۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۷۱۷۶۸۶
معرفی کتاب؛

کتاب «جریان شبه سلفی در ایران»

کتاب «جریان شبه سلفی در ایران»
جریان سلفیِ وهابی امروز به یکی از خطرناک‌ترین و مرموزترین جریانات دوره معاصر تبدیل شده، تفکرات این جریان حتی کشوری مانند ایران را نیز بی‌نصیب نگذارده است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، تاريخ معاصر ايران به ویژه از عصر مشروطه به بعد، شاهد پيدايش جرياني شبه‌وهابی است که به طور مستقيم مباني اعتقادي تشيع را هدف قرار داده است.

این جريان گرچه هيچگاه از پايگاه اجتماعي قوي در ايران برخوردار نبوده، با توجه به پشتوانة جريان‌هاي وهابي و غربگرا مي‌تواند به عنوان يکي از تهدیدات جامعة شيعي ايران در دوران معاصر قلمداد شده و از این جهت باید مورد توجه جدي قرار گيرد.

کتاب «جریان شبه سلفی در ایران» با محوریت نقد آرای حیدرعلی قلمداران؛ که به قلم آقای محمد ملک‌زاده نگارش شده، با مروری بر تاريخچه، مراحل شکل‌گيري و مباني فکری- اعتقادي جريان شبه‌سلفي و شبه‌وهابی در ايران، آرا و تفکرات يکي از عناصر مشهور و بانفوذ اين جريان به نام حيدرعلي قلمداران را به تفصيل مورد بررسي و نقد قرار داده است.

هدف اصلي مولف از انجام اين پژوهش، معرفي جريان مرموز شبه‌سلفي در ايران و تبيين ريشه‌ها و بنيان‌های فکري آنان است. در اين راستا، محور اساسي این تحقیق بر روي نقد آرا و افکار حيدرعلي قلمداران با هدف ابطال ديدگاه‌هاي ضدشيعي وي و مقابله با تحريفات نامبرده در عقايد مذهبی مردم مسلمان ايران متمرکز گردیده است.

مطالعه آرای حيدرعلي قلمداران در این کتاب نشان می‌دهد عقاید وی همانند برخی دیگر از همفکرانش ريشه در اعتقادات سلفي-وهابی داشته است که با تکيه بر کتاب و سنت و ادلة عقلي، می‌توان سستي شبهات و ادعاهاي وي عليه تشيع را اثبات کرد.

این کتاب توسط انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در 552 صفحه منتشر گردیده است.

کتاب «جریان شبه سلفی در ایران»

ارسال نظرات