۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۷۰۲۰۵۷

گزارشی از «نشست بررسی فعالیت‌های تشکل‌های دینی حوزه در عرصه بین الملل»

گزارشی از «نشست بررسی فعالیت‌های تشکل‌های دینی حوزه در عرصه بین الملل»
نشست «بررسی فعالیت‌های تشکل‌های دینی حوزه در عرصه بین الملل» با حضور قائم مقام مدیر حوزه های علمیه در مرکز مدیریت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نشست «بررسی فعالیت‌های تشکل‌های دینی حوزه در عرصه بین الملل» شب گذشته در سالن جلسات مرکز مدیریت برگزار شد؛ در این نشست که با حضور مدیران این تشکل‌ها همراه بود 

طرحی برای پیگیری موضوع ایران هراسی

حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی قائم مقام مدیر حوزه در امور استان‌ها در این نشست ضمن تبریک حلول ماه رجب‌المرجب، گفت: ارتباطات بین‌المللی حوزه به همت نیروهای خودجوش بهتر از گذشته در حال ایجاد است؛ باید در این مورد شبکه سازی صورت گیرد و این گروه‌ها بتوانند در قالب یک ستاد مورد حمایت و سازماندهی واقع شوند.

وی افزود: متأسفانه حوزه در عرصه بین‌المللی کوتاهی‌هایی داشته که با نظر بلند مدیریت آن جبران خواهند شد.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی، خاطرنشان کرد: در عرصه بین‌الملل زمینه‌های زیادی برای ترویج مکتب اهل بیت علیهم السلام وجود دارد و ما در قبال این استعداد مسئول هستیم.

وی جهاد تبیین را یکی از مهمترین وظایف حال حاضر روحانیون و مبلغان دینی دانست و گفت: مقام معظم رهبری این موضوع را آنچنان مهم می‌دانند که در دیدار با اقشار مختلف جامعه آن را مطرح کرده‌اند.

قائم مقام مدیر حوزه در امور استان‌ها تصریح کرد: در سال ۱۳۵۷ انقلاب به معنای حقیقی کلمه اتفاق افتاد، اما برخی از معاندین آن را به شورش تعبیر می‌کنند؛ باید با چنین القائاتی که از سوی دشمنان اسلام و انقلاب تولید می‌شود جهاد تبیین صورت گیرد.

وی با اشاره به ورود به قرن جدید در سال آینده، افزود: طرحی با عنوان «نوسده» را در شورای فرهنگ عمومی مطرح کرده‌ایم که بر پایه آن در سال آینده موضوع ایران هراسی مورد پیگیری و تقابل قرار خواهد گرفت.

باید در تبلیغ دین استفاده بیشتری از زبان هنر شود

قنواتی مدیر مؤسسه ترجمان نور در این نشست، گفت: همانطور که به ازدیاد طبیبان جسم نیاز است، باید طبیبان روح نیز در جامعه افزایش یابند و برای این کار می‌توان از زبان هنر استفاده بیشتر شود؛ 

وی افزود: این مؤسسه از سال ۸۲ در حال فعالیت است و همگرایی با سایر تشکل‌های همسو را از نیازهای خود می‌داند.

قنواتی خاطرنشان کرد: همانطور که به ازدیاد طبیبان جسم نیاز است، باید طبیبان روح نیز در جامعه افزایش یابند و برای این کار می‌توان از زبان هنر استفاده بیشتر شود.

وی با اشاره به موانع تبلیغ در عرصه بین الملل گفت: برای مخاطب نوجوان و جوان باید اجازه فعالیت‌های تبلیغی در کشورهای مختلف ایجاد گردد تا به تربیت و پرورش آنان کمک شود.

لزوم ارائه اعتقادنامه تشیع از سوی حوزه برای عرضه در فضای بین الملل

حجت الاسلام کمیجانی مدیر مجتمع تخصصی امام هادی (ع) تهران در این نشست گفت: ما در این مجتمع به این نتیجه رسیده‌ایم که باید در معرفی دروس خود و شناخت مخاطبینمان به مطالعه و پژوهش بپردازیم.

وی افزود: در عرصه تقریب ادیان لازم است حوزه علمیه اعتقادنامه ای را آن طور که در فضای بین الملل مرسوم است ارائه دهد.

حجت الاسلام کمیجانی خاطرنشان کرد: کتاب مقایسه تطبیقی قرآن با عهدین یکی از تولیدات مجتمع امام هادی بوده است.

حجت الاسلام کمیجانی گفت: در عرصه تقریب ادیان لازم است حوزه علمیه اعتقادنامه ای را آن طور که در فضای بین الملل مرسوم است ارائه دهد.

