۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۷۱۵۷۴۳

از سند ثبت ملی «آیین چاووش خوانی» در کاشان رونمایی شد

از سند ثبت ملی «آیین چاووش خوانی» در کاشان رونمایی شد
اصفهان- سند ثبت ملی آیین چاووش خوانی پانزدهمین اثر ناملموس فرهنگی کاشان و آیین «چاووش محرم» به در تیمچه امین الدوله بازار کاشان رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، عباس ترابزاده کارشناس مردم شناسی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان در حاشیه این آیین گفت: نخستین دسته عزاداری که برای سوگواری به بازار شهر می‌رود دسته «چاووش عزا» است که در آخرین روز ماه ذی الحجه یعنی یک روز قبل از شروع ماه محرم در بازار شهر مردم را از رسیدن ماه محرم مطلع و نیز کسبه و بازار را برای استقبال از هیئات و دسته‌های عزادار آماده می‌کند.

وی افزود: این دسته متعلق به محله پشت مشهد کاشان است که نزدیک به یک قرن پیش به همت شخصی به نام مرحوم عزیزالله فراهی و جمعی از مداحان و مرثیه سرایان کاشان تأسیس شده است.

به گفته وی بیشتر اعضای این هیئت نوحه خوان و مداح اهل بیت(ع) هستند که هر کدام در بین راه اشعاری را در رثای امام حسین(ع) و واقعه عاشورا می‌خوانند.

ترابزاده با اشاره به اینکه چاووش خوانی حرفه‌ای نیازمند حرف معنوی، صدا و نفس گرم است اظهار داشت: قدرت چاووش بر بدیهه گویی، خوش لحنی، شناسایی موقعیت‌ها، شخصیت‌ها و توصیف زائران و عاشقان زیارت استوار است.

به گفته وی موچگی، روخوانی چاووشی، از بر خواندن آن و هم آوایی چاووشان پیشکسوت از مراحل چاووشی است.

کارشناس مردم شناسی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان گفت: چاووش خوان اگر سید باشد شالی سبز بر گردن می‌آویزد در غیر این صورت شالی سیاه رنگ حمایل سینه خود می‌کند و اگر برای بدرقه و پیشواز نیز باشد عَلَمی سبز بر دوش می‌گیرد و اگر برای اعلام ماه عزا باشد پرچمی سیاه بر دوش می‌گیرد و اشعاری با سبک و روشی خاص می‌خواند.

ترابزاده ادامه داد: پیرمردی محاسن سفید معروف به چاووش خوان در آئین چاووش خوانی در دو دهه مانده به ماه محرم پرچم عزای حضرت سیدالشهدا(ع) را بر دوش گرفته و از بازار پا نخل تا انتهای بازار مسگر‌ها چاووش خوانی می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه کسی که چاووش خوانی می‌کند باید دلی پاک داشته باشد، گفت: با این شرایط صدای دلنشین و آواز خوش چاووش خوان در دیگران اثر می‌گذارد و بدن‌ها به لرزه در می‌افتد و اشک‌ها نیز از دیدگان جاری می‌شود.

ترابزاده با بیان اینکه کاشانی‌ها با چاووش خوانی به استقبال ماه عزای اباعبدالله الحسین (ع) می‌روند افزود: قدمت تاریخی چاووش خوانی در فرهنگ عزاداری کاشان به دوره صفویه و شاید به دوره‌های پیشین آن بر می‌گردد.

وی ادامه داد: کاشان ۴۰ میراث فرهنگی ناملموس فرهنگی ثبت شده در فهرست آثار ملی دارد که ۱۵ اثر آن مربوط به آیین‌هایی عاشورایی ثبت شده منطقه کاشان است.

آیین چاووش خوانی عزای امام حسین در کاشان به شماره ۲۶۷۱ در ۱۷ اسفندماه ۱۴۰۰ در فهرست میراث معنوی ثبت شده است.

لازم به ذکر است، آئین «چاووش محرم» با اجرای ویژه برنامه‌های متنوع فرهنگی هنری و رونمایی از لوح ثبت آئین «چاووش محرم» به عنوان آیین رسمی اقامه عزای سیدالشهدا در دارالمومنین کاشان با اجرای ویژه برنامه‌های متنوع فرهنگی هنری به ویژه حرکت دسته چاووش از بازار پانخل و رونمایی از سند ثبت ملی آیین چاووش خوانی در تیمچه امین الدوله بازار کاشان با مشارکت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، اداره تبلیغات اسلامی، سازمان زیبا منظر شهرداری، اداره میراث فرهنگی، شورای هیئات مذهبی و هیات در تیمچه امین الدوله بازار کاشان برگزار شد./۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات