۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۳
کد خبر: ۶۸۸۱۶۶

فقه جامع شبکه‌های اجتماعی

فقه جامع شبکه‌های اجتماعی
هدف نویسنده از کتاب المغنی فی فقه وسایل التواصل الإجتماعی بیان اصول شرعی استفاده از شبکه‌های اجتماعی است و کتاب خود را در قالب بیست اصل نگاشته است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، هدف نویسنده از نگارش این کتاب، بیان اصول شرعی استفاده از شبکه‌های اجتماعی است و کتاب خود را در قالب بیست اصل نگاشته است.

 پژوهشگر در نگارش این اثر، پس از بیان هر اصل، به مستندات آن از قرآن کریم و احادیث می‌پردازد و سپس مسائلی را که بر هر اصل مترتب است، بیان می‌کند. برخی از مهم‌ترین اصول اشاره‌شده در این اثر عبارت‌اند از: عمل در گرو نیت است، اعتبار نیت به شرعی بودن عمل است، هر نوشته‌ای تعهد شرعی برای منتشرکننده آن ایجاد می‌کند، هرگونه مزاح و شوخی برپایه لهو و لعب حرام است، و بی‌توجهی عمدی به برطرف کردن نیاز دیگران حرام است.

 حفظ مقاصد شریعت که در دین مطرح شده، بسیار مهم است. این مقاصد عبارت‌اند از: حفظ دین، آبرو، مال، عقل و نفس. بنابراین، لازم است در عصر حاضر، کاربران شبکه‌های اجتماعی، احکام شریعت و مسائل مرتبط با آن‌ها را رعایت کنند. کتاب حاضر تلاش جامعی است برای آگاه کردن کاربران از مزایا و آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی.

ارسال نظرات