ابلاغیه مرکز ملی فضای مجازی به صداوسیما درباره جلوگیری از تبلیغ اینستاگرام
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، مدتی است آنتن پخش زنده و غیرزنده رسانه ملی، درگیر جذب مخاطب و فالوئر برای شبکه اجتماعی اینستاگرام است.
برنامههای مختلف صدا و سیما برای ارتباط بهتر با مخاطبان خود در صفحات اینستاگرام فعالیت میکنند و از زمان شروع برنامه از مخاطب میخواهند با دنبال کردن صفحه آن برنامه در اینستاگرام و ارسال پیام، نظرات و یا درخواست خود را با عوامل تولید این برنامه در میان بگذارند. در فواصل مختلف این برنامهها نیز مجری، نظراتی که از سوی بینندگان در صفحه اینستاگرام برنامه درج میشود را میخواند.
در همین رابطه معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه ما در حوزه حضور پیام رسانهای بومی در رسانه ملی ضعف داریم و در حال پیگیری این موضوع هستیم، گفت: در این فضا ملاحظاتی وجود دارد که رسانه ملی باید به آن توجه کند.
امیر خوراکیان افزود: سازمان صدا و سیما مطابق با بند مصوب سند حمایت از پیام رسانهای داخلی، در این جهت مسئولیت دارد و ما در تلاش هستیم که سازوکار دقیق و روشنی برای پیام رسانهای بومی تعیین شود تا هم بتوانند با یک شرایط مطلوب مستقیما خودشان را در رسانه ملی تبلیغ کنند و هم در برنامهها، کارها و فعالیتهایی که رسانه ملی قصد دارد بینندگان را به یک شبکه در فضای مجازی ارجاع دهد، از ظرفیت پیام رسانهای داخلی استفاده کند.
خوراکیان ادامه داد: تاکیدمان این است که پیامرسانهای خارجی که فاقد مجوز هستند و هیچ تعامل و همکاری با کشور ندارند، در اولویت تبلیغ در تلویزیون به هیچ عنوان نباشند.
وی اظهارداشت: به شدت دنبال این هستیم که هم پیامرسانهای خارجی در برنامههای رسانه ملی معرفی نشوند و هم ظرفیت برای استفاده پیامرسانهای بومی از این فضا، فراهم شود. معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی گفت: برای صدا و سیما هم مسئله قابل توجهی خواهد بود که پیام رسان بومی را معرفی کند. چرا که وقتی پیام رسان خارجی را معرفی میکند نمیتواند درآمدی داشته باشد اما برخی از پیام رسانهای داخلی حتی حاضر هستند برای تبلیغ در رسانه ملی، مشارکت مالی داشته باشند.
خوراکیان افزود: ما این موضوع را به صورت مکتوب به صدا و سیما ابلاغ کرده و اعلام کردیم که با تبلیغ اینستاگرام به این شکل مخالف هستیم. در این راستا عنوان شد که پیشنهاد و توصیه ما این است که مبتنی بر سند پیام رسانهای اجتماعی مصوب شورای عالی فضای مجازی، زمینه برای تبلیغ پیام رسانهای داخلی در رسانه ملی فراهم شود.