۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۴
کد خبر: ۷۰۸۵۳۵
آیت الله دریاباری:

شغل اولی معلم اخلاق است

شغل اولی معلم اخلاق است
استاد اخلاق حوزه علمیه قم گفت: شغل اولیه معلم قبل از این که علم آموزی باشد، اخلاق است که باید در بین شاگردانش داشته باشد.

آیت الله سید عنایت الله دریاباری استاد اخلاق حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با اشاره به فرارسید روز معلم و اهمیت مقام معلم در اسلام اظهار داشت: معلمی شغل انببیاء است و انبیاء معلم جامعه بودند و آخرین معلم اسلام و جامعه اسلامی پیامبر گرامی اسلام(ص) بود.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم در ادامه ابراز داشت: معلمان اگر به حقیقت معلمی عالم بوده باشند همان رستگاری انبیاء را خواهند داشت و مقاماتی که از طرف خداوند برای معلمین تعیین کرده است برای غیر معلمین تعیین نشده است.

آیت الله دریاباری بیان داشت: مقام معلم مقام والایی است و موفقیت معلم در رشته خود، موفقیت بسیار بزرگی محسوب می شود؛ کار به سطح علمی معلم ندارم و در این شکی نیست که اگر سطح علمی معلم بالاتر باشد خدمات بالاتری هم ارائه خواهد کرد ولی مهم بحث اخلاق است که معلم خوب باید آن را رعایت کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به این که شرط دیگر برای معلمی این است که باید دلسوز شاگران خود باشد خاطر نشان کرد: باید معلم سعی کند علم شاگردانی را که در خدمت او کسب علم می کنند، به احسن وجه به مراتب بالا برساند.

آیت الله دریاباری در ادامه اظهار داشت: شغل اولیه معلم قبل از این که علم آموزی باشد، اخلاق است که باید در بین شاگردانش به وجود بیاورد؛ چراکه معلم در جامعه، مدرسه و کلاس، برای جامعه اسلامی و شگرادنش الگو است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم افزود: الگو این ویژگی را دارد که باید به بهترین وجه ممکن، خود رعایت کننده باشد؛ لذا می دانیم که معلم برای شاگردان در زبان، رفتار و کردار چنان الگو است که شاگردانش این الگو را درس می گیرند و عمل می کنند.

آیت الله دریاباری در پایان بیان داشت: نباید فراموش کنیم که معلمی دو شرط مهم دارد، شرط اول معلمی این است که دلسوز شاگردان باشد و شرط دوم آن این است که علمیت آن تمام بوده و از درجه علمی بالایی برخوردار باشد.

ارسال نظرات