۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۷۱۲۲۸۷

کتاب «بهشت بقیع» در کتابخانه ملی رونمایی می‌شود

کتاب «بهشت بقیع» در کتابخانه ملی رونمایی می‌شود
مراسم رونمایی از کتاب «بهشت بقیع؛ بازنمایی قبرستان مقدس بقیع بر پایه منابع و مدارک تاریخی و هنری»، جمعه ۲۷ خردادماه در کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود.

 به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کتاب «بهشت بقیع؛ بازنمایی قبرستان مقدس بقیع بر پایه منابع و مدارک تاریخی و هنری»، تألیف احمد خامه یار (مسئول واحد احیای تراث پژوهشکده حج و زیارت) جدیدترین اثری است که سیر تحولات نخستین و مقدس‌ترین قبرستان مسلمانان و روند شکل‌گیری زیارتگاه‌های آن را در طول تاریخ بررسی می‌کند.

در این اثر تلاش شده است با مطالعه تطبیقی میان منابع مکتوب (شامل متون تاریخی و سفرنامه‌ها) و مدارک ترسیمی- تصویری (شامل نگاره‌های هنری و عکس‌های قدیمی)، وضعیت قبرستان بقیع پیش از تخریب آن بازنمایی شود.

کتاب در سه فصل با عناوین: «بقیع در گذر تاریخ»، «نگاره‌های بقیع» و «عکس‌های قدیمی بقیع»، به نگارش درآمده است.

فصل نخست کتاب، در محور نخست به سیر شکل‌گیری و توسعه قبرستان بقیع و پیدایش گنبد‌های آن تا زمان تخریب آن‌ها به دست وهّابیان، در محور دوم تاریخچه و تحولات معماری گنبد ائمه بقیع (ع) و در محور سوم به معرفی و تاریخچه سایر گنبد‌ها و زیارتگاه‌های این قبرستان پرداخته است.

فصل دوم کتاب، آلبومی از نگاره‌های هنری بقیع در نسخه‌های خطی و آثار هنری اسلامی است. برای هر نگاره، در کنار اطلاعات نسخه‌شناسی آنها، شرح دقیقی ارائه شده و سبک ترسیم و شیوه بازنمایی قبرستان بقیع در آن، تحلیل شده است.

فصل سوم کتاب، به عکس‌های قدیمی بقیع تا پایان دوره عثمانی و پیش از تخریب گنبد‌های آن به دست دولت سوم سعودی اختصاص دارد و توضیحاتی اجمالی درباره هر یک از عکس‌ها در بر دارد.

کتاب "بهشت بقیع" در ۲۱۲ صفحه به قطع خشتی، به صورت نفیس و چهار رنگ، از سوی نشر اندیشه میراث منتشر شده است.

ارسال نظرات