۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۷۲۳۶۶۷
رئیس عقیدتی سیاسی ستاد کل نیروهای مسلح در گفت‌وگو با رسا:

باور ولایت‌مداری، نسل شهید تهرانی مقدم را در نیروهای مسلح تکثیر کرد

باور ولایت‌مداری، نسل شهید تهرانی مقدم را در نیروهای مسلح تکثیر کرد
حجت‌الاسلام گواهی گفت: نیروهای مسلح فرامین رهبری را سخن نائب امام زمان می‌دانند ازاین‌رو همان نقش تربیتی شهید تهرانی مقدم را در نسل‌های بعدی پیش برده‌اند.

اشاره: سال‌های آغازین انقلاب اسلامی یکی از جوانان خوشفکر در توپخانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به فکر افزایش برد حملات توپخانه‌ای افتاد. او آرام آرام به دنبال ساخت تسلیحاتی رفت و پس از مدتی اولین واحد موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را راه اندازی کرد. در نهایت او توانست در اوج بحبوحه جنگ، موشک‌هایی را به عمق عراق شلیک نماید و تعداد قابل توجهی از نیروهای حزب بعث عراق را به هلاکت برساند. امروز که خبر دستیابی نیروهای موشکی ایران به موشک‌های فراصوت هایپرسونیک صدر اخبار و تحلیل‌ها قرار دارد، یازدهمین سالگرد شهادت شهید تهرانی مقدم برگزار شد.

از این رو خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا به سراغ حجت‌الاسلام عبدالعلی گواهی، رئیس عقیدتی سیاسی ستادکل نیروهای مسلح رفت تا با وی درباره ابعاد شخصیتی شهید تهرانی مقدم و تأثیر عملکرد این شهید در ارتقای امنیت کشور و منطقه و نیز امتداد تفکر ایشان در نیروهای مسلح گفت‌وگو کند.

رسا ـ توصیف شما درباره شخصیت اخلاقی و روحانی شهید تهرانی مقدم چگونه است؟

شهید تهرانی مقدم یک شخصیت ناشناخته‌ای بود. البته نوع شهدای ما اینطور هستند که متأسفانه ما آن‌ها را بعد از شهادت معرفی می‌کنیم.

قبل از شهادت این افراد به خاطر حساسیت‌های کاری و مسائل مختلف این افراد ناشناخته می‌مانند. برای مثال مردم دو سه سال اخیر تازه ابعاد شخصیتی و مسائل مختلف سردار سلیمانی را شناخته بودند. عموم مردم از زحمات بی‌وقفه ایشان در داخل و خارج ایران شناخت نداشتند. بعد از شهادت ایشان متوجه شدند که چه اسطوره تقوا و فداکاری به شهادت رسید.

شهید تهرانی مقدم هم از آن جمله شهدا، بزرگ‌مردان و مجاهدان در راه خدا بود که می‌توان امروز حقیقاً ایشان را با چند ویژگی در مردم معرفی کرد. ویژگی اول ایشان در فرمایشات رهبر معظم انقلاب که شاید مردم و دوستان عزیز در جریان قرار گرفتند که رهبر انقلاب فرمودند کاری که به ایشان سپرده می‌شد محال بود به نتیجه و ثمر نرساند آن هم کارهای عمرانی و آبادانی نبود که دو لودر می‌گیرد، بنایی می‌سازند یا کاری را به سرانجام می‌رساند. ایشان کاری را دنبال می‌کرد که الگو و امکانات آن داخل کشور وجود ندارد. شرایط تحمیل جنگ در کشور وجود دارد، تمام کشورها امکانات را در اختیار دشمن قرار دادند.

آن‌ها صدام را تا بن دندان علیه جمهوری اسلامی مسلح کردند. شما ببینید بیش از 170 موشک تنها به شهری مانند دزفول اصابت می‌کند. مردم مقاوم و بزرگی مانند مردم دزفول زیر چنان حمله‌ای مقاومت کردند. ما در کل جمهوری اسلامی یک موشک نیز نداشتیم. شاید تعداد اندکی موشک اوایل جنگ از کشورهای مختلف تهیه کردند.

شهید تهرانی مقدم فکر انقلابی و جهادی‌اش را به کار انداخت و با همکاران خود در مجموعه نیروهای مسلح به‌خصوص در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کار ایشان در سال‌های طولانی طول می‌کشد تا اینکه خدمات و زحماتش برای مردم شناخته شود تا به عنوان پدر موشکی ایران مطرح شود.

