از سوی خبرگزاری رسا منتشر می شود؛
پرونده «حوزه، محتوا و فضای مجازی»
تقویت تولید محتوا در فضای مجازی که یکی از فرامین رهبر معظم انقلاب به شورای عالی فضای مجازی و بیشتر ناظر به حوزه علمیه بوده در حال حاضر چه میزان تحقق یافته است؟
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، اخیراً سایت منتسب به دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، گزیده بیانات رهبر انقلاب اسلامی درباره مدیریت فضای مجازی توسط نیروهای انقلابی و مؤمن و متدین را مورد توجه قرار داده و آنها را بهصورت یک مطلب مستقل منتشر کرده است.
قوی شدن در فضای مجازی و نیاز به سازوکار مدیریت محتوایی در کشور یکی از دغدغههایی است که قبلاً یکی از متخصصین حوزه سایبرنتیک بدان اشاره کرده بود.[۱] البته که حوزه علمیه قم، بهعنوان منبع و منشاء اصلی تفکر انقلاب اسلامی، با قدرت و توان بالای تولید محتوا که هر ساله، بخش قابل توجهی از چاپ و نشر کتاب و مقالات را به خود اختصاص داده است، مورد توجه رهبر انقلاب قرار دارد.
البته رهبر انقلاب در کنار درخواستها و تأکیدات مکرر بر تحقق شبکه ملی اطلاعات و ناکارآمدی مشهود وزارت ارتباطات برای تحقق این شبکه، یکی از درخواستهای رهبر انقلاب از فعالان فرهنگی و بهویژه فعالان حوزوی این است که در این حوزه وارد شوند و به تولید محتواهای مجازی بپردازند.
سؤالات و پرسشهای مهمی که باید بدان پاسخ داده شوند میتواند این باشد:
۱- معاونت رسانه و فضای مجازی و معاونت پژوهش حوزه علمیه درباره مسأله تولید محتوا در فضای مجازی چه طرح و برنامهای را اجرا کردند؟
۲- حوزه علمیه در تربیت طلابی که در حوزه تولید محتوا برای فضای مجازی هستند چقدر وقت گذاشته است؟
۳- اساساً دروس فعلی حوزه علمیه قدیم برای ورود به این حوزه کارآمد است و یا نیاز به بروزرسانی دانش چندصدساله حوزه است؟
۴- آیا تعریف صحیحی از تولید محتوای فضای مجازی برای حوزه علمیه وجود دارد؟
۵- حوزه علمیه در سازماندهی گروههای تولید محتوا چقدر ورود داشته است؟
۶- پیش نیازهای دانشی ورود به حوزه فضای مجازی چیست؟
۷- گروههای حوزوی تولید محتوای آتش به اختیار در فضای مجازی چطور شکل گرفتهاند؟
۸- راهکار صحیح و شیوه صحیح تولید محتوا در فضای مجازی چیست؟
۹- موانع و آسیبهای ورود اشتباه به حوزه تولید محتوا کداماند؟
البته رهبر انقلاب در کنار درخواستها و تأکیدات مکرر بر تحقق شبکه ملی اطلاعات و ناکارآمدی مشهود وزارت ارتباطات برای تحقق این شبکه، یکی از درخواستهای رهبر انقلاب از فعالان فرهنگی و بهویژه فعالان حوزوی این است که در این حوزه وارد شوند و به تولید محتواهای مجازی بپردازند.
سؤالات و پرسشهای مهمی که باید بدان پاسخ داده شوند میتواند این باشد:
۱- معاونت رسانه و فضای مجازی و معاونت پژوهش حوزه علمیه درباره مسأله تولید محتوا در فضای مجازی چه طرح و برنامهای را اجرا کردند؟
۲- حوزه علمیه در تربیت طلابی که در حوزه تولید محتوا برای فضای مجازی هستند چقدر وقت گذاشته است؟
۳- اساساً دروس فعلی حوزه علمیه قدیم برای ورود به این حوزه کارآمد است و یا نیاز به بروزرسانی دانش چندصدساله حوزه است؟
۴- آیا تعریف صحیحی از تولید محتوای فضای مجازی برای حوزه علمیه وجود دارد؟
۵- حوزه علمیه در سازماندهی گروههای تولید محتوا چقدر ورود داشته است؟
۶- پیش نیازهای دانشی ورود به حوزه فضای مجازی چیست؟
۷- گروههای حوزوی تولید محتوای آتش به اختیار در فضای مجازی چطور شکل گرفتهاند؟
۸- راهکار صحیح و شیوه صحیح تولید محتوا در فضای مجازی چیست؟
۹- موانع و آسیبهای ورود اشتباه به حوزه تولید محتوا کداماند؟
۱۰- بعد از گذشت ۴ سال از فرمان رهبر انقلاب مبنی بر تقویت تولید محتوا در فضای مجازی، خروجی حوزه علمیه چه بوده است؟
پاسخ به این سؤالات را در قالب یادداشت، گفتوگوهای تفصیلی، گزارش و مصاحبههای کوتاه در اختیار مسؤولان اجرایی حوزه علمیه کشور، جامعه نخبگانی حوزوی و دانشگاهی، فعالان فرهنگی و اجتماعی که بهتازگی وارد این عرصه شدهاند و یا قرار است بزودی وارد این فضا شوند قرار خواهیم داد.
پینوشت:
۱- مصاحبه با مهندس شکوهیانراد: دانش سایبرنتیک؛ بستر نوین طرحریزی حاکمیت و حکمرانی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
احسنت....
پاسخ