وی کمبود مراکز شیعه شناسی در ایران را یکی از مشکلات حال حاضر در ترویج معارف اهل بیت علیهم السلام دانست و گفت: متأسفانه تنها دو مرکز شیعه شناسی در کشور ما وجود دارد که باید این کمبود مورد توجه قرار گیرد و مرتفع شود.

توسعه گردشگری کشور یکی از راه های مقابله با ایران هراسی است

دکتر عابدین سیاحت اسفندیاری رئیس مرکز بین المللی توسعه صلح، فرهنگ و عقلانیت در این نشست گفت: این مرکز تاکنون موفق به برگزاری ۵ کنفرانس بین المللی و راه اندازی ۵ نشریه علمی شده است.

وی افزود: راه اندازی خبرگزاری رصدبانان با ۷ زبان زنده دنیا با راهبرد بررسی مسائل حوزه حقوق بشر در دنیا یکی دیگر از اقدامات این مرکز بوده که در اسفند امسال رونمایی خواهد شد.

سیاحت اسفندیاری خاطرنشان کرد: برگزاری دوره‌های مختلف و جایزه صلح از دیگر برنامه‌های مرکز بین المللی توسعه صلح، فرهنگ و عقلانیت است.

وی توسعه گردشگری را یکی از برنامه‌های متداول در کشورهای مختلف دانست و گفت: یکی از راه‌های مقابله با سیاست‌ها و تبلیغات در راستای ایران هراسی توسعه گردشگری است.

رئیس مرکز بین المللی توسعه صلح، فرهنگ و عقلانیت تصریح کرد: ما باید دیپلماسی و گردشگری علمی را جهت اثرگذاری بر فضای بین الملل دنبال کنیم.

وی با اشاره به آسیب‌های احتمالی ورود تشکل‌های خودجوش عرصه بین الملل به فضای ستادی و اداری افزود: نهضت عاشورا به دلیل خودجوش بودن و فارغ بودن از دخالت حکومت‌ها ماندگار شد.

سیاحت اسفندیاری بیان داشت: معرفی ظرفیت‌های تشکل‌های خودجوش به نهادهای مختلف مرتبط با فعالیت در عرصه بین الملل می‌تواند به نقش آفرینی هرچه بهتر این تشکل‌ها کمک کند.

استفاده از پیوست‌های فرهنگی و دینی در عرصه گردشگری

حجت الاسلام سید مصطفی میرفندرسکی مدیر مؤسسه آوای فطرت و معنویت در این نشست گفت، گفت: عربستان در تلاش است مرکز جهانی گردشگری را از مادرید اسپانیا به ریاض منتقل نماید.

وی افزود: گردشگری تاریخی و فرهنگی، ظرفیت بسیار بزرگی است که در کشور ما وجود دارد؛ صنعت گردشگری فقط عرصه تجارت و درآمدزایی نیست بلکه فضایی برای ترویج گفتمان‌ها نیز می‌باشد.

حجت الاسلام میرفندرسکی خاطرنشان کرد: پیوست‌های فرهنگی و دینی بسیاری در عرصه گردشگری وجود دارد که باید از آنها استفاده شود.

وی گردشگری را در سال‌های اخیر و در کشور ایران دچار تحولاتی دانست و گفت: می‌بایست شناخت درستی برای مردم نقاط مختلف کشور در موضوع گردشگری ایجاد شود.

مدیر مؤسسه آوای فطرت و معنویت تصریح کرد: ورود به صنعت گردشگری بدون در نظر گرفتن ظرافت‌ها و بایسته‌ها و بدون شناخت صحیح در مورد می‌تواند خطراتی را برای حوزویان به دنبال داشته باشد.

ورود مؤسسه «به سوی بیداری» به عرصه دیجیتال مارکتینگ به صورت تخصصی است

حجت الاسلام سلیمانی مدیر مؤسسه به سوی بیداری در این نشست گفت: این مؤسسه در راستای پرداختن به فضای مجازی به بازتولید محتوای دینی به صورت دیجیتال و دیجیتال مارکتینگ پرداخته است.

وی افزود: ما به صورت تخصصی به عرصه دیجیتال مارکتینگ ورود داشته و یک آکادمی را در سطح بین الملل با هدف تربیت نیروهای توانمند در این حوزه تشکیل داده ایم.

حجت الاسلام سلیمانی خاطرنشان کرد: ما نیاز داریم مرکز رشدی را با روش استاندارد در حوزه علمیه قم ایجاد کنیم که در مرحله اول به بررسی کمبودها و نیازهای مؤسسات مختلف بین المللی حوزوی بپردازد.

وی تولید محتوای دیجیتال را از ضروریات عرصه تبلیغ دانست و گفت: در ۶ ماه گذشته حدود ۴۰۰۰ دقیقه محتوای دیجیتال را برای آکادمی خود تولید کرده ایم که یک انجین در این راستا می‌باشد تا به گروه‌های مختلف ارائه خدمات داشته باشد.

