۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۴
کد خبر: ۷۲۱۵۱۰
شب سخت اوین؛

از تلاش برای فرار توسط زندانیان تا برچسب حرکت سیاسی امنیتی

از تلاش برای فرار توسط زندانیان تا برچسب حرکت سیاسی امنیتی
حادثه زندان اوین نه تنها حرکت سیاسی؛ بلکه تلاشی برای فرار از زندان بود که با اقدام به موقع خنثی شد اما رسانه‌های معاند در تلاشند تا از این حادثه یک پیام سیاسی مخابره شود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حادثه زندان اوین در روزهای اخیر تبدیل به تیترهای اول اخبار در کشور شده است. در این حادثه که تا کنون نزدیک به 60 نفر از زندانیان مجروح شدند که 8 نفر از آن‌ها فوت کرده‌اند و 6 نفر از آن‌ها نیز هنوز بستری هستند. رسانه‌های غربی و معاند تلاش داشتند تا تلاش چند محکوم زندانی برای فرار از زندان را به عنوان اعتراض و آشوب معرفی کنند. هرچند معلوم نیست که کدام منبع خبری از درون زندان با برخی حساب‌های توییتری ارتباط داشته است و خط خبری همصدایی زندانیان با اعتراضات را داغ کرده است؛ اما بی‌گمان می‌توان انتظار داشت که زندانیان با سوء استفاده از فرصت و فضای آشوب‌های این روزها خیال می‌کردند که می‌توانند از زندان بگریزند.

گزارش‌های خبری صداوسیما و سرعت عمل در حضور در زندان و ارائه مرتب اخبار از درون زندان، حاکی از این است که می‌کوشند تا جلوی روایت‌های دروغین دشمن از این حوادث را بگیرند. البته یاسر هاشمی رفسنجانی نیز از این فرصت استفاده کرد و با بیان این شائبه که مدیران زندان از این حادثه اطلاع داشته‌اند، تلاش داشت انگشت اتهام این قضیه را به سمت نظام و مسؤولان زندان نشانه بگیرد. البته قاطعانه نمی‌توان گفت که قصد و غرض یاسر هاشمی از بیان این سخنان، خودنمایی و عرض اندام بوده یا اینکه می‌خواست در آتش این قضیه بدمد؛ اما می‌توان به صراحت گفت که هنوز فتنه افکنی‌های نسل هاشمی رفسنجانی تمامی ندارد.

البته توجه به چند نکته حائز اهمیت است. استفاده دشمن در برنامه‌های آشوب و جنگ داخلی خود از زندانیان سابقه دارد. برای مثال همزمان با حمله منافقین به کشور، زندانیان نفاق در داخل زندان‌ها اقدام به آشوب‌گری در زندان کردند تا بتوانند با استفاده از فرصت، درگیری نیروهای امنیتی در کشور را افزایش دهند. از طرفی آشوب در زندان نیز اتفاق بی‌سابقه‌ای نیست. با توجه به این داده‌ها و اینکه دادستان تهران اعلام کرده است این حادثه ربطی به اغتشاشات اخیر در کشور ندارد می‌توان چنین نتیجه گرفت و تحلیل کرد که اولاً این حادثه به علت رخ دادن در بند زندانی‌های محکوم به دلیل سرقت، قصدی برای فرار از زندان بوده است. دوماً رسانه‌های بیگانه و معاند تلاش کرده‌اند تا با سوار شدن بر جریان موج رسانه‌ای ایجاد شده، اهداف خود را که این روزها تلاش برای استراتژی آشوب در ایران است، محقق سازند.

به نظر می‌رسد دشمن از حضور و تلاش عوامل میدانی‌اش در به خیابان آوردن مردم ناکام مانده است و تلاش می‌کند این گونه حوادث را به عنوان اعتراض علیه مردم نمایش دهد. البته هرچند بیشتر شواهد و مدارک حاکی از این است که این حادثه، حادثه‌ای برای فرار بود؛ اما نهادهای قضایی و امنیتی باید پیگیر باشند که علت خبر از این حادثه پنج ساعت قبل از رخ دادن حادثه و نیز جلوگیری از پیش آمد مجدد چنین حوادثی را در دستور کار خود داشته باشند. البته ناگفته نماند در این میانه، سوتی و گاف رسانه‌ای ایران اینترنشنال در جهت دهی به این ماجرا قابل توجه است. تیتر فعلا این باشه: چهل کشته و بیش از صد زخمی در آتش سوزی زندان اوین.

حادثه زندان اوین؛ از تلاش برای فرار تا برچسب حرکت سیاسی امنیتی

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات