی قرآن، ایشان مطهره و معصوم است! چون آیه‌ی تطهیر در شأن اهل بيت علیهم‌السّلام نازل شده و حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها از مصاديق أهل بيت رسول اللّٰه صلّى الله عليه و آله و سلّم است.
علّامه مجدّدا سؤال نمود:
چرا حضرت فاطمه‌ی زهراء سلام‌الله‌علیها در حال خشم و غضب از حاكمان وقت، از دنيا رفت؟ آيا آنان امام امّت و خليفه‌ی به‌ حقّ رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم نبودند يا حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها امام خود را نمی‌شناخت و از دنیا رفت؟

عالم بزرگ شهر حلب نتوانست سخنی بگوید! زیرا او اگر می‌گفت که غضب و خشم حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها كار صحيحى بوده است، بايد خط بطلان به حاكمان آن زمان بكشد و اين برخلاف اعتقاداتشان است و اگر بگويد كار حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها خطا بوده و او بدون معرفت به امام خويش از دنيا رفته، با مقام عصمت و طهارت ايشان كه مورد قبول قرآن است، منافات دارد!
به همين دليل، برای فرار از بحث گفت:
آقاى امينى بحث ما چه ربطى به موضوع غضب و خشم حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها نسبت به حكّام زمان خودش دارد؟

صاحب منزل كه كنارى ايستاده بود رو به عالم بزرگ حلب كرد و گفت:
استاد! ساكت شویم بهتر است زیرا تو ما را رسوا كردى!

علّامه‌ی امینی شخصیتی بزرگ بود که علاوه بر آن که کتاب وزین "الغدیر" را درباره‌ی مقام والای حضرت امیرمؤمنان سلام‌الله‌علیه در مدارک اهل سنّت نگارش نمود، بارها و بارها در مناظرات و خاطراتش از حریم امام زمان ارواحنافداه دفاع می‌نمود.
1
0