اشتیاق آمریکایی ها به تبلیغ دین مسیحیت در عرصه بین الملل محسوس است

حجت الاسلام کاشانی استاد حوزه در رشته مسیحیت شناسی در نشست «بررسی فعالیت‌های تشکل‌های دینی حوزه در عرصه بین الملل» گفت: در حوزه کشورهای مسیحیان کمتر کشوری را می‌توان یافت که جوانانی با اشتیاق بالا برای ترویج این دین در سطح بین الملل داشته باشند؛ البته در آمریکا این اشتیاق محسوس است.

وی افزود: ما می‌بایست در این عرصه با حمایت‌های مختلف و با هدایت و تشویق مبلغین عرصه بین الملل به رشد و شکوفایی استعدادهای آنان کمک کنیم.

حجت الاسلام کاشانی، خاطرنشان کرد: ستادی در جهت حمایت و سیاستگذاری تشکل‌های خودجوش عرصه بین الملل در حوزه‌های علمیه نداریم و این باید مورد توجه قرار گیرد.

وی، یکی از فعالیت‌های مؤسسه گفت و گوی اسلام و مسیحیت را تولید برنامه‌های رسانه‌ای دانست و گفت: تولید نزدیک به ۱۵۰ جلد کتاب اخلاق با آموزه‌های مشترک اسلامی و مسیحی یکی از فعالیت‌های این مؤسسه در جهت شناساندن دین مبین اسلام به مسیحیان است.

ما در تقابل با یهود و صهیونیسم وظیفه «شناخت» داریم

حجت الاسلام رهبری استاد مؤسسه مطالعات و بررسی‌های راهبردی بعثت نیز در این نشست گفت: برخی طلاب پس از طی کردن دوران تحصیل و کسب مقدمات علمی با بلاتکلیفی در استفاده از استعدادهای خود مواجه می‌گردند.

وی افزود: باید تشکل‌های خودجوش حوزوی هم از جهت محتوایی و هم از جهت سخت افزاری مورد حمایت واقع شوند.

حجت الاسلام رهبری خاطرنشان کرد: ما در مقابل یهود و صهیونیسم وظیفه «شناخت و مقابله» داریم؛ در رژیم صهیونیستی مؤسسات تخصصی در بررسی و شناخت بخش‌های مختلف کشور ما فعالیت دارند.

وی اصلی ترین وظیفه گروه‌های فعال در عرصه بین الملل را مقابله با نفوذ دانست و گفت: باید این تشکل‌ها به مسائل مرتبط با نفوذ بپردازند؛ سرحلقه نفوذ در عصر حاضر رژیم صهیونیستی است و باید به تقابل با آن ادامه دهیم.

طرح شوم امارات در راستای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی

حجت الاسلام عبداللهی مدیرعامل مؤسسه زمانه آفرینش‌های نوین در نشست بررسی فعالیت‌های تشکل‌های دینی حوزه در عرصه بین الملل که با حضور مدیران این تشکل‌ها و در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه برگزار شد گفت: ما در حال حاضر ۴۰ شبکه ماهواره‌ای را مورد رصد داریم.

وی خاطرنشان کرد: دیانت ابراهیمی یکی از طرح‌های شومی است که از سوی کشور امارات در حال عرضه و ترویج می‌باشد؛ این طرح به دنبال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و سایر ادیان مورد تحریف است.

این استاد حوزه، تعریف سناریو و اقدامات لازم از سوی حوزویان را ضروری دانست و گفت: می‌بایست حوزویان در زمینه‌های رصد و شناخت کشورهای مختلف فعال‌تر باشند.

مدیرعامل مؤسسه زمانه آفرینش‌های نوین تصریح کرد: مقام معظم رهبری در مواجهه با اقشار مختلف به اهمیت جهاد تبیین پرداخته اند؛ ما حوزویان دچار سکوت شده ایم که این یکی از حربه‌ها و تکنیک‌های جنگ روانی از سوی دشمنان انقلاب است.

لزوم بررسی مسائل مرتبط با تبلیغ بین الملل در کارگروه های تخصصی در مرکز مدیریت حوزه

حجت الاسلام محمدی استاد مرکز پژوهشی مبنا از دیگر شخنرانان این نشست بود که با تأکید بر لزوم فعالیت تبلیغی در عرصه بین الملل گفت: حوزه فعالیت مجموعه مبنا در سه بخش تبلیغی، پژوهشی و رسانه‌ای می‌باشد؛ ما در کشور ترکیه و بخش عمده‌ای از اروپا فعالیت داریم.

وی افزود: ما ۵ نوع مخاطب داریم؛ دانشگاهیان یکی از این ۵ گروه هستیم که علوم و معارف با رویکرد شیعی را با آنها به بحث و گفت و گو می‌نشینیم.

