پرهیز از تفرعن؛ راه رهایی از فساد
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، آیتالله سیدمحمدمهدی میرباقری در شب پنجم محرم و در هیأت ثارالله درباره راهکار بازگشت به خیر و رهایی از فساد ناشی از تفرعن گفت: وقتی انسان از این تفرعن دست بر دارد و خودش را صاحب امکاناتی که در اختیار دارد نداند آن وقت فساد رخت بر میبندد.
وی افزود: اندیشه اومانیسمی با مالک خواندن انسان بر تمام امکانات عامل اصلی ایجاد فساد در روی زمین شده است.
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم پیرامون اندیشه اومانیسم عنوان کرد: در این اندیشه همه مدعی «أَنَا رَبُّکُمُ الْأَعْلَى» هستند و این منجر به فساد در روابط اجتماعی و فساد در أرض و در نهایت فساد در روابط با خداوند متعال میشود.
وی عالم دنیا را محیط فضا و حاکمیت فرعون دانست و گفت: دار آخرت یک محیط دیگری است که محیط ولایت انبیاء است که در آن محدودیتی وجود ندارد و وقتی مؤمن وارد آن شود در میان نعمتهاست.
آیتالله میرباقری با اشاره به تخریب محیط زیست از سوی انسان ابراز داشت: مشکلات امروز در محیط زیست نیز ناشی از تفرعن انسان نسبت به محیط زیست است.
وی امکانات در اختیار انسان را خدادادی خواند و بیان کرد: کسانی میتوانند با آسودگی در دنیا راه بروند که دلخوش به اموال و امکانات دنیا نیستند.
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم دربارۀ شعار آزادی و لیبرالیسم تصریح کرد: فساد از وقتی شروع میشود که آزادی را آزادی از خداوند و دین ترجمه کنیم. در تفکر اومانیسمی همه فرعون میشوند و صفات رذیله را تحت عنوان صفاتی که مورد قبول هستند مینمایاند.
وی افزود: ساختارهای سیاسی مدرن و سنتی که بر اعراض از حضرت حق مبتنی هستند ساختاریاند که در آن استعلاء به هر شکلی صورت بگیرد.
آیتالله میرباقری در ادامه ضررهای وارد آمده از تفکر اومانیسم اظهار داشت: انسان وقتی فساد میکند و خودش را معیار حق و باطل و شاغول تراز عالم میکند نتیجهاش تغییر جای معروف و منکر است. خداوند متعال عالم را در اختیار ما نمیگذارد تا ما به فساد بپردازیم.
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره دسته بندیهای مختلفی که برای نظامهای اجتماعی شکل گرفته است گفت: نظامها یا مبتنی بر پرستش خداوند متعال هستند و یا مبتنی بر پرستش خداوند نیستند و اگر مبتنی بر پرستش خداوند متعال نباشند در آن نظام سیاسی فساد وجود دارد.
وی در پایان پیرامون حدیث «كَلِمَةُ حَقٍّ يُرادُ بِها باطِلٌ» توضیح داد: شیطان تلاش میکند تا تمدنی درست کند که شعار حق میدهد ولی طلب باطل دارد؛ وقتی شیطان آنقدر طرحش پیچیده میشود که با توجه به سخن «فَهُنَالِكَ يَسْتَوْلِي الشَّيْطَانُ عَلَى أَوْلِيَائِهِ وَ يَنْجُو الَّذِينَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ الْحُسْنى» شیطان در این وقت استعلاء مییابد./پ202/ف