۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۶۶۸۰۲۵
رییس اداره پژوهش‌های پایانی حوزه‌های علمیه خواهران خبر داد؛

دفاع بیش از ۳ هزار پایان نامه در حوزه علمیه خواهران

دفاع بیش از ۳ هزار پایان نامه در حوزه علمیه خواهران
جاویدی از دفاع بیش از سه هزار پایان نامه و بیش از ۳۰۰ رساله علمی در حوزه‌های علمیه خواهران خبر داد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، رقیه جاویدی با اشاره به اینکه پژوهش‌های پایانی طلاب خواهر، در سه سطح شامل مقالات پایانی سطح دو(کارشناسی)، پایان‌نامه‌های سطح سه (کارشناسی ارشد) و رساله‌های علمی سطح چهار (دکتری) تعریف می شود، گفت: در راستای افزایش بهره‌وری آموزشی و بنا به درخواست متعدد مدارس علمیه، موضوع جایگزینی دو مقاله به‌جای تحقیق پایانی سطح دو در اجلاس سراسری مدیران مدارس در مردادماه سال 97 مطرح و با بررسی جوانب امر، مقرر شد دو مقاله متناسب با هدف پژوهشی تعریف‌شده در مقطع عمومی که تتبع و گردآوری هدفمند مطالب از منابع معتبر است، به‌ عنوان شرط فارغ‌التحصیلی، جایگزین تحقیق پایانی و مراتب طی بخشنامه‌ای در سال 97 به استان‌ها و مدارس ابلاغ گردید.

وی از رشد چشمگیر نگارش مقالات علمی از سال 97 خبر داد و افزود: از سال 97 تا کنون که جایگزینی مقالات پایانی به جای تحقیقات پایانی در دستور کار قرار گرفته است، 8916 مقاله ارزیابی شده و 719 استاد ارزیاب در سامانه مربوطه ثبت شده است.

جاویدی اضافه کرد: پایان‌نامه‌های سطح سه و رساله‌های علمی سطح چهار، یکی از عناوین درسی به ارزش به ترتیب 4 و 20 واحد درسی است که نتیجه پژوهش و تتبع علمی طلبه درباره مسئله‌ای مشخص است و متناسب با رشته‌های تحصیلی، برابر ضوابط و زیر نظر استاد راهنما و استاد مشاور تدوین می‌شود.

وی هدف از تدوین پایان‌نامه را سنجش مهارت طلبه در به‌کارگیری منابع اصلی و استفاده مطلوب از آن‌ها، عمق‌بخشی به دانایی و توانایی و تقویت روحیه تتبع، مهارت جمع‌بندی اقوال و تحلیل و نقد علمی است دانست و گفت: عناصر مؤثر در فرایند انجام مراحل پایان‌نامه و رساله علمی عبارتند از: طلبه، معاونت پژوهش مدرسه علمیه، معاونت پژوهش مدیریت استانی، کارگروه علمی، اساتید راهنما و مشاور و هیئت‌داوران.

رییس اداره پژوهش‌های پایانی حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به اینکه پایان‌نامه‌ها و رساله‌های علمی با رویکرد متن‌محور، مسأله‌محور یا شخصیت‌محور و با اهداف بنیادی، توسعه‌ای یا کابردی تدوین و نگارش می‌شوند، خاطرنشان کرد: تا آبان ماه 99، 3هزار و 924 طلبه از پایان نامه خود دفاع کرده‌اند و موفق به اخذ مدرک سطح سه حوزه شده‌اند و 3هزار و 960 طلبه در حال تدوین پایان نامه و 303 طلبه در حال تدوین رساله علمی خود هستند.

وی با بیان اینکه هزار و 235 استاد راهنما، مشاور و داور در امور محتوایی و شکلی و ساختاری پایان نامه ها و رساله های علمی، طلاب را هدایت و راهنمایی می‌کنند، یادآور شد: بیشترین آمار پایان نامه‌های دفاع شده، مربوط به رشته تفسیر و علوم قرآن با 2005 و رشته فقه و اصول با 1060 پایان نامه است.

جاویدی خاطرنشان کرد:‌ زمان مراحل پایان‌نامه‌نویسی در سال 1391 و 1392 به ترتیب 1933 و 1963روز بوده است؛ که این زمان در سال 1398 و نیمه اول 1399 به دلیل تغییر رو به بهبود در روند پایان‌نامه‌ها به ترتیب به 574 و 124 روز رسیده است.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه‌های علمی متشکل از کارشناسان متخصص در تمام مدارس علمیه به منظور بررسی و ساماندهی امور پژوهش‌های پایانی گفت: این کارگروه‌ها مرجع رسیدگی به تمام امور اجرایی و محتوایی و اعتراضات طلاب در بخش پژوهش‌های پایانی هستند.

رییس اداره پژوهش‌های پایانی حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به شرایط کرونایی استان‌ها، گفت: با توجه به این وضعیت برخی جلسات دفاعیه به صورت حضوری و با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی و حفظ فاصله گذاری اجتماعی برگزار می‌گردد و برخی دیگر به صورت مجازی و ارتباط از طریق اسکایپ برگزار و ضبط می‌شود./1324/د102/ب1

ارسال نظرات