حجت الاسلام محمدی خاطرنشان کرد: علما، علویون، روحانیون و شیعیان دیگر گروه‌های مخاطب مجموعه مبنا می‌باشند.

وی گفت: ما سعی می‌کنیم وقتی که در کشورهای ترک زبان به ارائه مطلب می‌پردازیم مباحث را به نحوی ارائه دهیم که حوزه در محوریت قرار گیرد.

حجت الاسلام محمدی تصریح کرد: باید مسائل مرتبط با تبلیغ بین الملل در کارگروه‌های تخصصی در مرکز مدیریت حوزه مورد بررسی قرار گیرند تا به اثر بخشی هرچه بیشتر فعالان این عرصه بیانجامد.

ضرورت تشکیل کارگروه‌های تخصصی در حوزه بین الملل

حجت الاسلام مشکی مدیر مؤسسه جامعة المرتضی (ع) نیز گفت: نشر معارف اهل بیت علیهم السلام، ایجاد یا احیای تمدن اسلامی و فعالیت در جبهه انقلاب فرهنگی سه عرصه اصلی در زمینه تولید محتوا از سوی حوزه‌های علمیه هستند؛ باید فعالیت‌های بین المللی حوزویان نیز در این سه عرصه تعریف شوند.

وی افزود: با توجه به فضایی که دشمنان در مقابل آموزه‌های مکتب اهل بیت (ع) ایجاد کرده اند می‌بایست تدابیری در جهت تسهیل فعالیت‌های مبلغین دینی انجام گیرد.

حجت الاسلام مشکی خاطرنشان کرد: در حوزه چگونگی نشر و ارائه محتوا در فضای بین الملل کم کاری‌های بسیاری داریم.

وی تشکیل کارگروه‌های تخصصی در حوزه بین الملل را ضروری دانست و گفت: ما باید یک شبکه سازی از پیروان مکتب اهل بیت (ع) در دنیا انجام دهیم.

مدیر مؤسسه جامعة المرتضی(ع) تصریح کرد: در این دوره نمی‌توان به صورت فردی و مؤسسه ای به کار اثربخش رسید؛ باید همه با هم و به صورت یک جبهه متحد فعالیت‌ها را پیش ببریم.

وی با اشاره به لزوم تشکیل لشکر سایبری افزود: در عرصه‌های مختلف می‌بایست بتوانیم در فضای مجازی از ظرفیت تبلیغی افراد فعال استفاده کنیم و در مرکز ارتباط و امور بین الملل حوزه ستادی را در این راستا تأسیس نمائیم.

نسبت به ظرفیت‌های موجود در عرصه بین الملل در نقطه صفر هستیم

حجت الاسلام سید مفید حسینی کوهساری مدیر مرکز ارتباطات و امور بین الملل حوزه در نشست «بررسی فعالیت‌های تشکل‌های دینی حوزه در عرصه بین الملل» گفت: در حال حاضر اقداماتی انجام گرفته است تا این تشکل‌ها رسمیت پیدا کرده و بتوانند به سمت و سوی مطلوب هدایت شوند.

وی افزود: می‌بایست جلسات متعددی با حضور مسئولین حوزه و مدیران تشکل‌های بین المللی برگزار شود تا به بایسته‌ها، مسائل و مطالبات آنها پرداخته شود.

حجت الاسلام حسینی کوهساری خاطرنشان کرد: ما نمی‌خواهیم با تشکیل ستاد به سمت مدیریت به صورت تولی تشکل‌ها برویم؛ اما تشکیل این ستاد قطعاً مدیریت هماهنگ و منسجم فعالیت‌های آنها کمک خواهد کرد.

وی ایجاد مجمع‌های تخصصی، صنفی و موضوعی را از لوازم فعالیت‌های تشکل‌های بین المللی حوزه دانست و گفت: با راه اندازی این مجمع‌ها می‌توان حلقه‌های هم اندیشی را تشکیل داد تا به نتایج مطلوب در راستای اهداف راهبردی حوزه منتهی شود.

مدیر مرکز ارتباطات و امور بین الملل حوزه، تصریح کرد: جلسه مسئولان بین المللی ۱۵ نهاد اصلی حوزوی را در آینده نزدیک برگزار خواهیم کرد.

وی با اشاره به شورای فعالان بین المللی ناظر به ایرانیان خارج از کشور افزود: یکی از محورهای مدنظر ما توجه به فعالان این عرصه می‌باشد.

حجت الاسلام حسینی کوهساری بیان داشت: ما نسبت به ظرفیت‌های موجود در عرصه بین الملل در نقطه صفر هستیم، اما در عین حال فعالیت‌های زیادی در حال انجام است؛ با همفکری و هم اندیشی تشکل‌های بین المللی هم می‌توان از تجربیات یکدیگر استفاده برد و هم تجدید قوایی برای فعالان این عرصه به دست خواهد آمد.

ارسال نظرات