سواد رسانهای؛ مقولهای حیاتی برای شهروندان فضای مجازی
سیدحسین شرفالدین، عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) در گفتوگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، ضمن بیان وضعیت فعلی فضای مجازی در کشور گفت: فرزندان و نوههای ما بیشتر وقتشان را در فضای مجازی سپری میکنند و فضای مجازی جاذبه های خاص خودش را دارد؛ نسلهای آینده، بیشتر عمرشان را شهروند فضای مجازی خواهند بود و باید منتظر آن باشیم که فضای مجازی به فضای حقیقی خط بدهد.
وی با اشاره به رابطۀ فضای مجازی با فضای حقیقی عنوان کرد: مرز بین این دو فضا به مرور زمان کمرنگ میشود و ما باید از هر دو فضا، متناسب با ظرفیتها و اقتضائاتشان بهرهوری کنیم؛ ولی به دلیل جاذبهها، امکانات و فرصتهایی که در فضای مجازی وجود دارد، باید به آن اهمیت بیشتری داد.
دانشیار رشتۀ ارتباطات مؤسسه امام خمینی(ره) به بررسی مقولۀ سواد رسانهای پرداخت و اظهار داشت: سواد رسانه مقولۀ جدیدی و متأخر از رشد رسانه است که نفس حضور افراد در استفاده از رسانه ضرورت توجه به آن را روشن میکند.
وی افزود: بخشی از سواد رسانه، همان مهارت عملی است که در حین اشتغال لاجرم حاصل میشود؛ بخش دیگر، اطلاعات فرامتنی معطوف به رسانه، سیاستهای پشت پرده، اغراض و اهداف گردانندگان آن و جریان شناسی مختلف حاکم بر رسانه است.
شرفالدین با اشاره به وضعیت سواد رسانهای طلاب ابراز کرد: سواد رسانهای طلاب کمتر از سایر اقشار نیست؛ چهبسا طلبهها به نیت تبلیغ، اهتمام و انگیزۀ بیشتری هم برای ورود به این عرصه داشته باشند.
استاد دانشگاه ادامه داد: حتی مراکزی در قم به جهت آموزش دهی به طلاب ایجاد شده که در سایر شهرها وجود ندارد و ما هرچقدر جلوتر میرویم و ضرورت کاربری رسانه بیشتر میشود، عطف توجه به سواد رسانه نیز بیشتر میشود.
عضو تحریریۀ پژوهشنامۀ سبک زندگی خاطرنشان کرد: اصلا مجازی خواندن این فضا هم محل بحث است؛ این فضایی که ما از آن با عنوان مجاز یاد میکنیم، فضایی در دل این فضای حقیقی است منتها با اقتضائات و ظرفیتهای متفاوت که باید مورد بررسی قرار گیرد./ت302/ف