اسلامی سازی علوم انسانی مستلزم جهتگیری دانشآموزی به سمت معنویت است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجتالاسلام والمسلمین رضا نوری، نماینده ولیفقیه در خراسان شمالی و امامجمعه بجنورد، امروز در نشست کمیته همکاریهای حوزه علمیه و آموزشوپرورش استان، اظهار کرد: همکاری این دو نهاد علمی و دینی از ضروریات بوده و با توجه به آثار و ثمراتی که این همکاری و همافزایی حوزه و آموزشوپرورش دارد، باید فعالیت این کمیته بیش از پیش تقویت شود.
وی با تأکید بر ضرورت اهتمام ویژه برای جهتدهی مناسب به مقوله تعلیم و تربیت، افزود: علوم دو قسم هستند؛ برخی علوم و دانشها جهت دهنده هستند و برخی پایه و تجربی هستند که در آنها نگاه به آینده و جهتدهی شاید چندان مطرح نباشد.
حجتالاسلام والمسلمین نوری ادامه داد: برخی از علوم مانند معارف اسلامی، فلسفه، کلام، جامعهشناسی، روانشناسی و ... بخشهایی از علوم هستند که به مابقی علوم و کل جامعه جهت میدهند.
رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی تصریح کرد: بر این اساس وقتی از اسلامی سازی علوم صحبت میکنیم معنای آن این نیست که فرمولهای فیزیک و شیمی تغییر کند؛ زیرا اینها اصولاً تغییرناپذیر هستند.
وی خاطرنشان کرد: درواقع معنای اسلامی سازی علوم این است که جهتگیری علومی که جهت دهنده هستند، اسلامی و دینی شود، بهعنوانمثال جهتگیری روانشناسی ما بهسوی توحید و معنویت باشد و این علم را با تکیه بر توحید و معنویت ارائه دهیم؛ وگرنه خود نکات علمی که در بحث روانشناسی وجود دارد تغییر چندانی نمیکند و تنها جهتدهی آن متفاوت میشود.
حجتالاسلام والمسلمین نوری اظهار کرد: اگر در بحث تربیت دانشآموزان و سایر بخشها به این موضوع عنایت ویژه داشته باشیم در آن صورت اسلامی شدن علوم و سبک زندگی اسلامی معنا مییابد؛ بهگونهای که دانشآموز در کنار علمآموزی، تواضع هم میآموزد، عبادت او هم بیشتر میشود و کرنش او در برابر عظمت خالق و حرمت او به والدین، معلم و استاد نیز افزایش مییابد؛ زیرا معارف دینی و مباحث فلسفی علوم جهت دهنده هستند.
وی ادامه داد: اما اگر دانشآموزی را تربیت کردیم که هرچقدر علم او بالا رفت غرور او بیشتر و فاصله او از خالق هستی و مردم و جامعه زیاد شد، درواقع نحوه تعلیم و تربیت ما به تکبر او افزوده و وی به خدا نزدیک نشده بلکه به شیطان نزدیک شده است که این نتیجه مثبت یا منفی بستگی به عملکرد ما مربیان دارد./9314/