الگوهای جنگ اجتماعی و سبک زندگی جامعه
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، باید توجه داشت که با رویکرد اجتماعی در جنگ نرم، منابع و محافظ قدرت اجتماعی یک کشور مورد هدف و تهدید قرار می گیرد البته باید توجه داشت که قدرت اجتماعی مفهوم و معنایی است که در برابر قدرت سیاسی معنی می شود.
قدرت سیاسی همان قدرت حاکم بر جامعه است که می تواند قوانین را اجرا و وضع کند این در حالی است که قدرت اجتماعی قدرت نشات گرفته از آحاد گروههای اجتماعی است که بر اساس باورها و ارزش ها به یکدیگر متصل شده اند بعد اجتماعی جنگ نرم برعکس بعد فرهنگیان به همه نهادها گروه ها و جمعیت ها در سطح جامعه ناظر و تسلط دارد.
جنگ نرم در زمینه اجتماعی بنیاد اجتماعی نظام سیاسی را مورد هدف قرار میدهد در این میان پتانسیل و سرمایه اجتماعی مهمترین منبع قدرت و نقش محوری در جنگ نرم اجتماعی را بر عهده دارد از این رو اگر در برابر آن از خود ضعف نشان دهد اعتبار خود را نزد مخاطبان و جامعه مخدوش میکند.
در حقیقت سرمایه اجتماعی تعامل و ارتباط سازنده مردم با نظام سیاسی از طریق ایجاد و افزایش آگاهی تعریف می شود و سرمایه اجتماعی مانند نیرو و انرژی ذخیره شده ای است که در راستای تحقق اهداف جامعه امکان عبور از مشکلات را فراهم می نماید این نوع سرمایه با افزایش آگاهی در سطح جامعه سبب تقویت شبکههای اجتماعی و تعهد جامعه با نظام سیاسی می شود با این توضیحات مشخص میشود که جنگ نرم در حیطه اجتماعی جنگی جامعه محور میباشد که مردم در آن نقشی محوری دارند و افکار عمومی ۳۹ اصلی مبارزه را تشکیل میدهند و سرمایه اجتماعی در آن مهمترین هدف راهبردی محسوب میشود بر پایه همین نگرش است که سبک زندگی و شیوه زیستن در عرصه اجتماعی مسئلهای بسیار حیاتی و مهم است مسائلی مانند خانواده ازدواج پوشاک مسکن مصرف تفریحی معیشت کسب و کار هنر آموزش و فعالیت سیاسی و رسانه همگی در ذیل مسئله سبک زندگی تعریف میشود و بازیگران جنگ فرهنگی نرم با آگاهی از اهمیت راهبردی مسئله سبک زندگی برنامه هدفمندی را در زمینه ترویج سبک زندگی غربی در کشورهای سلطه پذیر طراحی و آماده کرده اند از فناوریهای نوین اعم از فناوری سخت و نرم در پیشبرد اهداف خود در زمینه سبک زندگی بهره می برند.