او تا انتهای کاری که به ایشان سپرده می‌شد، حرکت می‌کردند؛ چون دستور رهبر معظم انقلاب را دستور نائب ولی خدا در روی زمین می‌دانستند و دستور جانشین امام زمان را مطاع و واجب قلمداد می‌کردند. یکی از عوامل موفقیت و پیروزی ما در 43 سال اخیر این بود که بچه‌هایی که گوش شنوا داشتند و تحت فرامین فرمانده معظم کل قوا و رهبر معظم انقلاب و امام راحل عظیم الشأن بودند، در این عرصه‌ها مشکل نداشتیم و پیشرفت‌های ما نیز قابل توجه و ستودنی بود.

نکته دوم شخصیت ایشان بی‌ریا و بدون شعار بودن شهید تهرانی مقدم بود. او اهل شعار نبود و کاملاً اهل عمل بود. آنچه را که به ذهن او می‌رسید که امروز باید انجام دهد، بدون هیچ هیاهو و سر و صدایی انجام می‌داد. افراد بسیاری هستند که می‌خواهند با سروصدا کاری را پیش ببرند. حتی بسیاری از نیروهای عادی و فرماندهان سپاه تا قبل از شهادت شهید تهرانی مقدم او را نمی‌شناختند که چه ارتباط تنگاتنگی با رهبر معظم انقلاب دارد.اینکه چقدر فرامین رهبر انقلاب برای شهید تهرانی مقدم اهمیت دارد. بسیاری از همکاران ما در مجموعه نیروهای مسلح و سپاه شاید این ارتباط تناتنگ و منویات رهبر انقلاب درباره انجام کارها و باز کردن گره‌های کوری که به ایشان و برادرانشان باز شده را کمتر متوجه بودند.

نکته سوم شخصیت شهید تهرانی مقدم، توکل او به خداوند متعال بود. او به ابزار و عده و عده توجه نمی‌کرد. کیفیت کار بود که مورد توجه قرار می‌داد. شهید تهرانی مقدم همت خود را صرف این کار کرد، به خداوند توکل کرد و خداوند نیز برکات فراوانی نازل کرد. ما امروز می‌بینیم تمام دشمنان در این عرصه متحیر مانده‌اند. اظهار نظر اخیر فرمانده محترم هوافضای سپاه، سردار حاجی زاده که در روزهای اخیر مطرح شده بود، موجب شوق و شعف دوستان و موجب ناامیدی دشمنان شد.

امروز ایران در این جایگاه از قدرت قرار دارد. طراحی، نقشه و به ثمر رساندن این کار یکی پس از دیگری قطعاً از فکر ارزشمند شهید تهرانی مقدم و عزیزان همکارشان در نیروهای مسلح به وجود آمده است. توکل به خداوند موجب می‌شود که خداوند نیز در کار برای پیشرفت کمک کند و برکت فراوانی به کار ایشان داده و امروز ما شاهد آن برکات هستیم.

شهید تهرانی مقدم فکر عجیبی داشت. به نظر من افکاری که امروز ما شاهد هستیم که در این عرصه‌ها پیشرفت کردیم، همگی به خاطر حضور با دستان خالی در دفاع مقدس بود. بچه‌ها خودشان می‌دانستند چه زحمات و مرارت‌هایی را در دوران دفاع مقدس کشیدند. مردم ما به خوبی مطلع هستند و نسل امروز ما باید بدانند که شهید تهرانی مقدم‌ها با دست خالی و با چنگ و دندان از این کشور دفاع کردند. دشمنان تمام کشور ایران را نیز بنا به اظهاراتی که خودشان داشتند هم امنیت را به خطر انداخته بودند و هم هستی به غارت بردند و شهید تهرانی مقدم با چنگ و دندان دفاع کردند و امروز ما شاهد این تبلور در نیروهای مسلح و به‌خصوص در جریان موشکی در کشور هستیم.

رسا ـ نقش پشتکار شهید تهرانی مقدم برای دستاوردهای امروز کشور چه بود؟

ایشان با پشتکار قوی این دست‌اوردهای کشور را به پیش برد. او نه الگویی، نه امکاناتی و نه بودجه‌ای برای این کار نداشت. در آن زمان امکان صرف بودجه‌ای برای این کار نداشت. شهید تهرانی مقدم با توکل به خداوند و توسل به اهل بیت و نیز استمداد جستن از ارواح بلند شهدای بزرگوار و همرزمان شهیدشان کمک جستند. تبلور این کار را ما در اخلاص بلند و والای این شهید و شهدای دیگر شاهد هستیم.

رسا ـ پیشرفت‌های روزافزون نیروهای مسلح، نشان می‌دهد که نسل شهید تهرانی مقدم‌ها در نیروهای مسلح فراوان‌اند. شما علت این موفقیت تربیتی را در نیروهای مسلح در چه باوری می‌بینید؟

ولایت مداری؛ اعتقاد من این است که اگر نیروهای مسلح، امروز در دنیا و به خصوص در منطقه برای خود حرفی برای گفتن دارند یا حرف اول را می‌زنند به خاطر اطاعت پذیری از فرمانده کل قوا است. آن‌ها سخن و فرمایشات رهبر معظم انقلاب به‌عنوان فرمانده کل قوا را سخن نائب امام زمان(عج) می‌پندارند و بر همین اساس و با این اراده، آن را به نسل امروز ما انتقال دادند. جوانان ما امروز در نیروهای مسلح چه در ارتش، چه سپاه، چه نیروهای انتظامی و چه وزارت دفاع برگرفته از همان نقش تربیتی تهرانی مقدم است که با شعار آنچه که ولایت گفته باید انجام شود و ولایت مداری کار را پیش بردند.

