۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۸
کد خبر: ۶۶۵۹۲۱
مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان مطرح کرد؛

حدیث معراج؛ دوره ای ارزشمند برای سیر و سلوک

حدیث معراج؛ دوره ای ارزشمند برای سیر و سلوک
اصفهان - حجت الاسلام بهرامی با بیان اینکه حقیقت اخلاق یعنی بازگشتن به عبودیت، گفت: حدیث معراج یک دوره کامل سیر و سلوک است که از سوی خداوند به ما رسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام غلامرضا بهرامی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان، شامگاه امروز در جمع طلاب خواهر حوزه علمیه اصفهان، در جلسه شرح حدیث معراج با بیان اینکه حدیث معراج در کتاب های بسیاری آمده است ولی ما با آن کمتر آشنا و مأنوس هستیم، گفت: معراج یک سال قبل از هجرت پیامبر اکرم (ص) اتفاق افتاده است و فاصله زمانی بین نماز مغرب تا نماز صبح طول کشیده است.

وی در ادامه افزود: اصل معراج به صورت متواتر در کتاب ها آمده است و از ضروریات است و کسی نمی تواند آن را انکار کند و همچنین معراج پیامبر اکرم(ص) به صورت جسمانی و در بیداری بوده است، خداوند شخصیت رسول الله را از زمین به آسمان برد و حضرت آدم را برای ازدواج و زندگی و سایر امورات از آسمان به زمین فرستاد.

مدير حوزه علميه خواهران استان اصفهان ادامه داد: در سفر معراج مسأله ولایت امیرالمومنین(ع) مطرح شد در حقیقت اولین جلسه‌ای که مباحث اخلاقی در آن مطرح می‌شود همین سفر معراج است که از طرف خداوند متعال است و شاگرد این کلاس حضرت رسول اکرم(ص) می باشد، اگرچه همه قرآن اخلاق است.

حقیقت اخلاق یعنی رسیدن به فطرت الهی و بازگشتن به عبودیت

وی با بیان اینکه اولین جلسه ای که خداوند برای تربیت انسان برگزار کرده است شاگرد آن افضل و بهترین مخلوقات یعنی پیامبر اسلام(ص) است، تصریح کرد: حقیقت اخلاق یعنی رسیدن به فطرت الهی و بازگشتن به حقیقت عبودیت و حقیقت عبودیت چیزی غیر از معرفت و شناخت خداوند نیست.

حجت الاسلام بهرامی ادامه داد: این که پیامبر(ص) می فرمایند من مبعوث شدم تا مردم را به مکارم اخلاق برسانم، برای این است که انسان به فطرت خود برگردد اگر فطرت انسان دستکاری و تحت تأثیر عوامل مادی قرار نگیرد راه را درست طی خواهد کرد، به همین دلیل خداوند در شب معراج تمام اخلاقیات را در اختیار پیامبر(ص) قرار داده و ایشان را در این کلاس اخلاق تربیت کرده است.

مدير حوزه علميه خواهران استان اصفهان با اشاره به اینکه نتیجه رجوع انسان به فطرت برابر است با اخلاق اظهار کرد: اگر به این اخلاق دست پیدا کنیم و در وجود خود این گمشده را بیابیم در حقیقت به فطرت توحیدی خود دست یافته ایم و مسیر سعادت و کمال را در پیش گرفته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: حدیث معراج در واقع یک دوره ارزشمند سیر و سلوک است، انسانی که می خواهد به حقیقت اخلاق دست یابد راهنمای او حدیث معراج است و مزیت آن این است که بدون واسطه از سوی خدا این دستورات و راهنمایی ها رسیده است و می‌تواند بهترین مسیر برای دستیابی انسان به درجات عالیه و کمال و حقیقت عبودیت و بندگی باشد./1304/پ202/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات