۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۷۱۰۶۴۹
استاد حوزه تبیین کرد؛

رهمنود‌های امام صادق به عبدالله بن جندب

رهمنود‌های امام صادق به عبدالله بن جندب
استاد حوزه علمیه گفت: یکی از راهکار‌هایی که ما اگر بخواهیم نسبت به امام صادق(ع) معرفت بیشتری پیدا کنیم باید بدان عمل داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری رسا در تهران، حجت‌الاسلام سید مصطفی امامی‌زاده، استاد حوزه علمیه امام حسین(ع) صبح امروز در مراسم سالروز شهادت امام صادق(ع) که در مسجد مستوفی‌الممالک بازار تهران برگزار شد، با اشاره به رهمنود‌های امام صادق(ع) به عبدالله بن جندب گفت: ارتباط با معصومین(ع) از سه کانال میسر است: معرفت، محبت و دیگری اطاعت. اگر کسی در این سه زمینه بتواند با معصومین(ع) ارتباط برقرار کند قطعاً سعادت دنیایی و آخرتی خودش را تضمین کرده است یکی از راهکار‌ هایی که ما اگر بخواهیم نسبت به امام صادق(ع) معرفت بیشتری پیدا بکنیم خواندن و اطاعت از نصایح و سخنان حضرت است.

وی ادامه داد: یکی از سخنان قابل توجه امام صادق(ع) که در آن به خلقیات شخصی‌، معاشرت های اجتماعی و فعالیتهای عمومی اشاره شده روایتی است که حضرت به عبدالله بن جندب بیان فرمودند، این روایت طولانی در کتاب شریف تحف العقول آمده و کتاب شریف تحف‌العقول که نوشته ابن شعبه حرانی است در مقدمه کتابش درباره انگیزه تالیفش می‌گوید در زمان من کتاب‌هایی که در مورد روایات فقهی ائمه معصومین(ع) بود خیلی نوشته شده کتابهایی که در مورد حرام و حلال الهی است اما کتابی که در برگیرنده مواعظ و سخنان اخلاقی ائمه باشه کمتر نوشته شده، بعد ایشان می‌گوید من تصمیم گرفتم یه کتابی بنویسم که فقط سخنان اخلاقی ائمه معصومین(ع) باشد. نام کامل این کتاب «تُحَفُ العُقول فیما جاءَ مِنَ الحِکَمِ ‌وَ الْمَواعظ مِنْ آل‌ِ الرّسول» می‌باشد که مؤلف به سخنان پیامبر(ص) و نیز هر یک از امامان شیعه فصلی را اختصاص داده و احادیث نقل شده از ایشان را در همان بخش آورده است.

حجت الاسلام امامی‌زاده افزود: نیکو است که انسان اگر خواست هدیه‌ای را برای یکی از دوستانش، عزیزانش، فرزندش، نوه اش بخرد یشنهاد می‌شود که کتاب حدیثی هدیه دهد که سبب چند اثر خواهد شد، اثر اولش اینکه یک باقیات الصالحاتی انسان از خود به جا گذاشته چراکه این فرزند وقتی به یاد پدر بیفتد فاتحه‌ای بابت خرید چنین کتابی خواهد داد، تهیه خوراک معنوی در مقابل دنیای پرهیاهوی مجازی فایده دوم و برداشتن قدم در جهت ترویج معارف اهل بیت(ع) فایده سوم است.

معاون پژوهش حوزه علمیه امام حسین(ع) با اشاره به یکی از نصایح امام صادق(ع) به ابن جندب گفت: یکی از نصایح حضرت این است که فرمود:«یَا ابْنَ جُنْدَبٍ إِنَّ لِلشَّیْطَانِ مَصَائِدَ یَصْطَادُ بِهَا فَتَحَامَوْا شِبَاکَهُ وَ مَصَائِدَهُ قُلْتُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ وَ مَا هِیَ قَالَ أَمَّا مَصَائِدُهُ فَصَدٌّ عَنْ بِرِّ الْإِخْوَانِ وَ أَمَّا شِبَاکُهُ فَنَوْمٌ عَنْ قَضَاءِ الصَّلَوَاتِ الَّتِی فَرَضَهَا اللَّهُ، پسر جندب شیطان دام‌هایی براى صید دارد خود را از گرفتار شدن به دام‌ها و ریسمان‌های او نگه دارید عرض کردم یا ابن رسول‌الله، دام‌های شیطان چیست؟ فرمود دام‌های شیطان جلوگیرى‌کردن اوست از نیکى به برادران اما ریسمان‌هایش خوابیدن از انجام نمازهاى واجب است.

این کارشناس مذهبی در پایان گفت: متاسفانه آمار افرادی که نماز صبح‌شان قضا می‌شود بسیار است، یکی از اساتید می‌فرمودند همچنانکه ما برای رسیدن به بلیط های مسافرتی در طول زندگی از ساعاتی قبل آمادگی پیدا می‌کنیم تا به ظاهر از رسیدن به مقصد عقب نمانیم باید چنین حسیاسیتی بلکه بیشتر از آن را نسبت به فراهم‌آوردن مقدمات جهت بیداری در نماز صبح همانند استفاده از ساعت زنگ‌دار بهره بگیریم چراکه از نسبت به قضا‌شدن نماز صبح بی تفاوت باشیم باید نسبت به اعتقادمان بازنگری کنیم.

ارسال نظرات