۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
کد خبر: ۶۸۶۹۸۹

پیام تسلیت دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی در پی درگذشت استاد پیشوایی

پیام تسلیت دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی در پی درگذشت استاد پیشوایی
حجت الاسلام شریفی دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی در پیامی در گذشت استاد پیشوایی را تسلیت گفت.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احمدحسین شریفی دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی در پیامی در گذشت استاد پیشوایی را تسلیت گفت.

متن این پیام به این شرح است:

إِنَّا لِلَّهِ‏ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُون‏
رحلت محقق کم‌نظیر تاریخ اسلام، پیشوا و معلم بزرگ تاریخ‌پژوهان معاصر، استاد مهدی پیشوایی، ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر برای حوزه‌های علمیه و پژوهشگران تاریخ اسلام است: «إِذَا مَاتَ‏ الْعَالِمُ‏ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْ‏ءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَة»

سال‌ها باید که تا یک سنگ اصلی ز آفتاب
لعل گردد در بدخشان یا عقیق اندر یمن

فروتنی و تواضعی مثال‌زدنی، ادب رفتاری و گفتاری فراموش‌ناشدنی، صبوری و بردباری در پژوهش، روحیه علمی سیری‌ناپذیر، تعهد و وجدان کاری درس‌آموز، حضور با روحیه و مجاهدانه در خط مقدم پاسخ به پرسش‌ها و شبهه‌های تاریخی تا واپسین‌روزهای حیات، شاگردپروری و نظم در تحقیق و مدیریت از ویژگی‌های علمی و اخلاقی آن مرد بزرگ بود. او تا واپسین روزهای حیات پربرکت خویش علیرغم کسالت‌های شدیدی که سالیان اخیر داشت، از پژوهش و تحقیق در تاریخ اسلام و پاسخ به سؤالات و شبهه‌های تاریخی هرگز احساس خستگی نکرد.

مدیریت مجدانه و مشتاقانه و محققانه پروژه سنگین مقتل جامع سیدالشهداء، سردبیری عالمانه نشریه علمی‌پژوهشی «تاریخ در آیینه پژوهش» و مدیریت منظم و هوشمندانه گروه تاریخ اسلام موسسه امام خمینی و حضور هفتگی منظم و محققانه چند ساله در برنامه پرسمان تاریخی رادیو معارف و ده‌ها کتاب ارزشمند و صدها مقاله علمی و پژوهشی در موضوعات مختلف تاریخ اسلام و تربیت ده‌ها محقق و اندیشمند تاریخ‌پژوه از برکات وجودی آن مرد بزرگ بود.

این مصیبت جانکاه را به خانواده ایشان و حوزه‌ علمیه قم و فرزندان علمی پرشمار ایشان به ویژه حجج اسلام دکتر محمدرضا جباری، دکتر حامد منتظری‌مقدم، دکتر جواد سلیمانی امیری، دکتر محسن رنجبر و دکتر علی امین‌رستمی تسلیت می‌گویم.

احمدحسین شریفی

ارسال نظرات