اگر امروز هم این سخن بسیار زیبای شهید سلیمانی که فرمود عاقبت بخیری در اطاعت پذیری از ولی خداست. ممکن است امروز بسیاری در دستگاه‌های مختلف بگویند ما این کار را انجام دادیم. دانش بنیان‌هایی که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید دارند و امسال در کشور به جریان افتاده که رئیس جمهور محترم و دیگران پیگیری می‌کنند، شما می‌بینید که امروز چه اتفاقات مبارکی در بحث دانش بنیان در حال اتفاق افتادن است. همه این‌ها از همان نقشه‌های ارزشمند شهدای عزیز به‌خصوص شهید تهرانی مقدم است که در سالگرد شهادت این شهید بزرگوار قرار داریم. بیشتر پیشرفت‌های امروز در جریان موشکی که ایشان به عنوان پدر موشکی ایران مطرح است، این‌ها برگرفته از همان مسائلی است که توضیح دادم.

جوانان ما باید بدانند که آن همت‌های بزرگی که شهدا برای ما به ارمغان آوردند را باید احترام بگذاریم و زانوی ادب در مقابل این شهدا داشته باشیم. ما امروز در جمهوری اسلامی هستی‌مان را مدیون شهدا هستیم. اگر عاق شهدا و امام و رهبری باشیم، شرایط بسیار عوض خواهد شد. ما همان کشورهای توسری خوری خواهیم شد که امروز در دنیا مطرحند. امروز کشورهایی مانند عربستان به بند و نخ نازکی بند هستند که اگر کوچک‌ترین اتفاقی بیفتد آن‌ها خودشان، این کشورها را از بین خواهند برد؛ اما امروز جمهوری اسلامی اقتداری دارد که با وجود تبلیغات گسترده دشمن پیروز شوند.

امام خمینی سخنی دارد که می‌فرماید 50 سال عبادت کردید، یک بار وصیت نامه شهیدی را بخوانید. اگر واقعاً وصایای شهدا و کارکردهای ایشان را امروز برای نسل جوان بگوییم و اساتید محترم دانشگاه به خود اجازه بدهند که قبل از ورود به درس، یک سخن از سجایای اخلاقی و رادمردی شهدا را بیان کنند، بسیار اتفاقات خوبی می‌افتد.

تبلیغات دشمن به قدری در جان جوان‌های ما اثر کرده و دشمن همه داشته‌های ما را نادیده گرفته، در مقابل سیاه نمایی کرده که هیچ اتفاقی نیفتاده و این انگاره را نشان می‌دهند که ما بعد از پیروی انقلاب اسلامی هیچ کاری نکرده‌ایم. اعتقاد من این است که هزاران هزار کار بزرگ اساسی و بنیادی در داخل کشور انجام شده است.

با این وجود که دشمن ما را درباره دست یابی به انرژی هسته‌ای تحریم کرده است؛ اما جوانان و شهدای عزیز ما شهید فخری زاده، شهید شهریاری، شهید رضایی نژاد، شهید احمدی روشن و ... را وقتی نگاه می‌کنید، بعد از شهادت این شهدای بزرگوار مانند شهید شهریاری و علی محمدی جوان‌های 24 یا 25 ساله اعلام کرده بودند که اگر ما دفاع مقدس را درک نکرده‌ایم، امروز می‌خواهیم دین خودمان را به شهدا ادا کنیم و چرخه کارهای بزرگی مانند انرژی هسته‌ای را در کشور به حرکت درآورند و امروز نمی‌خواهد پیشرفت کشور را ببیند و ما را امروز درگیر کارهای بی‌ارزش که عاقبتی ندارد کرده است.

دانشجویان عزیز ما باید توجه داشته باشند این کشور متعلق به آنهاست. آن‌ها در آینده گرداننده این کشور خواهند بود. نباید به شعارهای ناصحیح توجه کنند. کشور نیازمند قدرت قوی است. آن‌ها امروز قدرت‌های علمی و پیشرفت‌های دانشگاه‌ها و دانش آموزان ما در المپیادهای علمی مختلف را می‌بیند و به دنبال تعطیلی اینها هستند. باید مراقب باشیم با تأسی از شهدای بزرگوار دینی که هر کسی دارد نسبت به خون این شهدا را ادا کند.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات